Zavřít recenzi

Alfa Romeo 156 Sportwagon

“Když ji miluješ, není co řešit. Malé nedostatky jsou vykompenzovány elegancí, pohodlím a radostí z jízdy”
Foto 1 / 6
  • Rok výroby: 2004 
  • Typ motoru: 1.9 JTD 85 kW 
  • Stav km při koupi: 132 000 km 
  • Stav km nyní: 133 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 měs.
  • Průměrná spotřeba: 5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

9
 

Komfort

10
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

8
 
Hodnocení celkem 9.0
Nevím jak recenzi pojmout, jestli jako souhrnný popis obou aut a nebo srovnání 156 před a po faceliftu. Začneme tedy trošku historií.
Původně jsme sháněl auto s dobrým poměrem cena/spotřeba/úroveň/technický stav a na značce příliš nesešlo. Viděl jsem hodně Focusů, Fabií, Peugeotů, Renaultů a jiných francouzských přibližovadel a sem tam nějakýho Korejce. Také jsem koukal po Astře jelikož jednu solidní taky doma máme. Když jsem ale uviděl Alfu 156 z roku 99 v garáži u jednoho skoro místního "tahače" aut, velmi mě zaujala. Oproti Fordům nebo francouzským autům na karoserii zcela bez koroze. Pod kapotou poměrně čisto, nikde nic neteklo. Jen při pohledu na spodek jsem našel na obligátních místech chycenou podlahu (u Alfy podlahu vždy předem zkontrolovat a po koupi ať chcete nebo ne dovybavit zástěrkama aby vám ty kamínky dál do tý podlahy nemlátily a nesloupávaly ochrannej vosk). Po usednutí do interiéru vás obklopí čistá elegance počínající zajímavě řešenou palubní deskou kde je zvlášť kulatá kaplička pro tachometr a otáčkoměr a zbylé budíky jsou umístěny v honí části středního panelu který je vyveden v imitaci dřeva... stejně tak jako elegantní volant který se navíc výborně drží a dodává řidiči pocit luxusu. Potěší i sedačky, ale o těch až později.

Co vás určitě bude zajímat je první pocit z auta a zkušební jízda. Nebo možná spíš let? Když se snažíte rozjet, překvapí vás, že oproti Golfu nebo Astře prostě musíte přidat plyn. Jinak je auto neklidné a dává najevo že oblast pod 1500 otáček se mu moc nelíbí. Přišlápnete tedy plyn a auto vyrazí kupředu. První čeho si všimnete je absence hluku od motoru. Ten do kabiny proniká oproti většině tehdejších nafťáků jen velmi málo. Pokud se ovšem motor dostane do zátěže a vy přišlápnete plyn, motor se ozve. Jeho hluboký neklepající zvuk je ale uchu lahodící... člověk by ani neřekl že jde o diesel. Navíc nemá výrazný turboefekt a táhne velmi dobře v pooměrně širokém spektru otáček takže není třeba se bát předjíždění. Oproti Opelu DTI jako nebe a dudy!!Když se vzpamatujete ze šoku způsobeného vizuální stránkou vozu a projevem motoru, vyzoušíte zbytek auta. Velmi se vám líbí, jak při průjezdu zatáčkou auto pěkně drží stopu a a jak pěkně vás drží ty pohodlné dobře tvarované sedačky s ideální "tvrdostí" (jsou vlastně i celkem měkké). Oceníte krátký převod řízení... A i celkem solidní brzdy, ty ale v roce 99 nebyly úplně ideální. Možná i slabší než u Astry.

Pak vám prodávající řekne že jste srágora a že vám ukáže jak se s autem má jezdit. vyjede tedy na málo frekventovanou okresku, přišlápne plyn a na tachometru 140... levá, pravá ostře přes horizont :-D... A vy už s úsměvem na tváři zapomínáte na všechny ty kecy o spolehlivosti italských auta... Zapomínáte i na reznoucí podlahu a podepisujete kupní smlouvu. Protože se předchozí majitel staral a dodal vám doklad o výměně tlumičů a ozvodů a dodal kartičku s výměnným intervalem a typem oleje, , podlehnete jeho přesvěčování o tom, že 70 stupňů v létě je správná teplota motoru. Jedete tedy spokojeně domů.

S autem jezdíte a občas vrzne přední náprava, občas plast v interiéru, občas se rozsvítí bezdůvodně kontrolka pásů a přestane hrát jeden repráček k rádiu (prostříknete kontaktolem), ale vám to nevadí protože jezdíte v ALFĚ a v tý se jezdí taaak pohodlně. Když pojedete 150 km Fordem, Opelem nebo Škodovkou, vylezete z těch aut rozlámaní a unavení. Když po těch 150 km vylezete z Alfy, jste spíš příjemně odpočatí. Alfa je ale auto do kterého se musíte zamilovat abyste ho pochopili a abyste pochopili řeči kluků z TOP GEARu. Svézt se lze opravdu sportovně a průjezdy zatáčkami jsou v Alfě opravdu zážitkem. Odezva od auta je celkově výborná a opět narozdíl od Astry víte vždy kam auto směřuje a jak moc zatočit... To auto je ovšem tak sebejisté až může být i trošku zrádné. On totiž podvozek hodně dlouho drží stopu jak přibitej, ale oblast mezi jistotou a smykem je poměrně malá a tak když to přeženete na mokru, Alfa se utrhne a může vás šeredně vytrestat :(. Problémem jsou taky ne horší, ale vyloženě špatné cesty. Děravé a 3x plátované cesty z Kocourkova do Zapadákovy lhoty Alfa ráda nemá... Podvozek bouchá a vy nadáváte. a dobrých a středních cestách ale v pohod. Velmi zajímavá je i noční cesta. Dálková světla jsou totiž poměrně slabá. Potěší ale při mlze nebo hustém dešti, kdy je viditelnost po zapnutí mlhovek velmi slušná (oproti Astře).
Co oceňuji je velmi dobrá diagnostika, kdy třeba pokud máte špatnou žhavičku, rozbliká se kontorlka žhavení a podle intervalu a délky trvání lze přesně zjistit která žhavička je špatná. U Opelu se při jakémkoliv problému rozsvítí kontorolka vady motoru a musím jet na diagnostiku - kde mi řeknou že mam špatnou některou žhavičku... V tomhle prostě Alfa kupodivu nemá konkurenci :). Motor je po zahřátí celkem kultivovaný a má mohutný zátah až do vyšších otáček. Ani kopce nebo předjíždění na 5ku mu nedělají problém.. jen je třeba si zvyknout na to, že netáhne úplně odspodu... Když ale malilinko přišlápnete, začnou se dít věci, který se v Oktávce ani Opelu nedějou :-).

Tak a co se stalo po faceliftu - aneb rozdíl mezi Alfou z 99 a mou současnou 2004. Inženýři od Alfy se v mnohém poučili a tak přidali silnější lak, ochranu podlahy před kamínky, ještě útulnější interiér z lepších materiálů, palubní počítač a digi dvouzónová klima v základu a podvozek lépe tlumící naše cesty (první Alfa měla Sportpacket - tovární snížení podvozku o 25 mm což bylo občas utrpení :-( ), loketní opěrka s úložným prostorem a takový blbůstky co mi na původné Alfě vadily. Nová je v provedení Sportwagon, tedy kombík... Musím uznat, že není jen hezčí, ale mnohem praktičtější a oproti sedanu má sklápěcí zadní sedadla (a to skoro do roviny), takže se toho dá i dost převézt... Originální autorádio dostalo CD přehrávač a vyrábí ho Blaupunkt - neorigo Pioneer ve starý Alfě byl ale o malinko lepší. Dřevěný volant už po FL bohužel najdeme jen sporadicky a světla pořád nesvítí nic moc. Původní plastovej kryt motoru byl taky lepším, ale to už je detail. Co ale detail není, tak nová Alfa má citlivější plynový pedál a značně se zlepšily brzdy... Když šlapete stejně jako na předfaceliftovanou 156, jsou pěkně jedovaté - jsou vlastně stejné jako ty ve 2.5 V6, kterou jsem si v jednom bazaru taky zkusil :-). Lepší je i řazení a celá převodovka. V původní Alfě se řadilo solidně, v nové je to ale radost. Převodovka je přesná s skoro cvakací (ale ne tak dobrá jako u 2.5 V6), sice je jen pětikvaltová, ale její dráhy nejsou dlouhé a pětka je až překvapivě krátká. Ze čtyřky stačí jen ťuknout a je tam...

Když už je řeč o bazarech, je potřeba zmínit slova jednoho bazarníka... "Alfy v JTD jsme tu měli... Některý byli svižný a jiný líný a bylo fuk jestli 1.9 nebo 2.4"... Ano, jde tedy o stav motoru jako takovýho. Sám jsme se přesvěčil o tom, že 2.4 JTD se 103 kW jela znatelně hůř než moje současná 1.9 s 85 kW... Je tedy potřeba vybírat pečlivě a vždy si zkusit těch aut víc než je odsoudíte. Osobně ale i tak v bazaru nakupuju nerad, protože ty auta můžou mít zdechlý turbo, unavený vstřiky... Myslím ,že JTD nejsou vůbec špatné motory... ba naopak spolehlivostí jsou na tom velmi dobře a nejsou tolik háklivé jako dnešní moderní diesely hlavně francouzského původu. Auta v bazarech ale můžou mít zanedbanou údržbu, nevhodný olej, špatného předchozího majitele, stočený tachometr... a tak je potřeba opravdu dobře vybírat protože třeba takové vstřiky nebo turbo vám nevymění ani v bazaru kterej dává záruku a to proto, že vstřiky jsou spotřební materiál stejně jako olej nebo brzdový destičky...

Silné stránky

Osobitý, elegantní a nestárnoucí design
Motor bez turboefektu
Plynulých zátah až do vysokých otáček
Při lehké noze spotřeba pod 4,5l
Při opravdu sportovní jízdě do 7l
Slušné jízdní vlastnosti, zábavnost
Pohodlí a vkusný interiér
Solidní praktičnost
Vzadu dost místa na hlavu i nohy 187 cm
Kupodivu spolehlivost
Řízení, řazení, brzdy
Pohledy žen a závistivých mužů :)
Alfa vám vykouzlí na tváři úsměv :)

Slabé stránky

Choulostivý podvozek
Termostat
Různé malé "nezbednosti"
Horší zátah odspodu
Drahý originální olej Selenia
U méně opečovaných kusů rezivějící podlaha
Málo odkládacích míst okolo řidiče
Dálková světla

Závady a opravy na autě

Nedržím momentálně v ruce klíčky vozu značky Alfa Romeo poprvé, avšak u obou aut jsem zatím naštěstí jen stejné závady - pro tuto značku a motorizaci zcela typické. Není to až tak strašné, ale je nutno podotknout že jsem s auty dohromady najel asi jen něco kolem 10 000 km...
- TERMOSTAT- už od prodeje měly obě Alfy nízkou teplotu a podle předchozích majitelů bylo 65-70 stupňů zcela v pořádku... Tohle si nenechte od nikoho namluvit. Správná provozní teplota motoru 85-90! Auto pak líp táhne a míň žere. Myslím ,že tenhle problém má drivá většina ojetých Alf v naftě a nemálo v benzínu. Oprava ale není nákladná a zvládnul jsme jí sám doma s primitivním nářadím.
- Povrzávání silentbloků - zatím pomohlo prostříkání kostí a horních ramen silikonovým olejem
- Žhavičky... to se snad nedá brát ani do závad
- Světla v interiéru nechtějící zhasnout po zavření auta. Svítící kontrolka zapnutých pásů... Vždy stačí jen vytáhnout klíček a znovu ho zasunout do polohy "připraveno" a vše se opraví :)
<
Přejít na standardní verzi stránky »