Zavřít recenzi

Babetta 210 moped

“Nejhorší, na čem jsem v životě jezdil.”
  • Rok výroby: 1996 
  • Typ motoru: 50 
  • Stav km při koupi: 14 000 km 
  • Stav km nyní: 19 000 km 
  • Způsob řazení: automat 
  • Status motocyklu při koupi:
  • Jak dlouho motorku používáte? 2 roky
  • Průměrná spotřeba: 3,2 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s motorkou

Spolehlivost

1
 

Jízdní vlastnosti

1
 

Komfort

1
 

Provozní náklady

5
 

Náhradní díly

5
 
Hodnocení celkem 2.6
Před dvěma lety jsem se rozhodl koupit Babettu 210, protože už mne nebavilo platit pokuty za parkování v modré zóně, která se už rozšířila na polovinu hlavního města. Babetta je v podstatě motokolo bez SPZ a lze ji parkovat prakticky všude. Lze si s ní i zkracovat cestu přes parky a pěší zóny, pokud vypnu motor a přejedu to se šlapkama, nikdo neprotestuje. Není sice rychlá, ale tramvaje mají zastávky, Babetta ne. Takže je rychlejší. Její spotřeba kolem dvou litrů je asi o polovinu lacinější, než lístky MHD. Prostě do velkého města dokonalý stroj.

Jenže - to jsem ještě netušil, jakou technologickou hrůzu jsem si pověsil na krk...

Za tento neuvěřitelný samochod jsem před dvěma lety zaplatil 5.500,-Kč, GO v náhradních dílech mne stála dalších 5.000,-Kč (nové pneu, válec s pístem a klikovkou, všechny spojky, ložiska, gufera, další drobnosti). Opravám, nutným úpravám a výrobě vlastních součástek se správnými rozměry, jsem věnoval už snad stovky hodin.

První věc, kterou jsem musel řešit, byla krátká rozpěrná trubka mezi ložisky obou kol. Po dotažení matky hřídele kola, došlo k sevření ložisek a kolem nešlo otočit. Při povolené matici se kolo sice otáčelo, ale na hřídeli se viklalo a hrozilo, že se matice vibracemi vytočí úplně. Nová rozpěrná trubka zakoupená v kamenném obchodě byla rovněž krátká. Nejprve jsem to řešil provrtáním matice a hřídele a zajištěním nedotažené matice závlačkou. Kolo mělo ale vůli a ta se projevovala zejména při náklonu v zatáčkách. Nakonec jsem si ji musel vyrobit na požadovanou míru a poničená ložiska vyměnit.

Další problém nastal, když odešel náhon tachometru v náboji kola. Koupil jsem nový, ale několikrát jsem to musel opakovaně rozebírat a skládat, než si vše sedlo jak mělo.
Jenom s koly jsem zmařil několik dní času.

Od začátku jsem nacházel pod Babettou malou loužičku oleje se zápachem benzínu. Nevím, už kolikrát jsem ten uboze řešený karburátor musel demontovat. Nedostanete se do něho jinak, než ho celý demontovat z motoru a to je jedna z technologických hrůz tohoto motocyklu. Poprvé to byl děravý plovák, po druhé netěsnil jehlový ventil, plovák jej neuzavřel a do plovákové komory stále přitékalo palivo, karburátor se přeplavoval. A jestli pak víte, že po každé demontáži by se mělo nahradit staré těsnění karburátoru novým?

Aby toho nebylo dost, přestal fungovat palivový kohout. Sítko, ale i kanálek byly doslova zarostlé. Při jízdě na rezervu se zase zanášela tryska. Následovala GO nádrže, nový kohout, žel nějaký italský, který vydržel asi jeden měsíc. Při jeho otevírání a zavírání se v něm uvolnilo jakési pryžové těsnění a kohout tekl, jednou uzavřel, ale neotevřel, jindy zase zůstal otevřený a neuzavřel přívod paliva, prostě šmejd. Nakonec se mi podařilo sehnat originál.

A problémy pokračovaly. Babetta čas od času, zcela nečekaně stávkovala. Nádrž vyčištěná, palivový kohout nový, jemné sítko nové a čisté, karburátor čistý, ale uprostřed jízdy z ničeho nic motor ztratil otáčky a zastavil se, nebo šel jen v malých otáčkách a po přidání plynu zhasl. Nastartovat šla, volnoběžné otáčky držela, ale vždy po přidání plynu motor zhasl. Po vychladnutí zase naskočil v jako by se nic nestalo, pracoval jak měl. Dodnes jsem na tu závadu nepřišel, ale po GO se už nevyskytuje. Asi nějaký šotek, kterého jsem někde po cestě z Babetty vytrousil...

Po prvních stovkách ujetých kilometrů se ukroutil středový šroub u rotoru magneta. Magneto při vibracích během jízdy po pražské dlažbě se vyklepalo z kónické hřídele a byl konec. Babettu jsem musel tlačit domů asi 10 km. Zalomený šroub jsem odvrtal, závit opravil a dal šroub jiný.

Velkou starostí zejména v městském provozu jsou u Babetty brzdy. Brzdové klíče jsou krátké a brzdové obložení příliš tvrdé, s malou plochou. Přítlak na brzdové bubny tedy nedostatečný. Dosáhnout uspokojivého brzdného účinku prakticky bez zásadní konstrukční změny nelze. S nostalgií vzpomínám na Jawu 555 a Jawu 21, u nichž šlo dokonce při brzdění zablokovat kolo. To u Babetty 210 není možné. Slabá účinnost brzd u Babetty je nebezpečná. Stačí, když auto před vámi nečekaně zabrzdí. A to my babeťáci známe: Předjede nás v hustém městském provozu a v zápětí zabrzdí...

Už od koupě jsem bojoval s prokluzující řadící spojkou 2. rychl. stupně. Nesčíslně krát jsem ji odmašťoval, smirkoval, rozebíral a zase skládal. Opatřil jsem si náhradní čelisti, na ty staré jsem zkoušel různé druhy obložení, od korku, který mimochodem zařadil dvojku a už jí nešlo odřadit, až po francouzské měkké spojkové obložení. Na jednu radu z netu i roztok s kalafunou. Nic nepomohlo, až teprve výměna lehkých čelistí za těžké.

Na netu jsem se konečně dočetl, že praskající žárovky má na svědomí neustále se zvyšující magnetismus rotoru magneta a že se nejedná o nekvalitu 6V žárovek. Nahradil jsem je tedy 12V a po čase dokonce 24V. Když začaly praskat i 24 V, koupil jsem vyrovnávač napětí se Zenerovou diodou a nové 6V žárovky. Zatím svítí a pravděpodobně, dokud Zenerka neodejde, budou držet.

Trable však nekončí. Rozeta motorového pohonu na zadním kole hází. Jak se kolo otáčí, řetěz je střídavě napínán a povolován, podle toho, v jaké poloze právě rozeta je. Vystředit ji nelze. Dosedá na opěrné výstupky v náboji kola bez jakékoli vůle. Pro jistotu jsem vyměnil hřídel kola (co kdyby byla ta stará ohnutá a způsobovala házení), ale závada je trvalá. O této hrůze jsem slyšel vyprávět v souvislosti s některými malými skůtry z Číny.

Letos v zimě jsem se rozhodl k razantnímu kroku. Už po druhé jsem motor rozpůlil, GO jsem zopakoval. Všechno jsem důkladně zkontroloval, pečlivě složil. Spojkám, pružinám, třecím plochám a "o" kroužkům jsem věnoval výjímečnou pozornost. Karburátor prohlédl, seřídil, předstih jsem nastavil na střední hodnotu 1,3mm před HÚ. V minulosti jsem dělal GO motorek už poměrně dost a svou prací jsem si byl jist. Nicméně zjara, kdy jsem poprvé Babettu vytáhl na světlo boží, se mi ji k mému úžasu nepodařilo nastartovat. Prostě nechytla. Situace zapeklitá. Kde hledat závadu, když máte všechno pod palcem, všechno nové, zkontrolované. Svíčka byla mokrá, palivo tedy dostávala. Muselo to být v elektroinstalaci. Nová svíčka a nic. Nová fajfka, nic. Přeměřil jsem ohmetrem všechny komponenty, vše v pořádku. Pro jistotu jsem přecínoval letovaný kontakt na cívce pro zapalování na statoru a ejhle! Motor nastartoval. Avšak s výhradou: Nejde do vyšších otáček, dusí se, motor má velkou spotřebu (cca. 3,2 l / 100Km), už po 100 km jízdy je zakarbonovaný jako po celé letní sezóně, svíčka je totálně zakarbonovaná, z výfuku kape olej... Nepomohlo ani snížení hladiny v plovákové komoře, ani chudší směs. Další manipulace s předstihem jen výkon snížila. Nepomohla ani teplejší zapalovací svíčka. Za jízdy motor slabě škube, jakoby vynechávala kadence jisker na svíčce. A asi to tak také bude.
Chystám se vyměnit všechny el. kabely a preventivně všechny elektronické součástky, mající vliv na kvalitu jiskry. Po těchto opravách už v podstatě nemám co na Babettě vyměňovat.

Výrobce proklínám. Proklínám i její konstruktéry a hluboce lituji peněz a času, který jsem Babettě 210 věnoval. A právě tato neplánovaná dvojí vysoká investice mi brání se Babetty zbavit. Za vykonané úsilí a finance jsem mohl mít perfektně tuningovaného Simsona na 70ccm. Pravda, s SPZ a povinnými technickými prohlídkami.

Umíte si představit, že někde na cestě, daleko od svého bydliště měníte na statoru Babetty cívku, která generuje proud do zapalování? Cívka je malá, vejde se do kapsy, či do schránky s nářadím. O to nejde. Ale musíte ji ke kabelovému rozvodu elektrické instalace PŘILETOVAT.

Po první sezóně vlastnictví Babetty jsem najel asi 1500 km. Už v té době jsem pochopil, že se mi dostal do ruky stroj, který prověří mé schopnosti a trpělivost, neboť konstrukčním řešením některých komponentů hluboce zaostává za českými mopedy o 40 let staršími.
Od svých 15 let jsem jezdil na Jawa Pionýr typ 555, Jawa typ 21, které měly také své mouchy, ale byly mnohem spolehlivější, než Babetta. Vyčistit trysku u karburátoru Jikov nebyl problém. Tryska byla mnohem přístupnější. Ložiska v kolech se po dotažení nesvírala, manuální spojka a manuální řazení bylo naprosto spolehlivé po celou dobu své životnosti a nebylo třeba bojovat s prokluzujícími odstředivými spojkami jako u Babetty, o finančních výdajích ani nemluvě.
Nasazení zadního kola Babetty vyžaduje cvik: Dvě ruce, manipulující se zadním kolem, zaolejovaným řetězem, hřídelí kola, brzdovým bubnem a ještě rozpěrkou, která musí být nasazena tak, aby byl brzdový buben zafixován v určité poloze, je na dvě nevycvičené ruce opravdu mnoho. Dnes to už zvládám i potmě. Díky konstruktérům. Zpočátku jsem nevěřil, že je to možné.
Jenže u Babetty 210 je možné snad vše. Uložení hnací hřídele převodovky v bronzových pouzdrech namísto v ložiskách, Ukotvení hnané hřídele jen v jednom ložisku silně axiálně namahaném pastorkem motorového řetězu, s vůlí, která ničí na druhém konci této hřídele gufero propouštějící do spojkového koše 2. rychl. stupně olej, v lepším případě "jen" olejové páry, a mnoho dalších konstrukčních vad, mezi něž patří i nutnost použití celé řady různých podložek a vymezovacích kroužků, s nimiž jsem se u různých typů Jawy 50ccm nikdy nesetkal, ve mne vzbudilo naprostou nedůvěru v tento malý motocykl.

Všechny tři odstředivé spojky bych velice rád vyměnil za prostý neutrál při jízdě s kopce, protože jízda s kopce pod plynem mi příjde nejen neekonomická, ale i agresivní vůči malému motoru, převážně přetěžovanému vzhledem k jeho malému výkonu a pouhým 2 stupňům převodů. Nemálo nezkušených "babeťáků" motory zadřelo právě při jízdě s kopce při zavřeném plynu, kdy se motor pral s nedostatkem paliva a tedy i mazacího oleje.

Tolik asi k mému náhledu na Babettu 210. Konstrukčně zpackaný stroj, jehož nedostatky jsou umocněny podřadnými náhradními díly, mnohdy nepřesných rozměrů.,

Závady a opravy na motorce

Krátké rozpěrné trubky mezi ložisky v nábojích kol.

Špatně funkční řadící spojka 2. stupně s lehkými čelistmi.

Děravý plovák.

Netěsnící plovákový ventil.

Málo účinné brzdy.

Krátká životnost spojkových obložení.

Krátká životnost pružin startovací spojky.

Házející (motorová) rozeta zadního kola.

Praskající žárovky v důsledku zvýšeného výkonu magneta.

Tachometr proměřuje o 10% uvádí vyšší rychlost.

Nefunkční elektronická jednotka

Nefunkční "žlutá" cívka na statoru

Nefunkční cívka na statoru generující proud pro zapalování.

Náhradní díly - pedály s lisovaným ložiskem se rozpadají.

Nefunkční palivový kohout nádrže.



,
<
Přejít na standardní verzi stránky »