Hodnocení a zkušenosti s autem
Tohle je má druhá recenze na to samé autíčko... opět Škoda 440 Spartak, opět rok 1956 a opět provedení standard. O toho předchozího jsem vlivem neetického zásahu jiné osoby do karoserie přišel... Po roce zkoušení opravit Spartáčka a poté vzdání bojového úkolu, jsem skoro půl roku hledal....a našel! :o)
Nevím, jak to dělám, ale jakýkoliv Spartak, na kterého se jedu kouknout, byt by v inzerátu bylo jakékoliv datum výroby, tak se z něho pokaždé vyklube provedení standard! :o) Mám zkrátka za to, že je mi toto provedení souzeno a nutno říct, že se mu nijak nevzpírám...
Kubíček, jak novému Spartaku říkáme, je tedy r.v. 1956 - červen, provedení standard, opětovně modré barvy, v originálním stavu, pouze s pár drobnými úpravami od prvního majitele, které mu ale rád promíjím...
Při koupi stálo auto v garáži vzadu u zdi a jen vytáhnout ho ven, zabralo skoro 45 minut! SVětlo světa spatřil opět po 14 letech! Podepsalo se to na něm třemi hlavními způsoby....
1) při malování pro nedostatek manipulačního prostoruu bylo auto pouze šoupáno vpřed a vzad, takže vypadalo lehce bílo-žluto-modře kropenatě
2) za těch 14 let s ním bohužel zahýbali pouze moli v interiéru, takže ten se musí nechat přečalounit novou látkou, která se natiskne podle originálního vzoru...
3) při projetí větší nerovnosti se rozvibrovalo řízení. Stačilo auto přezout a je po problému. Zkuste stát v jedněch botech čtrnáct let na jednom místě a pak mi tvrďte, že vás ty nohy nebrní! :o)
Autíčko jsme dovezli na platu, protože přeci jen riskovat poškození něčeho tak krásného jen kvůli nedočkavosti a prošláplým brzdám, to by byla hloupost!
Po dvou hodinách práce vyčištění brzd, seřízení, dolití nové kapaliny, zkontrolování olejů a hlavních částí, nasazení baterie a zatažení za startér auto chytlo na první škytnutí a ten zvuk bych Vám přál slyšet! Krásně čistý, tichý chod, okamžitě reagující na přidání plynu... srdíčko začalo zase bušit a Kuba si to ušislyšně užíval.... Den na to odjel na sraz Spartaků a za víkend odjezdil bez jediné chybičky skoro 1000 km!
Mám s ním najeto skorem 6000 km., což sice pro většinu z Vás asi nebude relevantní počet km na srovnání, ale mám s čím srovnávat, takže si troufám! Během půl roku s Kubou se objevily problémy s:
- dobíjením 2x . Prvně stačilo dát nový klíňák, po druhé vyměnit uhlíky a vše je v naprostém pořádku.
- přetržená poloosa. Prostě výstupní kontroly to tehdy ještě tak dobře neuměly. Při této výměně došlo i na komplet brzdy z preventivních důvodů, protože když už to máte rozdělané, tak proč to neudělat!
Ale jinak auto jezdí nádherně! Už si se mnou udělalo i výlet na Slovensko a zpět na zkoušky ve škole. Celou cestu zpět šlapal Kubíček kolem 90-100, abych zjistil případné nedostatky při vyšších rychlostech a bez jediné chybičky.
Spotřeba 6,5 litru na 100 km!!! S litrovým motorem přes padesát let starým při této rychlosti.... dostal z aodměnu originál rádio do interiéru a pohlazení po kapotě!
Od originálu si dědáček auto dobově vytunil pouze dochromováním všech ozdob, které se dodávaly ve smaltu, novějším spartakovským madlem na kufru a přepínačem blinkrů z octavie, který už tam není :o) Zbytek mu promíjím, chromy zůstaly a znak už mám. Jinak na autě zůstaly všechny propriety, včetně úzkých, standardových rámečků předních světel, zadních svítilen, dokonce bílých!!!! gumových podkladů pod víčkem nádrže a klikama, původního nářadí v kufru i s obalem atd. atd...
Motor, rám, převodovka, vše původní a ve skvělé kondici. Autíčko se bude muset lehce povyvařit na levém prahu, pod nádrží a v pravém předním podběhu, ale jinak i po této stránce je ve skvělé kondici. Nechybí mu ani originální "prolisovaný" podnárazník ve vynikajícím stavu, který je velkou vzácností.
Původní doklady k autíčku byly jen třešínkou na dortíčku. Sice máme ošklivá nová čísla, ale originál papíry jsou originál papíry, zvláště, když to stačíte přehlásit ještě za staré peníze :o)
Nemůžu si stěžovat! Jak už jsem psal v minulé recenzi, tohle nejsou auta na závodění. Tohle je auto, když přijdete utahaní a odrbaní z práce, sednete si do něj a jedete se projet letním podvečerem za město... motor ševelí při 70-ti za hodinu, jedete alejema, někde zastavíte, opřete se vpředu o masku, posloucháte, jak v motor praská, když chladne a kocháte se krajinkou...
Matýska nedokáže nic plnohodnotně nahradit. Bylo to MŮJ Spartak, ale Kuba je důstojným nástupcem. Dokázat to bude moci již za dva týdny, kdy jede na Island... Mates s námi projezdil půl Evropy a Kuba to nebude mít jinak. :o)
Deník z cest bude v plné verzi na našich stránkcáh www.skoda440.cz a denní zpravodaj z našeho cestování a další Spartaky najdete na největším servru s touto tématikou www.spartaky.cz
Kukněte, prohlédněte a pak začněte shánět svého :o) Je to silně nakažlivé a trvanlivé :o)