Hodnocení a zkušenosti s motorkou
Suzuki GSX1300R-Hayabusa se sucho váhou 217Kg a 21 litrovou nádrží,byla na začátku roku 1998/1999 vyrobena čistě jako sportovní náčiní s dosud nejvýkonnějším řadovým čtyřválcem o objemu 1298 cm3 , s kompresním poměrem 11,0 :1 čítajícím cca 175 PS (128,7 Kw) při 9,800 ot./min a 138 Nm při 7,000 ot./min, který byl u Suzuki kdy vyroben a v té době patřil zasazený v tuhém hliníkovém rámu tvořícím spolu s ojedinělou kapotáží a rozměrem zadní pneumatiky 190/50 ZR17 motorku tak trochu vybočující jak vzhledem, tak výkonnovými parametry k nejsilnější a nejrychlejší motorce na světě!, přičemž pomyslnou "modrou stuhu" vzala Hondě Blackbird, která to samé udělala kdysi nejvýkonnější motorce na trhu a to Kawasaki 1100ZZR.
Dnes se Hayabusa řadí již do "sportovně cestovní" kategorie.
Každý majitel co jí jezdí, vč. mě, jistě potvrdí, že ač na první pohled vypadá Hayabusa celkem neohrabaně a těžce, po usednutí na příjemně nízké sedlo a celkově rozumnou ergonimi, se motorka po rozjetí krásně, až komfortně vodí a to jak do táhlých rychlých zatáček tak i do pomalejších a utaženějších, kde se ale samozřejmě nemůže rovnat s dnešními "uskákanými" supersporty.
Nejlépe se samozřejmě cítí v rychlém tempu na rovných usecích, hlavně díky minimálnímu aerodynamickému odporu a vynikající stabilitě.
Jen brzdy by mohli fongovat lépe, ale dá se to o dost zlepšit instalací pancéřových brzdových hadiček.Nato, že Hayabusa disponuje šesttipístky Tocico,neni brzdný účinek na celkovou váhu stroje nijak omračující a o téhle "vadě na kráse" se všeobecně ví, tak-že je třeba s tím počítat!
Od dnešních nadupaných litrů, které se na 300Km/h dostanou taky, se ale rapidně liší tím, s jakým projevem se na danou hodnotu dostane a jak dlouho v ní lze setrvat...
S Hayabusou se při tak extrémních rychlostech cítíte sebejistěji a komfortněji a jízda v takovém "kalupu" nijak výrazně neunavuje, ani neni tak nepříjemná jako u víše zmiňovaných dnešních supersortů.Neobejdete se ale bez koupě racingového, nebo turistického plexi, které je o nějaký ten centimetr vyšší.
Vývoj jde dál a tak přinejmenším papírově byla Busa dnes již překonána motocyklem Kawasaki ZZR1400(když opomenu Kawu ZX12-R) a v poslední řadě nutno dodat, že i od roku 2008 novým modelem Suzuki Hayabusa,jež prošel jak face liftem, tak i pohonná jednotka dostala titanové ventily a objem byl o něco málo navýšen,čímž se dospělo k vyššímu výkonu i točivému momentu.
Nepatrné změny byly provedeny i na podvozku, přičemž nejvýraznější změnou jsou radiální brzdy.
Lze tedy mluvit o vhodnosti k dálkovým dálničním přesunům s tímto hyper "transkontinentálním parníkem" :-)
Otázkou zůstává, jestli nový model Hayabusy splní očekávání a bude důstojným nástupcem(o čemž nepochybuji) motocyklové ikony , jakou Suzuki GSX1300R Hayabusa bezesporu je a bude.
Moje cesta k Suzuki Hayabuse ( v překladu Sokol) nebyla učebnicovým příkladem toho, když si člověk vysní nějakou svou modlu u který v době, kdy ji zná jen z obrázků, si ani nepřipouští, že by tohle snad mohl někdy sedlat.
A tak přes svou první "velkou" motorku GSX600F, kterou jsem si v 17-ti koupil, jsem k Buse prostě logicky časem došel.
Od chvíle, kdy jsem si po GSX600F pořídil opravdovej "autobus" na dvou kolech, Yamahu GTS1000-A se mi ta těžká váha dostala pod kůži natolik, že už jsem u ní zůstal, tak že následovaly Honda CBR1100XX-Blackbird a Suzuki RF900R.
Jenže hlad po výkonu, který se u mě projevil už ve chvíli kdy jsem sedlal svýho prvního Simsona a furt se mi zdálo že to nejede mě vlastně pronásleduje do dneška...:-))
Tak-že první Hayabusu,model 99 s neomezenou rychlostí a respekt budících cifrách na tachometru mi začal říkat pane v roce 2004.
Po vzájemném oťukání a zjištění,že na ničem lepšim jsem do té doby nejel mě ta Busamánie chytla a do dneška nepustila...:-))
A jelikož se nespokojim s úplnou sérií(vždy se mi líbilo tak trochu vybočovat a mít něco neokoukanýho), jsem si jak první, tak můj nynější autoBus upravil k obrazu svému a to nejen po stránce vizuelní, ale i plně funkční, tak že motůrek taky dostal nějakýho koňa a pana Newtonmetra navrch:-))
Z dnešního pohledu se první model Busy může někomu zdát už mírně zastaralý,ale mě se pořád hóóódně líbí a designově je mi blíže,než model nový...Amen.