Hodnocení a zkušenosti s autem
O vzhledu a vnitřním prostoru asi není třeba nic bližšího psát, na internetu a v časopisech už toho bylo napsáno dost. Osobně se mi sice líbí víc liftback než kombi, ale základní bílá barva vypadá na kombíku poměrně dobře a kola Pegasus taky dělají udělají parádu. Výbava je Elegance, navíc je tu ještě light assistant + day light, automatické stěrače, zatmavovací vnitřní
zrcátko, Sunset zatmavení zadních oken, rádio Bolero, černý střešní nosič a kola z lehkých slitin Pegasus 17". Je zvláštní, že se musí u kombi ve výbavě Elegance ještě připlácet za střešní nosič ale je to tak. Naštěstí jsme dostali zajímavou slevu.
Z praktického hlediska je na tom auto dobře, přesto tu nějaké nedostatky jsou. S autem jezdíme často do Itálie. První noční přesun odhalil katastrofálně svítící světlomety s čočkami. Pomohlo seřízení v italském servisu kde ještě trochu světla přizvedli. Při dálničním cestování nad 110km/h už je přes hluk motoru znát i aerodynamický hluk, nad 150km/h už je dost významný. Při parkování ve městech by byly fajn automaticky sklopná vnější zrcátka, ale jsou opět za příplatek. Kamenem úrazu jsou chybějící černé lišty na náraznících. V místech kde bývaly na starších Octaviích už je pár nepěkných škrábanců. Kupodivu umělci, kteří je vytvořili se našli spíš v ČR na sídlišti nebo na parkovištích u hypermarketů. Na černých lištách by to nebylo tak vidět a až by bylo, tak by se sundaly a nalepily nové. Parkovací asistent vzadu je zde nezbytnost. Přes zimu se nějak divně choval dešťový senzor, v servisu to měli seřízené během chvíle a teď už to není znát. Jednou se nám stalo, že docela natvrdo přimrzly dveře řidiče a spolujezce. Voda totiž teče z bočních skel do dveří a ze spodní části dveří mezi prahy zase ven. Pokud tam zmrzne, dopadne to přesně takhle. Tohle řešení jsem nějak nepochopil a časem to bude určitě dělat problémy. Další vadou na kráse je, že při častém dálničním provozu mezi kamiony a auty rozstřikujícími vodu nebo v zimě prosolenou břečku se neskutečně špiní motor. Můžou za to velké průduchy čelní masky a chybějící těsnění mezi kapotou a přední částí motoru. Když jsem motor otevřel k dolití směsi do ostřikovačů, nebyl to vůbec pěkný pohled a dávalo se do servisu na vyčištění + montáž těsnění. U starších Octavií tenhle problém nebyl tak značný.
Psát o jízdních vlastnostech Octavie je asi taky zbytečnost, takže jen krátce. Od auta nelze čekat v zatáčkách sportovní výkony, ale pokud se přesto projede nějaká zatáčka prudčeji, probíhá to s naprostou jistotou. Samozřejmě když je auto více obsazeno a je nějaká bagáž v kufru, tak raději opatrně. Motor je poměrně těžký a je to znát na nedotáčivosti, Octavia působí trochu plavněji než lehčí zážehové verze, ale hlavně při dálničním cestování to není na závadu. S českými silnicemi se vyrovnává statečně, i když se 17" koly Pegasus a pneu 225/45 už je to na hraně. Ohledně praktičnosti a komfortu bych se přikláněl jiným. Na zahraničních dálnicích je už ale vše v pořádku. Parkovat v blízkosti obrubníků se ovšem musí opatrně všude.
Motor je dobře odhlučněný a na diesel docela kultivovaný. Pro mě ale diesel zůstane vždycky dieselem, sametové kultivovanosti zážehových motorů se nevyrovná. Na druhou stranu lepší než traktoroidní 1.9 TDI PD, ten byl snad za trest. Dynamika motoru není taková sláva jak by se mohlo zdát, přesto že má stejné parametry jako zmíněná 1.9 TDI. Ještě víc ji zabíjí dlouhé převody, které jsou sice na dálnici výhodou, ale v městském provozu si budete muset zvyknout a držet motor v optimálních otáčkách. Řídit se podle indikátoru řazení nedoporučuji. Než jsme si zvykli, motor nám občas zhasnul, jelikož otáčky klesly pod 1.200. S nějakým dechberoucím rozjezdem "vocpoda" od semaforů se rozlučte a zrychlení na čtyřku z povolené rychlosti v obci taky trvá nekonečně dlouho. Je lepší podřadit. O to víc je to znát při plném obsazení. Např. Octavia se zážehovým motorem 1.6 FSI, která vyklepla i 1.9 TDI by tomuhle motoru ujela hravě. Na druhou stranu - se spotřebou vyšší minimálně o 1,5l. Na dálnici při 130km/h točí 1.6 TDI asi 2.400 otáček a tak se dá cestovat pohodlně se spotřebou málokdy překračující 6l/100km. Pokud Vás ovšem někdo zpomalí a chcete znovu zrychlit, musí se také podřazovat. Při vyšších rychlostech už to není ono, jezdit rychleji než 150km/h nemá význam. Motor je pro klidnější povahy a v pohodovém dálničním tempu se cítí nejlépe.
Požadavky na klidné a řekněme ekonomické dálniční cestování většinou dvou lidí s bagáží do Itálie auto splňuje. Uvidíme jaké budou ceny servisu, který je podle mé zkušenosti u vznětových motorů trochu dražší a náročnější. Pokud chcete v Octavii zažít požitek z jízdy, tohle auto pro Vás nebude to pravé. Zkuste radši liftback s motorem 1.8 TSI. Pokud jezdíte často po dálnici a patříte za volantem k těm klidnějším a překousnete drobné nedostatky, auto poslouží dobře.
Doplnění recenze ze dne 30.04.2012
Stav km nyní:
29 000 km
30.4.2012
Novinkou je pokles spotřeby. Bereme víc sice dražší ale kvalitnější naftu v Itálii nebo Rakousku. Na dálnici je teď průměr 5,3l/100km, ale klidnou jízdou po SS434 Verona-Ferrara se povedlo i za 4,2l/100km.
Doplnění recenze ze dne 09.08.2012
Stav km nyní:
34 000 km
Sice teď tolik nejezdíme do Itálie, ale během pobytově-poznávací dovolené v zemích Rakouských, Italských a částečně Francouzských se najelo 3.800km s průměrnou spotřebou 5,3l/100km. Vzhledem k tomu že se jelo jak se dalo, klima byla naplno, vezla se nějaká bagáž a cestou domů se zkoušela max. rychlost, podle mě víc než dobrý výsledek. Je vidět, že řidič tam nemusí mít obavy co a kde natankuje :)
Doplnění recenze ze dne 22.10.2013
Stav km nyní:
73 000 km
Po delší době je chvíli čas, takže aktualizace:
Hlavně v létě se mi zdálo, že při zapnuté klimatizaci chybí motoru výkon a síla víc než předtím. Možná je to tím, že občas přesednu ze Superbu, ale předtím jsem to nepozoroval.
Přední brzdové kotouče jsou pravděpodobně zvlněné, protože při brždění v rychlosti mezi 40-70 km/h cítím lehké vibrace ve volantu. Zadní mi zase minulý týden udělaly to, že po silnějším zabrždění 15 km pískaly - a to tak, že to bylo slyšet v autě i při zapnutém rádiu, takže hodně. Bylo to zrovna v Holandsku, takže na klidu mi to nepřidalo. Prý jsou nerovnoměrně opotřebované takže taky na výměnu. Nemám ve zvyku po brzdách skákat, ale jsou situace kdy se řidič silnějšímu zabrždění nevyhne. U Škodovky s tím asi nepočítali. S kotouči a obložením půjdou na výměnu i štíty brzdových kotoučů. Jsou z velmi tenkého plechu, takže koroze se jim nevyhnula.
Občas se ozve po nastartování z motoru na volnoběh nějaké cvakání. Zatím se to neprojevilo natolik aby se podařilo identifikovat čím to je, ale byl jsem varován ať nenechávám zbytečně dlouho běžet motor, jak to někteří majitelé dieselu dělají. Prý to má vliv na opotřebení spojky, volnoběžného ložiska nebo setrvačníku a to je drahá legrace.
A do třetice známý problém Octavie a to zatékání vody dveřmi kolem agregátu stahovačky. Po pročtení různých fór a rozhovorech s odborníky (ne těmi ze Škoda servisu) jsem zjistil, že to dříve či později čeká každého majitele Octavie. Nechával jsem opravit v Auto Hlaváček. I když oprava není jednoduchá, napoprvé se jim to nepovedlo takže se musela oprava reklamovat. Ani po reklamaci se mi zadní dveře nezdají, ale už v nich při jízdě tím dvojnásobným odstrojením a montáží občas zarachotí a lupne, při přidání basů na rádiu si taky dveře zadrnčí, takže to asi nechám plavat a příště do jiného servisu.