Hodnocení a zkušenosti s autem
Po cca 7 letech ježdění se Škodou Octavia I a II, vždy s motory 1,9 TDI (66, resp. 77 kW) jsem se rozhodl pro změnu. Je třeba podotknout, že jsem byl s Octaviemi spokojený, ale změnu to chtělo. Rozhodl jsem se zůstat u "normálního" osobáku, chtěl jsem ale povýšit třídu. Do výběru jsem zahrnul tyto vozy: Škoda Superb, Opel Insignia, Mazda 6, Peugeot 508 a Ford Mondeo. To jsou auta, která mě něčím zaujala, ostatní ve mě nevyvolala žádné emoce, a tak jsem je z výběru rovnou vyloučil. Výběr bylo třeba provést velmi rychle, a tak jsem musel vsadit na vozy, které jsou již vyrobeny a prakticky okamžitě k odběru. To značně ovlivnilo rozhodování. Superb vypadl kvůli nedostupnosti (a, přiznám se, i kvůli nejnižší míře "šmrncovnosti" v mých očích), Mazda 6 nezabodovala výbavou a jakousi nudností, Insignia v liftbacku vzadu neuveze mého na toto auto příliš vysokého syna. Takže vyhrálo Mondeo. Nejvýznamnějším plusem mondea oproti konkurenci byl poměr výkon/výbava/cena. Akční sleva 24 % snížila cenu nejvyšší výbavy Titanium S obohacené ještě dalšími doplňky na konečných 735.000,- Kč včetně DPH, čemuž mohli v danou chvíli konkurenti jen těžko vzdorovat, pokud začnete srovnávat výbavu.
Měl jsem na výběr provedení liftback nebo kombi. Přesto, že se mi více líbí liftback, rozhodl jsem se pro kombi, a to proto, že ve výbavě Titanium S je standardně plnohodnotné rezervní kolo, což je sice výhoda, nicméně zavazadlový prostor je tím zmenšen na cca 480 l a v kombinaci s karoserií liftback by pak už byl znatelně méně praktický. Poměrně malý kufr v tak velkém autě je asi jediné negativum, se kterým jsem se musel smířit, a to i ve srovnání s Octaviemi (se Superbem se to vůbec neodvažuji srovnávat). Když jsem ten menší kufr překousl, tak už mě čekala jen pozitiva. Auto má, samozřejmě, i řadu "much", klady ale výrazně převažují.
Za nejvýznamnější kladnou vlastnost Mondea považuji vynikající jízdní vlastnosti. Ty srovnávám především s Octavií. Ta jezdila výborně, ale s tím, jak sedí na silnici a jak se ovládá Mondeo, se srovnávat nemůže. Ono tohle sorvnání ale není vůči Octavii zcela fér, protože Mondeo má nejen jiné všechny rozměry, ale ve verzi Titanium S má i tvrdý podvozek a standardně pneumatiky 235/45 R18 (Octavia měla standard 195/65 R15), takže srovnávám tak trochu hrušky a jablka. Řízení Mondea je ale opravdu zábava, motor 2.2 TDCI (147 kW) ho dokáže pěkně rozhýbat a řízení dává velmi dobrou odezvu. trochu jsem se bál kvality interiéru (podle jiných Fordů, které mám "po ruce"), ale byl jsem příjemně překvapen, výbava je pak opravdu bohatá, z toho, co se do auta dá napěchovat, chybí asi jen spec. multimediální systém a adapativní tempomat.
Nepříjemným překvapením byla tedy asi jen reálná spotřeba. Na tabulkové hodnoty se reálně nedá dostat. Nejnižší reálnou hodnotou dlouhodobější průměrné spotřeby bylo dosud 7 l na 100 km, což je stále o cca 1 litr více, než říká teorie, to ovšem jedině při velmi decentní jízdě do 90 km/h s řazením "nahoru" při 1600 otáčkách, bez jakéhokoli zrychlování. Při "normální" jízdě, kombinaci města, meziměsta i dálnice jezdím běžně za 8 až 8,5 litru. Nejpodstatnější vliv na spotřebu má dálnice. Již při 130 km/h Mondeo jede za bezvětří po rovině min. za 8,5 l, každý kilometr rychlosti navíc pak spotřebu významně zvyšuje. Hodně se na tom asi podílejí široké pneumatiky. Už jsem slyšel i názor, že u auta ve sportovním provedení se nesmí koukat na spotřebu. To je, bohužel, pravda i v případě tohoto Mondea.
Svoje dosavadní zkušenosti bych shrnul asi takto: I po 14000 ujetých km hodnotím volbu jako dobrou, neměl jsem s autem dosud žádné problémy, jízdní vlastnosti jsou vynikající, řízení zábavné, jen se nesmí koukat na spotřebu. Je také třeba počítat s vyššími provozními náklady spojenými především s nutností nákupu dražších pneumatik. Za ceníkovou cenu bych tohle auto nejspíš nekoupil, vstřícně agresivní cenová akce ale jasně rozhodla.