BMW 330 150kW Steptronic
“Jen zopakuji, co říkám veřejně. Jako další auto bude opět BMW, pokud situace nadále dovolí.”
- Rok výroby: 2005
- Typ motoru: M57N
- Stav km při koupi: 146 120 km
- Stav km nyní: 202 500 km
- Způsob řazení: automat
- Status vozu při koupi:
- Jak dlouho auto používáte?
2 roky
- Průměrná spotřeba: 6,2 l/100 km
Hodnocení a zkušenosti s autem
Největší obavy jsem měl ze zimního provozu. Předtím jsem vlastnil jen předokolky a jednu čtyřkolku. Najednou se u domu objeví zadokolka. Hned – bez strašení, bez přehánění, říkám v po-ho-dě! Nebojte se toho. Pokud nemáte chalupu vysoko v horách a pokud nejste posedlí lyžováním, potom bavoráka bez xDrive (pohon všech kol) směle zahrňte do výběru před koupí. Chce to jen dvě věci. Skutečně kvalitní, to znamená nové zimní obutí a někde vzadu v hlavě stálou připomínku, že tady vás kola tlačí, nikoliv táhnou. Tomu přizpůsobte zimní jízdy, bezpečnostní jízdní systémy vás podpoří, a pak se vám může jako mě stát, že na uježděném sněhu v kopci se rozjíždíte tak samozřejmě jako na suchém asfaltu, zatímco ten pitomec s Oktávkou za vámi na oježděných zimákách se vlní na místě jako užovka v říji. Že vám jízdní systémy pomáhají ani nepoznáte, nebýt poblikávajících kontrolek. Udělají jen tolik, aby vaše ego skvělého řidiče neutrpělo, takže je nakonec berete jako prima kamarády.
Jistou nervozitu auta na čerstvé vrstvě sněhu jsem zaznamenal jen na dálnici D5 na Vysočině, když jsem třikrát vyrazil dřív, než si silničáři otřeli ospalky. Tady se více projevila zadní poháněná náprava, když si auto ve vyšší rychlosti párkrát neplánovaně poskočilo. Stačí ale ubrat plyn a prima kamarádi se postarají o zbytek. Své mohlo hrát i to, že moje zimní obutí mělo rozměr 245/50 R17, čerstvý pražánek, pod ním led a cestovní rychlost kolem 100 km/h. I ti, kteří mě s předokolkou předjížděli, stejně nakonec ubrali na kolegiálních 60 km/h a do Brna jsme tak přijeli nastejno.
V autě mám již z výroby instalované Webasto, tedy nezávislé topení. Třikrát halelujah! Naprosto parádní věcička, kterou byste měli chtít, pokud máte naftu v šestiválu, a nemáte garáž. Řeknu vám, slyšet v zimě při minus patnácti při startování „plakat“ dvěstěčtyři koňový hovádko, to není nic pro uši milovníka techniky. Webasto super. Prohřeje motor, respektive olej a vyhřeje interiér. Motor si tak ihned po natočení krásně přede. Bohužel provoz Webasta mi u každé plné nádrže „užral“ zhruba sto kilometrů z celkového dojezdu. Webasto jednoduše také topí naftu a je pro mě přijatelnější než studené starty, kdy má pátý válec chuť vám do řiti vrazit ojnici.
Překvapivě mi v zimě párkrát promrznul CD měnič tak, že nebyl schopen načíst disk. Připsal jsem to na úkor jeho uložení v boku zavazadlového prostoru, ale tam se nachází také DVD jednotka navigace a ta jela normálně, takže nevím. Když už mluvím o navigaci, mám tu s tím malým monochromatickým displejem. Je naprosto dostačující, umí navigovat na číslo popisné (což levnější externí stále neumí) a aktualizované DVD s mapami 2012 jsem koupil zkopírované za 400 Kč na netu. Navigace tak zná i většinu úplně nových silničních a dálničních úseků.
K automatu Steptronic mám také poznatek. Na radu zkušených jsem nechal vymazat řídící jednotku. Má totiž to kouzlo, že ukládá váš styl jízdy a podle toho se přizpůsobí svým řazením. Prázdná „paměť“ prý pak data načítá po dva tisíce kilometrů, aby vám seděla „na míru“. Musím říct, že subjektivně mi nyní sedí lépe.
Protože je BMW prémiovou značkou, má E46 prémiové těsnění dveří a oken. Gumy jsem před zimou namazal určeným přípravkem a ani jednou se mi nestalo, že bych si o přimrzlé dveře utrhnul ruku.
Dlouhodobou spotřebu mám na hodnotě 6,4 na 100 km, aniž bych se nějak žinýroval. Pokud v kostech cítím, že Passati svačí, a provoz mi to dovoluje, vyženu pavučiny z trubek a trochu tu „bramboru“ provětrám. Do 220 km/h se jí chce hodně, do 230 km/h se jí pořád chce, potom už začínám mít strach já, aby nějaký strejda ve Felicii nedostal geniální nápad prudce předjet přetížený kamión. BMW je prostě kámoš, a nerad bych ho někde „skřábnul“ o svodidla. Navíc, když mi pořád dělá takovou parádu.
Silné stránky
Image vozu i po letech
Jízdní vlastnosti
Vazba silnice-auto-řidič
Ergonomie
Slabé stránky
Sále zajímavé auto pro lapky
Stále budí závist u sousedů
Dražší originální díly a příslušenství
Závady a opravy na autě
Vzhledem k tomu, že touto recenzí navazuji na svou předchozí, jedná se v tomto případě k dalšímu hodnocení stejného vozu s odstupem času. Myslím, že trojková řada BMW E46 má svému okolí stále co nabídnout pro potěchu oka.
Abych dlouho nenapínal, rovno řeknu, že po nějakých dvou letech provozu a ujetí více než padesáti tisíc kilometrů nelituji, že jsem koupil „bramboráka“. Tato značka patří k mému osudu také v jiných aspektech mého života, ale to sem nepatří.
Za celou prozatímní dobu provozu neměl vůz jedinou závadu, jedinou svítící kontrolku, kvůli které bych musel předčasně do servisu, a ani jednou jsem si neřekl: „Do bazaru s tebou, jestli mě budeš štvát…“ Jednoduše jezdím, pravidelně servisuji a tankuji.
Za zmínku stojí pouze dvě události. Výměnu dílu ve stahovacím mechanizmu pravých předních dveří a oprava karoserie metodou PDR. Každá značka, každý model má svou specifickou slabinu. E46-ka trpí na kratší životnost tzv. stahovaček, tedy mechanizmu, který ovládá okna ve dveřích. Blížící se konec života stahovačky poznáte podle zvláštního skřípání během pojezdu okna. Na vině je jediný dílek z celého mechanizmu, ale aby BMW netratilo, umí vám prodat jen kompletní mechanizmus. Na internetu lze úspěšně zakoupit pouze onen díl, čímž ušetříte tisíce korun. Mě oprava svépomocí (prostě jsem si to chtěl zkusit sám) vyšla na cca 500 Kč a hodinu času. Speciální nářadí není potřeba a podrobný návod lze opět najít na netu.
Také jsem byl nucen využít služeb společnosti Vinicars, která umí opravit důlky po kroupách metodou vytlačování důlků zpět bez nutnosti lakování. Mě odborníci z Vinicarsu vrátili do původního stavu část levého C-sloupku, který byl náhle poškozen u zaparkovaného vozu přes noc. Doufám, že dotyčné svini upadne ruka. Oprava s excelentním výsledkem, a musím říct, že jsem skutečně nevěřil, že něco podobného lze opravit bez lakování.
Jinak jen běžné provozní náklady. Čeká mě ještě výměna čelního skla. Jízda, kamion, šutr, rána jako z děla a nic, pohoda. Týden na to sjezd do podzemních garáží a v okamžiku, kdy se auto zhouplo na klesání, další rána, a jako by mi neviditelný nůž sklo proříznul vodorovně po téměř jeho celé šířce. Už jsem se byl objednat, a opravu samozřejmě platí pojišťovna, protože nejsem trubka, abych jezdil bez pojištění skel. Ještě letos bych chtěl zvládnout přední nápravu, protože (světe a motoristo, div se) je tam stále původní. Ta sice vůli nevykazuje, ale proč to trápit do posledního dechu, že? V Německu vyjde komplet značková na čtyři stovky. Budou následovat tlumiče, ale zatím bez termínu. Kdo chce BMW a bojí se investic, nemusí. Stačí díly kupovat v zahraničí, kde za ně zaplatíte výrazně méně než u nás. Prostě, co potřebuji, objednám na e-Bay, a mechanik u nás už jen dostane instrukce. Že se něco na ojetém autě může pokálet, to je snad jasné úplně každému. Proto rád říkám, že zatím jsem se spolehlivostí BMW nadmíru spokojen.