Zavřít recenzi

Lancia Dedra 1.6 i.e. LE

“Neoslní, ale nezklame. Pohodlné, pohodové, spolehlivé auto!”
  • Rok výroby: 1998 
  • Typ motoru: 1600 
  • Stav km při koupi: 98 000 km 
  • Stav km nyní: 143 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 rok
  • Průměrná spotřeba: 7,5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

5
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

8
 

Náhradní díly

8
 
Hodnocení celkem 7.4
Lancia dedra ve své době (1989–1999) představovala vůz střední třídy, v dnešních měřítcích by však byla řazena o třídu níže. Karoserie je celkem kompaktního tvaru, s prostorným interiérem a solidním zavazadlovým prostorem. Ve srovnání například s Ocatvií I je Dedra skutečně pětimístná, byť tvar zadní lavice odpovídá spíše 4 osobám. V interiéru je ví místa na předních sedadlech, a to zejména v oblasti ramen a hlavy, vzadu pak hlavně v oblasti nohou a ramen. Ve srovnání s Octavií II je interiér stejně prostorný na délku, ale něco skromější v oblasti ramen. Verze LEpředstavuje nejzákladnější výbavu, která tehdy zahrnovala automatickou digitální klimatizaci s ukazatelem vnější teploty, velurové potahy sedadel (pouze řidičovo s výškovou regulací), determická skla, imobilizér Lancia code, loketní opěru vpředu a vzadu s průchodem pro dlouhé předměty. Oproti jiným výbavám poněkud skromější, ve srovnání s uváděnými Octaviemi však mnohem lepší sedadla (zvláště pro dlouhé jízdy), poněkud však "průvanovější" klimatizaci (Octavia má přecijen modernější řešení). Interiér je zpracován příjemně a přehledně, nechybí teploměr oleje, ukazatel dobíjení akumulátoru či hodiny, chybí proti LS nebo LX klasický Check-control (pouze kontrolky na přístrojovce). Plasty jsou sice vzhledově příjemné, ale tvrdé a po pár letech provozu na českých tankodromech mají sklon k vrzání a nepříjemným pazvukům vůbec.
Zavazadlový prostor má slušný objem 500 litrů, avšak kritiku zaslouží vstupní otvor, který limituje jeho využitelnost. Jinými slovy - hromada menších věcí nebo běžné kufry nejsou problém, ale jednu velkou sekačku tam narvat nejde (do Octavie sice ano, ale za cenu dvoumístného vozu).
Z hlediska řidiče je Dedra vybavena citlivějším servořízením než například Octavia I, volant je stavitelný pouze výškově. Jízdní vlastnosti jsou ve srovnání s Octavií I o generaci dál, s Octavií II jsou zhruba srovnatelné, ale za cenu tvrdšího odpružení u Dedry, což je zejména na rozbitých městských silnicích nevýhodou. Do 100 koní bývaly Dedry vybavovány vzadu bubnovými brzdami, což na jednu stranu eliminovalo případné problémy s tekoucími samostavy ruční brzdy, ale z hlediska brzdného účinku se jednalo o propastný rozdíl proti silnějším verzím (1.6 16v už měla vzadu kotouče a je to znát).
Jízdní dnamika je dána poměrem 13,3 kg/k, což neumožňuje žádnou sportovní jízdu, přesto brzdou v provozu není (ve srovnání s novou Fabií HTP je Dedra 1.6 8v o něco dynamičtější v kopci a maximálně běhá 180 km/h, stovku zvládne kolem 13 s). Ač by se to nezdálo, občas jsem byl nucen s Dedrou 1.6 LE tahat sportovní 1250 kg vážící automobil na vleku, a k mému překvapení to Dedra zvládla docela dobře.
Dedra byla dovezena z Itálie, po prvním majiteli, nikdy nebouraná, v dobrém technickém stavu a po obutí do nových pneumatik prošla řádně ME i STK bez ztráty kytičky. Celková cena včetně dovozu a přihlášení nepřesáhla 25 000 Kč, což srovnání s žádnou Octavií samozřejmě nesnese.
Z hlediak provozu je Dedra spořínek, spotřeba motoru 1.6 OHC MPI 90 k se na dálky pohybovala kolem 6,5-7 l/100 km, po městě pak spotřebovala kolem 8-8,5 l/100 km. Cena náhradních dílů velmi nízká - sada rozvodového řemene vyšla na 1400 Kč, kompletní přední ramena vč. oscilaček a silentbloků pak na 3860 Kč, měněný termostat stál 550 Kč, spojková sada stála 2990 Kč. Vůz neměl nikdy žádný problém nebo závadu mimo očekávané běžné údržby.
Vzhledem k tomu, že jsem míval asi před 10 lety Dedru ve výbavě LS a s turbomotorem 2.0 DOHC/169 koní, mohu srovnávat i tyto 2 verze, které stojí každá na opačném konci řady: Dedra Turbo LS měla lepší výbavu, tedy byla navíc komplet v jelenicové kůži, volant a páka byly obšité kůží, řízení bylo jiné - přímější a citlivější, podvozek stejné kontrukce měl zcela jiné odpružení, až se zdá rozdíl mezi těmito dvěma vozy v jízdních vlastnostech neuvěřitelný, podvozek byl nižší a velmi tuhý s elektronickou regulací auto/sport. Turbomotor byl paradoxně tišší, než 1.6 a pochopitelně dynamika nesrovnatelná (turbomotor je především velmi pružný). Dedra Turbo je jedno z mála vozů s předním pohonem, který má přední diferenciál s omezenou svorností.
Ani turboverze ale není nějak extra náročná na servis, je poměrně spolehlivá a cena ND není nijak vysoká, i když citelně vyšší než u 1.6 8v (spojka byla za 8 000 Kč, rozvodová sada za 3800 Kč, olej Castrol RS 10W-60 byl taky dražší, turbo jezdilo na pneumatikách 205/50/15 ZR, což je ve srovnání s pneumatikami 185/60/14 VR citelný rozdíl).

Závěrem: Lancia Dedra 1.6 8v LE Kat/90k je příjemným rodinným automobilem, který je vhodný pro klidnou a pohodovou jízdu. Neoslní, ale rozhodně nezklame. Interiér je vzhledem k příjemným vnějším rozměrům překvapivě prostorný a pohodlný, zejména sedadla ve všech stupních výbavy zaslouží pochvalu a ocení je nejvíce ti, kdo mají problémy se zády a ve většině automobilů nemohou sedět déle, než 2 hodiny. Dynamika 90k motoru je dle očekávání nižší, brzdný účinek této dynamice plně odpovídá. Spotřeba paliva a provozní náklady jsou velmi silným argumentem a zejména ve spojení s více než jen příznivou (spíše směšnou) pořizoací hodnotou dělají z Dedry určitě horkého kandidáta pro rodiny, které nevyžadují od automobilu image plodící závist a zášť, ale které dávají přednot spolehlivosti a velmi nízkým nákladům na dopravu.

Závady a opravy na autě

100 000 km - výměna termostatu, předních ramen, řemenů (vč. rozvodových kladek) a náplní, výměna spojky

120 000 km - zavaření zadního dílu výfuku
<
Přejít na standardní verzi stránky »