Hodnocení a zkušenosti s autem
Auto kupováno pro ženino denní dojíždění do práce a běžné výlety čtyřčlenné rodiny. Předpokládaný roční nájezd 10 000 km. Po nepříliš dobrých zkušenostech s ojetinami z bazaru (do každé bylo nutno strčit minimálně 20-30 tisíc aby to nebyl pojízdný vrak ihned a člověk stále trnul, co se zase pokazí) jsme dozráli k názoru, že když už auto na splátky, tak raději nové. Naleštěných rychleopravených totálek se stočenými tachometry je všude habaděj, často se za ně přeplatí při v bazarech zcela obvyklé čtyřicetiprocentní RPSN víc než za funglovku a máte pořád starý krám s podezřelou minulostí.
Ženy si auto vybírají především podle designu a barvy.Zvažovali jsme z nabídky nových vozů do cca 300 000 Kč ještě C4, Focuse a Octavii. V C4 se nám nezdál podivný futuristický kokpit, Focuse ocení spíše motofanda, designově však nic moc a Oktávka je kvalitní a spolehlivé auto, ale vyrábí se už snad 20 let...Peugeot 308 se našim holkám líbil nejvíce.Pro potřeby naší rodiny by vlastně bohatě stačila základní motorizace 1,4 VTI, muselo by se však na ni v barvě Babylon red čekat 7-8 týdnů, tak jsme si nakonec vybrali motorizaci 1,6 HDI, která byla sice o 29 000,- Kč dražší ale ihned k odběru.
Máme ještě předfaceliftovou verzi třistaosmičky, přední maska se může někomu zdát jako "příliš vytlemená" ale to je věc názoru. Z profilu má vůz vcelku zdařilý "šelmovitý" výraz. Záď je nefrancouzsky "bytelná", zadní okno je zakulacené do stran jako u starých amerik. Vůz vypadá zvenku menší než zevnitř, kde je opravdu hodně místa. Interiér je zdařilý a příjemný. Sedí se v něm důstojně a i cestující vzadu mají více místa než např. v Oktávce. Je to ovšem na úkor menšího kufru. Kokpit je z měkkých plastů a samý chromovaný retrobudík (inspirace u Audi), sedadla jsou velmi zdařilá a pohodlná.
Motor 1,6 HDI skoro není slyšet, jedná se o naturbovaný, odlehčený, hliníkový, v zimě rychle se ohřívající a poměrně úsporný živý motůrek se solidním točivým momentem 230 Nm při 4000 ot. Lineárně táhne už odspodu bez většího turboefektu. Pětistupňová manuální převodovka má dlouhé převody kvůli úspoře PHM, auto je však poměrně těžké (cca 1 400 kg), takže průměrná spotřeba vychází asi 5,5 l/100 km. V zimě ještě o něco málo více. S vozem se dá jet po dálnici bez problémů i 160, to už se ovšem spotřeba kvůli jen pětistupňové převodovce dere někam k devíti litrům.
Podvozek je nefrancouzsky tvrdší (vpředu MacPherson, vzadu náprava s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou), ale dostatečně komfortní. Nesmí se ale jezdit stopadesátkou po české D1 někde u Vyškova-to třistaosmička z té čtyřproudové české polňačky poněkud znervózní a občas se začnou ozývat od podvozku nepěkné bouchance, které nutí řidiče výrazně zpomalit. Třistaosmička 1,6 HDI je stavěna na příjemnou pohodlnou komfortní a úspornou jízdu a je určena pro lidi, kteří nemají potřebu se každému lepit na zadní nárazník, řezat zatáčky a ohromovat okolí dunivým zvukem týraného motoru.
Závady po roce ježdění zatím veškeré žádné. Ihned asi po týdnu nám někdo na parkovišti ojel střechu nějakým ostrým předmětem-asi se mu auto zdálo příliš nové. Po přeleštění ty škrábance takřka nejsou vidět. Jednou píchnuto zadní kolo, což měl na svědomí vrut pohozený v trávě u švagrovy garáže. Při nedávných dvacetistupňových mrazech také vždy bez problémů nastartoval. Vůz se vyrábí již čtvrtým rokem a přesto není zatím na našich cestách tuctovým. Občas se proto může stát, že si ho zejména ženy na parkovišti zkoumavě prohlížejí. I jeden manželský pár mě požádal mrknout na interiér a byli překvapeni, kolik je vzadu místa. Takže zatím spokojenost.