Hodnocení a zkušenosti s autem
Osobní dodávku Fiat Doblo jsme koupili na každodenní jízdy do práce ve 3-4 lidech, rodinné auto pro 4 lidi + 3 psy a na cesty na sportovní akce se psy. Akce bývají třídenní a jezdíme ve složení 2 lidi + 3 psi, tak jsem do auta vyrobil postel - viz fotky. Postel o rozměrech 170 x 120 cm nám vyhovuje (měřím 173 cm), větší člověk by už měl problém se natáhnout. Pod ní je dostatečný zavazadlový prostor. Její instalace trvá 20 minut, je nutno vymontovat zadní sedáky upevněné šesti šrouby.
Hodnocení auta: jedná se o dodávku krabicového tvaru, přesto je sympatická svým vnějším vzhledem. Dobrá práce italských designérů. Od auta nelze očekávat dokonalou aerodynamiku (výška i šířka 184 cm) a doporučil bych ho spíš na jízdy mimo dálnice. Po okreskách lze jezdit se spotřebou 5,5 l/100 km. Při vyšších rychlostech nad 120 km výrazný aerodynamický hluk a spotřeba nafty na dálnici vzroste na 7 litrů. Z auta je vynikající výhled do všech směrů. Velká šířka i výška nad hlavou dávají pocit neomezeného prostoru. Pracoviště řidiče solidní, vše po ruce. Display palubního počítače poněkud zastaralý, taková vzpomínka na 90. léta. Rychloměr je podsvícený pouze při rozsvícených světlech. Pokud používáte denní svícení, které zajišťují klasické žárovky 20W (nejsou to LED) zabudované v reflektorech, tak se nepodsvícený rychloměr špatně odečítá. Uvítal bych možnost volby v menu, aby přístroje svítily i s denními světly, ale tato možnost chybí. Ještě mám tři připomínky k fiaťáckému ovládání:
1/levá páčka na přepínání tlumených / dálkových světel přepíná přitažením k sobě, ne jak jsem byl zvyklý u Toyoty dálková světla od sebe a tlumená k sobě. Takže u Fiata krátké přitažení páčky = bliknutí dálkovými světly a delší přitažení = přepnutí na dálková. Poloha od sebe není nijak využita.
2/Druhý problém je přepínání palubního počítače tlačítkem na pravé páčce, která ovládá stěrače. PP má asi 10 funkcí a pro přepnutí na předchozí musíte proklikat celé menu, nelze se rovnou vrátit.
3/stěrače mají cyklovač pouze s jednou frekvencí. Mnohem lepší je více intervalů, nejlepší by byl nastavitelný interval cyklování.
Spolujezdci na zadních sedadlech mají díky velké šířce auta tři plnohodnotné sedačky, jen se musí seznámit se specifickým otvíráním posuvných dveří. Odjišťují se takovým kohoutkem jako od revolveru, kdo to neumí, ven se nedostane.
Motor 1,3 JTD EURO4 (bez DPF) mě překvapil dostatečným výkonem při jízdě po běžných silnicích i přijatelnou spotřebou. Po městě se dá jet na pětku - 1500 ot./min při 50 km/h, ale nesmíte po něm chtít akceleraci. To je lépe podřadit, motor ožije při 1800 ot. a má rád otáčky do 3500. Proti osobnímu autu je dost špatně odhlučněn, jeho chrochtání vás po cestě stále provází, ale zvyknete si. Servisní interval stanovil výrobce optimisticky dlouhý 30 000 km nebo 2 roky, cena 6500 Kč ve značkovém servisu mi přijde poměrně vysoká. Měnili motorový olej, olejový filtr, vzduchový filtr, naftový filtr, kabinový filtr, kontrola brzd a tlumičů na stolici.
Auto je vybaveno všelijakými elektronickými vychytávkami: ABS, ESP, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívaná a el. ovládaná zrcátka, palubní počítač. Vše funguje bez problémů. Systém start-stop mi nedělá problémy a to ticho, které se ve stojícím autě před křižovatkou rozhostí, je úžasné. Vestavěné rádio s CD hraje dobře, vyšší verze mají USB port a blue tooth (naše ne).
Sedačky příjemně tvarované, naše verze nemá výškové nastavení. To bych doporučoval osobám 160 cm a méně - mají problém dosáhnout nohama na pedály a tak musí mát sedačku velmi blízko u volantu. Ale pro člověka konfekčního vzrůstu (170-190 cm) vyhovují i sedačky bez výškového nastavení.
Topení je tragické, při současných ranních teplotách kolem nuly začíná topit po 10 km, když je venku -15 tak asi po 25 km a kulicha si radši nesundávejte.
Obří zavazadlový prostor 790 litrů netřeba komentovat, zmíním se ale o velmi praktickém pevném krytu. Ten není v základní výbavě, připlácí se 1500 Kč, ale vyplatí se. Má nosnost 70 kg a lze usadit ve dvou výškách: buď v horní poloze na úrovni vrchu opěradel nebo o 40 cm níže. Takto se do kufru vejdou naši 3 psi a ještě je pod nimi prostor na zavazadla 120 x 95 x 30 cm. Určitě doporučuji koupit.
Podvozek Dobla je na dodávku velmi stabilní a víceprvková zadní náprava řidiče nijak neomezuje ve svižném projíždění zatáček. Přímý směr drží perfektně, posilovač řízení tak akorát. Brzdy rovnoměrné a brzdí dost intenzivně.
Celkově jsem s Doblem po necelém 1,5 roce a 38 tisících km spokojen a považuji ho za vhodnou volbu pro specifický druh zákazníků, kteří vyžadují větší prostor a jsou ochotni slevit na komfortu, odpustí mu poněkud vyšší hladinu vnitřního hluku a větší šířku a výšku proti běžným osobákům. Náklady na pořízení a provoz jsou relativně nízké a věřím, že i životnost se ukáže dobrá. Pokud se auto dožije 10 let a 250 000 km ve zdraví, budu jeho pořízení považovat za vynikající investici. Ale o tom si povíme až v r. 2021.
Doplnění recenze ze dne 21.03.2015
Stav km nyní:
90 000 km
Doplnění recenze autorem v březnu 2015
Po necelých 4 letech provozu bych na recenzi nic moc neměnil. Doblo ročně najede asi 25000 km, spotřeba nafty klesla na 5,5 l/100, eviduji si spotřebu poctivě na www.spritmonitor.de. Naftu tankuji převážně u levných pump (Makro, Tank-Ono) a aditivuji přípravkem VIF. Servis (olej, filtry) dělám podle doporučení Fiatu po 30000 km.
V recenzi jsem napsal, že je motor bez DPF - opravuji, DPF má, jen jsem špatně hledal. V souvislosti s DPF se udála jedna porucha v srpnu 2013 (54000 km). Netěsná trubička, které přivádí ke snímači diferenčního tlaku před a za filtrem DPF informaci, kdy je třeba spustit regeneraci. Opravili ve Fiatu, celková cena opravy 3100 Kč. Jiné poruchy zatím nebyly.
Doplnění recenze ze dne 23.01.2017
Stav km nyní:
137 500 km
Po 5,5 roku provozování Dobla jsem s autem stále spokojen, významné poruchy nebyly. V 10/2015 (najeto 107000) přestalo fungovat otevírání zadních dveří. V servisu opravili přerušený kabel nahoře u pantů, cena opravy 1080 Kč ve značkovém servisu.
Ulámaly se postupně různé drobné plastové díly: držák na vzpěru kapoty motoru, oba plastové závěsy, do kterých se v kufru vsazuje pevný kryt zavazadlového prostoru, růžek plastového pásu v levém předním sloupku dole. Jsou to drobnosti, které neřeším, zřejmě Turci ve výrobním závodě používají nekvalitní plasty.
Systém start-stop v létě funguje dobře, ale v zimě s vyšším odběrem elektřiny a horším stavem akumulátoru po vypnutí motoru sám startuje asi za 15 vteřin, takže jeho využití je nesmyslné. Preventivně vypínám, bohužel musí se tlačítkem vypnout po každém nastartování, nelze trvale vypnout.
Spotřeba stále 5,5 l, ale palubní počítač vykazuje o 0,5 až 1 litr víc.
DPF, turbo, EGR, vstřiky se chovají slušně - zatím o nich nevím. Až se tyto problémové součásti naftového motoru ozvou, tak napíšu.