Hodnocení a zkušenosti s motorkou
Pro ty kteří se o značky Jawa a ČZ zajímají není tento model třeba představovat a proto napíšu jen pár důležitých věcí která se kolem této motorky dějí.
Jsem třetí majitel od výroby. Dva předchozí majitelé byly mí známí, takže jsem věděl co se s motorkou dělo předtím. Jak jsem motorku dovezl domu padlo rozhodnutí udělat výbrus a kliku. Poté jsem motorku asi 1500km zajížděl a při cca 2500km po výbrusu se rozjezdila a jela jak má. Přesto že tovární zapalování "pálilo" celkem v pořádku, rozhodl jsem se pro koupi bezkontaktního zapalování od firmy VAPE. Po namontování se chod motoru změnil k lepšímu. Je pravidelnější a klidnější. Trvalá cestovní rychlost motorky je asi 100km/h. Maximální rychlost se pohybuje kolem 120km/h. Motor točí ve 100km/h něco kolem 4500ot/min při kterých se řidiči zdá že motor přetáčí ale motor je zvládá v pořádku.
MOTOR:
Motor je dvoutaktní, má slabší spodek takže se nusí točit. V praxi to znamená že pod 2500ot/min nemužeme čekat zázraky. Motor má osvědčenou konstrukci, která se používá v Jawě už léta. Celkem neštastným řešením je použítí jednoho karburátoru pro oba válce. Častým problémem u tohoto motoru je špatný chod spojky (spojka má při rozjezdu trhavý chod). Problém se vyřeší zakoupením pružné mezilamely za 90kč. Spotřeba se pohybuju okolo 4,5l/100km, což se může zdát dost ovšem když si uvědomíme že je to dvoutakt dvouválec plněný karburátorem, dá se to celkem pochopit.
PODVOZEK A RÁM:
Podvozek vyhovuje výkonu a použití stroje. Jednou slabinou je poddimenzováné uložení zadní kyvné vidlice, která se projevuje vlněním při vyšších rychlostech a průjezděch podélnými nerovnostmi.
BRZDY:
Přední dvouklíčová bubnová brzda má při správném seřízení srovnatelný brzdový účinek jak kotoučová (jawa 350/639), je ale pravdou že dávkování kotoučové brzdy je komfortnější a jemnější. Zadní bubnová brzda je po malé úpravě (zkrácení jedné čelisti) dostačující.
OSVĚTLENÍ:
Přední hlavní světlo je standartně vybavené dvouvláknovou žarovkou 45/40W coš je docela málo proto jsem ji vyměnil za halogen 60/55W s vhodnou paticí a je to znatelně lepší.
ELEKTRO:
Jak jsem psal v úvodu elektoinstalaci chce věnovat vyžší péči. Většina problémů vzniká zoxidováním kontaktů. Plastové kryty fast-on konektorů nejsou nejlepší řešení.
ZÁVĚR:
Hlavním plusem pro tyto motorky je pro mě bezesporu cena dílů a provozních nákladů obecně. Dovolím si tvrdit že roční náklady na třindu jsou oproti novým motorkám poloviční. Motorka je konstrukčně jednoduchá takže většina oprav lze udělat doma.