Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto bylo pořízeno za poměrně vysokou čásku 15 000 Kč, vzhledem k jeho technickému stavu. Byl to zjevně stoják a patrná byla zejména koroze (prostě lidově řečeno, bylo úplně shnilé jako téměř každé scorpio), na několik dalších much jsem přišel až během provozu. Ke koupi mě přesvědčil fakt, že auto mělo relativně nově udělané brzy, nápravy a nosné části podvozku korozí z většíny zasaženy nebyly, Technická platila ještě 1.5 roku po koupi.
Po úvodních investicích do klempíře při vyvaření podběhů a řadě drobnějších oprav plynoucích se znovuzavedením stojáku (zpuchřelé gumové hadičky aj.) do běžného provozu je auto docela spolehlivé - za dobu provozu nebyla nutnost auto odtáhnout.
Ve spolehlivosti bych vzlášt vyzdvyhl samotný motor. To že je špatná viskozní spojka a auto vaří již po chvíli popojíždění v koloně, jsem zjistil až po době, kdy se vyměnilo čidlo teploty chladící kapaliny, takže motor přežil i velmi barbarské zacházení.
Naopak bych nevyzdvyhl antikorozní úpravu karoserie a hlavně podvozku, auto hnije před očima a pokud člověk nechce, aby se velmi brzy nerozpadlo, tak se s odrezovačem, tmelem a barvou nezastaví.
Další mouchou je opotřebení diferenciálu, který ve vyšších otáčkách vydává zvuk startujícího vrtulníku, na což jsem si při ceně nového diferenciálu radši zvykl.
Poslední mouchou, která ale trápila, stejně jako rez, i moje předchozí scorpio, je pojistková skříňka. Jedním slovem peklo. Skříňka je umístěna v okapu, kterým při dešti teče voda z kapoty a pojistky vlhnou. Moje zkušenost je taková, že pokud se tak jednou za měsíc (záleží na intenzitě dešťových srážek) pojistky nevyčistí smirkem od nánosu měděnky a skříňka se neproleje čističem na konatakty, elektrika zlobí tak, že autem nejde jezdit.
Pokud člověk pojistkám věnuje jednou za měsíc tak půlhoďky, elektrika funguje v pořádku.
Jako významné + bych uvedl bytelnost vozu, kterou prověřilo několik menších dopravních nehod.
Když bych měl napsat stručné zhodnocení:
exteriér: díky zaobleným křivkám karoserie je z auta špatně vidět (dopředu a ještě hůř dozadu) při parkování v podélném stání.
interier: Velmi pohodlný a prostorný, předimenzované vytápění sedaček. Vzhledem k značné délce a šířce auta malinký kufr.
jízdní vlasnosti. Na suchu překvapivě dobré, i když je podvozek nalazen spíše měkce a auto se při razantnějším průjezdu zatáčkou naklání víc, než by bylo příjemné. Vzhledem k pohonu zadních kol má vůz na mokru značné tendence k přetáčivému smyku. Na sněhu se s scorpiem jezdí opravdu špatně. Na blbnutí je sníh super, ale každá zatáčka nebo prudší kopec je problém.
Motorizace: určitě nejsilnější stránka vozu. I když papírový výkon 107 kW je na třílitr nic moc, auto docela jede a je schopno razantně zrychlit i ve vyšších rychlostech. Nejvyšší udávaná rychlost 201 km/h byla otestována jako reálná ;-)
Na druhou stranu se scorpio moc honit nedá, protože má motor při vyšších otáčkách bestiální spotřebu. Při klidné jízdě konstantně 90 - 100 je to cca 10 litrů naturalu, pokud se jen trochu šlape na plyn 15+ (spíše hodně +).
Na závěr bych dodal že i přes vysoké provozní náklady (ručení + spotřeba) hodnotím auto spíše pozitivně.