Zavřít recenzi

Fiat Uno 1.5i

“Nenápadný divoch pro mladé řidiče”
  • Rok výroby: 1991 
  • Typ motoru: 1.5 V8 benzín 
  • Stav km při koupi: 136 000 km 
  • Stav km nyní: 158 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 2 roky
  • Průměrná spotřeba: 10 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

7
 

Jízdní vlastnosti

5
 

Komfort

5
 

Provozní náklady

8
 

Náhradní díly

8
 
Hodnocení celkem 6.6
Tato verze Una je 3. nejsvižnější a nejrychlejší. Nad ní jsou jen obě benzínové turboverze, které jsou opravdu jiná katagorie.

- Vzhled: Na počátku 90. let prodělala Una facelift, který bych řekl, že je velice pozitivní z venku ale interiér mám přeci jen radši starý s old-schoolovými páčkami.

- Interiér: Vše je v sedém decentním plastu, který nevrže ani se neleskne, což je také nežádoucí. Je příjemný na dotyk a na slunci se snad ani tolik nerozpálí, jak bych čekal. Úložný prostor v plaubní desce a kolem ní je velice rafinovaný a šikovný. Budíky vám pak dávají přehled o podstatném. Chybí tu však otáčkoměr, proto je dobré se první kilometry zaposlouchávat do motoru a zkoušet kde má hranici (lehce), pak více, kdy a jak máte řadit.

- Motor: Tak tedy pod kapotou máte k dispozici osmiventilový čtyřválec, který vám poskytne 75 koní. Ovšem 75 koní na nějakých 800 kg váhy, což z Una dělá velice svižné auto za velice malý peníz a kdejaká 1.9 TDi bude koukat, co z toho dokážete vymáčknout. Motor se dá snadno točit k 6 tisícům, ale nejlepší reakci na plyn ucítíte někde kolem 4,5.
Co se spotřeby týče, uváděno je 8 litrů. Neměl jsem problém se takové spotřeby držet, avšak jak to u benzínů bývá - při jízdě na krev se spotřeba i zdvojnásobí. Zdravý průměr byl tedy tak kolem 11l.

- Jízda: Uno má na výšku něco přes 140 cm a na šířku něco přes 150cm. Je tedy jasné, že jakmile přijde zatáčení, stabilita se hodně zhorší. To je opravdu jediný velký nedostatek jízdních vlastností takového auta. Opravdu není rado riskovat, ano lepší kola/pneu vám o něco zlepší trakci, ale pokud se bavíme o továrním nastavení, tak auto se nakloní, pak uslišíte pískot a pak už se ženete ven a to ste nemuseli jet ani 80 do takové zatáčky.
Na rovinkách nebo ve stoupání je však s unem velká sranda zejména při zrychlování například z města.
Na rozjezd s lepšími koly (185/60R14) pak dokáže hravě držet krok s Octavií RS nebo Oplem Zafirou, což jsou auta výkonovně někde úplně jinde. Ovšem to jen zhruba do rychlosti kolem 120, pak už vašich 75 koní nestačí a pocítíte absenci turba a kolegové vám ujednou. Na okresky však ani vetší rychlosti nepotrřřebujete. Na rychlý a svižný výjezd ze zatáčky vám i takovéhle autíčko připraví mírné přetížení působící na vaše tělo.

Nakonec musím podotknout jedu důležitou věc. Ve svém Unu jsem měl převodovku z dieselové verze, takže maxmimální rychlost byla dost snížená (kolem 150), ale zato odpich byl přímo raketový (na takové auto). Stovku pak s lepšími pneu za přibližně 9,5 sekundy, což na 75 koní nebude tak málo, pravda, turbo verze mají o 2 vetřiny lepší čas. :-)
Většinu času se ale stejně řítíte 80-120 km/h, což vám ale v takovém autě připadne jako nadsvětelná rychlost díky hluku a nestabilitě, ale pocit z rychlé jízdy je tu stále.

Tohle auto rozhodně doporučuji pro mladé šílence, kteří mají teplý řidičák ještě a chtějí se levně vyblbnout. Jistě, turbo verze jsou daleko šílenější auta a například 1,4 UNO turbo, které má 120 koní se běžně při sprintech přeřazuje do kategorie do 2,5 litru, by bývalo bylo lepší, ale takové jsou těžko k sehnání, proto 1,5i je dobrou alternativou.

Závady a opravy na autě

Koroze. To je slovo, které se v souvislosti s tímto autem prostě vyskytuje a to oprávněně. Pokud nejste prvním majitelem, je dosti možné, že vám vůz prakticky shnije pod zadkem. Pokud však máte štěstí - jako já a karosérie je v relativně dobrám stavu, není radno podcenit její údržbu, zejména blatníky + podvozek.
To je asi největší a nejdůležitejnší problém u tohoto modelu. Jinak žádné vážné poruchy, nebo takové, které by se u 18 let starého modelu nedaly pozorovat, nebyly.
<
Přejít na standardní verzi stránky »