Hodnocení a zkušenosti s autem
V úvodu nutno říct, že jsme s tímto "veteránem" najezdili heroické množství km, BX bylo v provozu denně a recenzi zasloužilého majitele si zaslouží :-)
Vzhled vozu je.... dejme tomu zastaralý, vycházející z ostřejších hran 80 let, původ vozu naznačují schovaná zadní kola do blatníků. Z pohledu trendů současných vozů je hranaté, subtilní, archaické a vůz, který se po nastartování začne zvedat vypadá exoticky.
Nutno tedy začít specialitou vozu: hydraulickým podvozkem, který je povětšinou v recenzích nejkontroverzněji hodnocen.
Auto je veeelmi pohodlné - menší výmoly překonává jaksi plavně - podmínkou je pravidelná údržba celého systému a dofuk hydraulických koulí. Při stáří vozu byla údržba zanedbána a celý systém byl "plátován" jak to jen šlo a dokud to jelo, přičemž bez generální opravy jsou úniky LHM neustálé a problémy se opakují, hromadí a jízdní komfort se snižuje až je jízda "tvrdá" (auto bez doplněných koulí dusíkem nemá na čem tlumit)a stává se nebezpečnou.
Jízdní vlastnosti jsou s hydraulickým podvozkem poněkud zvláštní, musíte si chvilku zvykat. Máte subjektivně horší kontakt se silnicí, než s klasickými tlumiči (koneckonců - tlumí dusík).
Ponejvíce trpělo naše BX špatným servisem. V autodílnách si nevěděli rady se specifikou tohoto systému. Ponejprv jsme se ptali, zda-li vůbec mají s hydraulikou zkušenosti-laici v servidu nám třeba měnili zpuchřelé hydraulické hadice za obyčejné palivové, které agresivní LHM leptala. Při té příležitosti nám zavzdušnili hydraulický systém a při dlouhé cestě mi průběžně vypínalo servořízení -) O hydraulice na BX jsem si raději mnohé nastudoval na internetových fórech BX clubu, odborníkům tímto děkuji - podobné menší závady jsem si poté snadno opravil sám a kvalitněji. Poslední skomírající kusy BX na českých silnicích jsou podobnou neznalostí mechaniků jistě taktéž zjizveni - to nevrhá dobrou pověst na spolehlivost hydraulických podvozků - zbytečně.
Antikorozní ochrana vozu je špičková - karoserie po 28 letech nejeví známky reznutí.
Vnitřek vozu je poměrně útulný, sedačky jsou neuvěřitelně pohodlné a nejeví výraznější známky opotřebení. Tvrdé plasty 80 let nemohu označit za kvalitní - nejsou vzhledné, jsou špatně slícované a na horších cestách rachotí. Volant je příjemně silnější, menších rozměrů, než bylo v této době zvykem. Pětistupňová převodovka má dlouhé dráhy - po letech je dost vyběhaná a řazení není vůbec přesné.
Hatchback je výborný - po sklopení sedaček máte praktické auto, do kterého se vejdou i rozměrnější předměty - dvakrát nás přestěhovalo :-)
Motor 1.9 D se 47kw je na toto lehké auto kupodivu dostačující a při plném obsazení. Má dobrý zátah již od spodních otáček, je ovšem letargický - spotřeba je při ekonomické jízdě kolem 5 litrů. Je také dost hlučný a spolu s opotřebovanými tlumícími manžetami kolem dveří je v kabině opravdu o kvalitní randál postaráno.
Díly z druhovýroby jsou cenově shodné s Felicií.