Zavřít recenzi

Ford Focus 1,6 16V

“Spolehlivé, prostorné auto pro rodinu - v tom nejlepším překonal mé očekávání”
Foto 1 / 2
  • Rok výroby: 2002 
  • Typ motoru: 1,6 16V 
  • Stav km při koupi: 125 000 km 
  • Stav km nyní: 134 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 rok
  • Průměrná spotřeba: 6,6 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

10
 

Provozní náklady

10
 

Náhradní díly

9
 
Hodnocení celkem 9.8
Interiér:
Na svou dobu měl nestandardní design, ale nepřipraví žádné nepříjemné překvapení. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěny výborně, logicky, intuitivně. Neměl jsem problém něco najít, nebyl problém se okamžitě zžít s tím, jak fungují páčky u volantu. Návod k obsluze předchozí majitel předal, ale nebyl zapotřebí. Chybí kontrolka světel, ale stačí pohled na ovladač a víte, jestli jsou zapnuté nebo ne. Prostor je perfektní. Na to, že má na šířku "jen" 1709mm působí uvnitř jako podstatně širší auto. Netlačíte se na okno, nedloubete loktem do spolujezdce. Když je na zadních sedadlech dítě v sedačce, pořád je dost místa pro další dvě dospělé osoby. V podélném směru taky perfektní a navíc jsme menších postav, takže osoby za námi by si daly i nohu přes nohu.
Výhled z auta perfektní.
Věnec volantu je silný, dobře tvarovaný, volant nastavitelný výškově i podélně, sedačka také - nebyl problém najít si správnou polohu a přitom vidět na budíky.
Sedačky by mohly být měkčí, ale pořád jsou fajn. Vyhovují mi (např. v Octavii I jsem měl pocit, že sedím na dřevěné židli - proti tomu je focus výrazně pohodlnější). Boční vedení by mohlo být lepší, ale to bude opravdu vadit jen tomu, kdo rád řeže zatáčky. Mi to zatím nevadilo, takže jen konstatuji. Na našich cestách netrpíte. Podvozek je tvrdší, ale s dírami se umí vypořádat dobře a uvntitř je klid.
Zavazadelník je velice prostorný a díky tvaru 5. dveří je dobře využitelný až po strop. 520 litrů + po stranách jsou boxy pro lékárničku atd., takže povinnou výbavu a spousta dalších drobností uložíte tam a v kufru se nic neválí. Pod zavazadelníkem je místo pro plnohodnotnou rezervu, kam se vejde bez problémů i ta nejširší povolená pneumatika. Dno zavazadelníku lícuje s nákladovou hranou, takže nakládka a vykládka je bez problémů.
Jízdní vlastnosti:
Jelikož jsem klidný řidič, ani nemohu docenit i odborníky chválený podvozek. Navíc zmiňované slabší boční vedení sedaček a trochu vyšší posez člověka ani nějak emotivně nevybízí ke sportovní jízdě. To např. v Seatu Leon či Toledu z té doby usednete za volant a sevření v sedačce s červenými budíky před sebou opravdu máte chuť dupnout na pedál i s dýchavičnou 1,4 nebo 50kw SDíčkem, ačkoliv jejich podvozek a krátký rozvor není zázrak.
Kdo si bude chtít u Focusu vychutnat možnosti jeho stability, ten by se měl dívat po nejvýkonnějších motorizacích a investovat do sportovních sedaček. Zkrátka focus na to je stavěný, ale řidičského bouřliváka v základu za srdce nechytí.
Já jsem s jízdou mimořádně spokojen. Nezkouším, co to dovede a pravidla jsou pro mě svatá, takže jsem nechal budíky vyšplhat jen na 140km/h (což by mohla být reálná 130) a užíval jsem si, že si vůz poklidně a jistě pluje směrem, který vy udáváte a je znát, že je stavěn pro mnohem rychlejší jízdu a silnější motory, než je 100koní.
Zkoušel jsem na odlehlé nevyužívané silnici co dělá na sněhu: Ambice zádi kombíka předběhnout předek jsou velké. Buďte připraveni, že vás záď přetočí víc, než byste čekali. Máme i hatchbacka a ten se při těchto situacích ovládá skvěle, ale vězte, že kombi není na hraní a zkoušení hranic - je to prostor pro rodinu s mnoha batohy, stanem a karimatkami.

Motor, ač šestnáctiventil, táhne dobře už od nějakých 1800ot.min, takže i defenzivní řidič, který si hlídá spotřebu, bude spokojen, a to já jsem. Převody jsou dlouhé a to mi také vyhovuje, ačkoliv převážně auto využívám jen na cestu do práce a na dlouhou trať se vydáváme jednou za rok na dovču.
Dlouhé převody na dlouhých cestách šetří. Jak články v časopisech, tak i mí blízcí ho chválili pro nízkou spotřebu a já jsem rád, že mohu potvrdit. Spotřeba na cestování na dovolenou byla s plně obsazeným vozem 5,9 litrů. Ve městě při 50km/h můžete mít zařazeno čtyřku. Ta je také dlouhá, při 2000ot./min. s ní ručička na tachometru ukazuje mírně přes 60km/h, což mají některé auta na pětku (mám tu zkušenost např. s R.Thalia první generace 1,4 55kw)a při potřebě zrychlit není problém tam tu 4 nechat.
Jinak jezdím krátké trasy - do práce 8km, přičemž v půlce ještě zastávka u školky, takže tam se snažit o nějakou dobrou spotřebu je utopie. I tak se ale v létě vejdu do 7,2 litrů a v zimě v mrazech do 8,5L (měřeno při dotankování do plna). Proto jsem taky i v dnešní době volil benzín. 99% mých cest jsou takto krátké jízdy.
Motor se velmi rychle prohřeje na provozní teplotu. I v mrazech na to stačí 2-3km.

Ford focus je prostorný spolehlivý vůz.
S tímto motorem ho doporučuji těm, kdo už mají bouřlivé řidičské období za sebou, mají rodinu a potřebují prostor (zvláště dlouháni ocení prostor v podélném směru), a nejezdí pravidelně dlouhé trasy - jestli to máte do práce 20km a více, benzín pro vás asi v dnešní době nebude správná volba.
Motorizace 1,6 16V je z benzínových nejúspornější a přitom dostatečně výkonná, vyhlášená svou spolehlivostí a úsporností nejen v rámci fordu, ale napříč výrobci.
Kdo je však polykač kilometrů a chtěl by úspornou naftu, tomu bych doporučil, aby uvažoval o něčem jiném, než je ford. Milovníci nafty by měli svůj los vsadit spíše na škodovku a její koncernové nevlastní sourozence, pokud je pro ně naftový motor prioritou.

Silné stránky

spolehlivost
Prostor ve všech směrech
Nízká spotřeba

Slabé stránky

Závady a opravy na autě

Po koupi v bazaru výměna brzdové kap., měření a doplnění chladící, výměna motorového oleje, výměna vzduch. filtru a olej. filtru, kontrola náprav a řízení, geometrie, měření stavu brzd. Vše bez závad.
To vše vyšlo v neautorizovaném servisu (kam chodím už 14 let s každým autem) cca na 3000 Kč, přičemž největší položkou byl olej ford synt.5W/30.
Po roce ježdění a cca 9000km žádná závada.

Doplnění recenze ze dne 09.04.2013

Stav km nyní: 136 500 km

9.4.2013. Zlobí mě ventilátory na chladiči. Spouští se i po krátké jízdě (cca už po 6-8km), i když na palubovce ukazuje ručička teplotu motoru v normálu. Vyměnil jsem čidlo i termostat a dělá to stále. Teplotu chladící kapaliny jsme měřili a je také v pořádku. Nemáte s tím někdo zkušenosti? Může to být problém v řídící jednotce?

Doplnění recenze ze dne 22.05.2013

Problém s ventilátory vyřešen. Celý zádrhel byl v tom, že neumím německy. Jinak bych si v manuálu přečetl, že když se nastaví směr ofuku jen na čelní sklo, spustí se klima. :-)
Rada pro všechny: Čtěte manuály - když tak si je přeložte.

Doplnění recenze ze dne 03.12.2013

Tak zase po čase příspěvek, který možná pomůže i dalším majitelům nebo těm, kdo si chtějí focus koupit.
Měl jsem problém s pověstným skvělým zátahem v nízkých otáčkách. Tedy už to tak netáhlo. Motor pořádně zabral až při sešlápnutí plynu na podlahu, přičemž dříve stačilo se pedálu sotva dotknout a motor už od 1700 otáček perfektně táhnul. K tomu problému s výkonem se samozřejmě dost zvýšila spotřeba. Otestovali asi 5 věcí, než došli k tomu, že příčinou špatného chodu a chybějícího zátahu od nízkých otáček byl vadný snímač otáček.
Dalším problémem bylo dlouhé startování za tepla. Tady už to bylo horší. Byly špatné dva vstřikovače (prodává se jen celá lišta - ale zase mi pro příště zbyly dva dobré na staré liště) a také špatné svíčky. Svíčky prý dokonce byly docela zánovní, ale nebyl to správný typ. Vzali jsme svíčky z motoru focusu mé ženy, který funguje perfektně a šli jsme do fordu, aby nám dali tytéž. No a teď už vše šlape.
Kdo si kupujete focuse, vězte, že 1,6 která je opravdu vpořádku, má na 16 ventilový motor opravdu nebývalý zátah už od nějakých 1700ot min. a pokud ne, příčim může být mnoho.

Doplnění recenze ze dne 21.06.2014

Stav km nyní: 147 000 km

Tak jsem z toho udělal skoro nové auto, jak mi řekli v servisu, když mi ho vydávali zpět. Nové brzdy - kotoučové vpředu i vzadu celkem 7000Kč vč. kapaliny. Výměna řízení za repasované řízení 5000Kč. Nová spojková sada komplet včetně ložiska 7000 Kč. Nové přední tlumiče 3700. Na dvou místech nutná oprava středního dílu výfuku 500. Ceny včetně práce. Stálo to za to. Je to super. Taky jsem vyměnil olej. Na tom by obvykle nebylo nic., co by stálo za zmínku, ale já měl problém, že s fordovským 5W/30 A1/B1 jsem měl osobní problém, že jsem musel stále hlídat rysku a dost dolévat. Možná úspora paliva s lehkoběžným olejem už se u vozu starého 12 let trochu míjí účinkem, když ušetříte 100Kč na PHM a koupíte olej za 170. Tak mi poradili a prodali mi ford 5W/30 A3/B3. Olej s normální viskozitou. Spotřeba se při stejném stylu jízdy může zvýšit o 0,2L, ale olej - po ujetí 1000km mohu potvrdit, neubývá. Možná si říkáte, proč jsem to vše udělal na autě starém 12 let. Jednoduše proto, že na auto staré 5 let nemám a vždy pro mě bude dostupnější dát 20tis za "renovaci" auta které znám, než 150tis za bazarové auto, které stejně vždycky překvapí řadou věcí, které je třeba dát dopořádku. A pak samozřejmě jistý citový vztah k oblíbenému autu. Neříkám, že budu dalších 10 let jedit ve focusu 1. Už teď si brousím zuby na dvojku, ale já se o auto starám a vozím v něm rodinu a jezdím na dovolenou, takže jsem rád, když vím, že je v pořádku.

Doplnění recenze ze dne 26.12.2015

Stav km nyní: 160 000 km

Tak to, že olej neubývá, to byl jen první dojem. Provedli jsme v 12/2014 GO motoru. Vše včetně nového kompresoru klimy vyšlo na 23000 Kč. Teď je 12/2015, takže to bylo před rokem. Auto od té doby šlape jak hodinky. Nedolil jsem (za ten rok) ani deci oleje. Skvělý chod, skvělý zátah. Rok 2015 tedy poprvé bez závad a bez investic.

Doplnění recenze ze dne 14.07.2016

Stav km nyní: 164 500 km

Servis bylo nutné vyměnit staré části výfuku: Nové svody a střední tlumič + drobné příslušenství. Cena 7500 včetně práce.
Jinak auto šlape jako hodinky. Bez poruch.

Doplnění recenze ze dne 01.12.2021

Auto v provozu. Měla ho po mě pár let sestra, teď ho prodala dál. Nový majitel si ho vypulíroval, opravil prahy a jezdí stále dál.
Přeci jen už to ale má své roky i kilometry, takže oprav tam pár bylo. Startér, alternátor, měněný výfuk, opravované lemy zadních blatníků a zadní křídlo rezivělo dole pod sklem.

<
Přejít na standardní verzi stránky »