Hodnocení a zkušenosti s autem
Člověk by si řekl, jak může ještě někdo v dnešní době koupit automobil s motorem, který má snad nejhorší pověst ze všech Fordů od druhé světové války. Právě proto zakládám tuto recenzi, jako sběrné místo pro poznatky tohoto vozu.
Ke koupi tohoto automobilu s daným motorem 1.8TD(TCI) 66kW přiměly pouze dvě věci, a to cena a jasný sympatický původ vozidla. I po obrovskému množství negativních názorů na tento motor jsem ho po několika dnes rozmýšlení vzal, i kdybych ho měl po roce prodat. Koupil jsem ho za 16OOOKč, což je myslím slušná cena automobilu čerstvě po technické, s již zaplacenou EKO daní, po výměně oleje a vzduchového filtru, letní i zimní sadou kol a kompletní povinnou výbavou.
Automobil má klimu, přední elektricky stahovaná okýnka, kotoučové brzdy na zadní nápravě, elektricky stavitelnou výšku sedadla řidiče, el. ovládaná zrcátka, centrální zamykání s DO, dělená zadní sedadla, tažné. Celkově je v dobrém stavu, koroze prahů a podvozku není, jen je na každém zadním lemu jedno místo cca 1x1cm rezavé místo.
Interiér ani po letech neurazí, přístrojová deska je uspořádána v pohodě.. Automobil je velmi prostorný a zpříjemněný loketní opěrkou vpředu a vzadu. Výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče. Za zmínku stojí hlavně kufr, jehož nakládací hrana je příjemně nízko a po sklopení sedadel vznikna plocha cca 190cm dlouhá, což je i pro průměrně vysokého člověka na pohodlné vyspání.
Jízdní vlastnosti hodnotím jako dobré, i když je to samozřejmě otázka vkusu a schopnostech řidiče. Dle mě auto je velice pohodlné a přiměřeně odpružené(né tak měkké, jako Escort) Podvozek zvládá moje požadavky perfektně. Ostřejší průjezd zatáčkou(ano, i s tímto motorem jde jet svižně) zvládá velice v pohodě, pravděpodobně je důvodem nezávislé odpružení zadních kol a použití dostatečně širokých pneu(225).
Jedinou nevýhodu zatím vidím ve slabším rejdu a tím většímu poloměru otáčení.
Brzdám mohu říct jen to, že brzdí statečně, i když s trochu větší ovládací silou, než třeba Octavia I. Snažím se jezdit plynule, ale i při prudkém a častém brždění jsem vadnutí účinku nezpozoroval.
Motor sám o sobě zatím pracuje dobře, hladina oleje se drží na stejném místě. Co se týče pověstného startování, zatím jsem startoval při nejmenší teplotě asi -13 celsia a po dvojitém nažhavení a delším točení startérem (3s) auto chytá na můj vkus ještě v pohodě, ale opravdu je znát, že oproti ostatním stejně starým dieselům v tomto značně pokulhává(dáno systémem vstřikování do předkomůrek a horší kompresí za studena).
Při jízdě se chová ochotně, ale hbitý začíná být až od 2OOOot nahoru, kdy začne fungovat turbo a tento zátah trvá cca do 3500 otáček.
Z důvodu velmi úzkého rozsahu využitelných otáček je třeba naučit se řadit tak, aby motor byl svižný a zároveň se nepodtáčel.
Rozhodně to není líný motor, ale rozhodně by Mondeu neuškodil silnější. Vzhledem k tomu, že hlava motoru je litinová, totožná s variantou motoru bez turbodmychadla, je velmi náchylná na prasknutí, takže je potřeba chovat s k němu za studena slušně.
Automobil je také velmi zvláštně zpřevodovaný. 1. stupeň je velmi krátký(po rozjezdu a vytočení i třeba na 35OOot máte pořád pocit, že "stojíte"). Při tachometrových 140Km/h motor točí někde na 3300ot, což je akorát na cestování při této rychlosti..
Spotřeba od koupi mi vychází 6,8 litru. Je vyšší z důvodu provozu zejména ve městě. Jezdím denně do práce vzdálené 18km, při zimních teplotách se motor na této krátké trase hůře zahřívá, řeším to zakrytím chladiče. Delší cesty absolvuji při výjezdech na koncerty s kapelou, tzn. plně naložený se spotřebou do 6 litrů.
Závěrem lze říci, že pokud člověk natrefí na dobrý kus, rozhodně auto dobře poslouží. Je obecně při koupi nutnost pečlivě kontrolovat stav kapalin(zda se nemísí díky defektu hlavy nebo těsnění), tlaky válců, neodborné zásahy do motoru a dbát na rozvody motoru. Automobil se hodí pro někoho, kdo se v autech trochu vyzná a dokáže s nimi splynout. Kdo má rád svižnější jízdu, také si přijde na své, jenom je potřeba naačit se řadit a dodržovat zásady zahřátí motoru. Když se zájemce porozhlédne po variantě v benzínu, pravděpodobnost dobrého kousku bude jistě větší.