Zavřít recenzi

Dacia Duster Artica

“Frajer Duster - tváří se, že má na víc a docela mu to vychází.”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2011 
  • Typ motoru: 1,5 Dci 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 45 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 2 roky
  • Průměrná spotřeba: 7 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

8
 

Náhradní díly

7
 
Hodnocení celkem 7.8
K recenzi jsem se chystal již déle, nakonec mě nastartovala neskutečně naivně hloupá negativistická recenze naštvané konkurence, podepsané "ATR TEAM".
Předem konstatuji, že jsem neviděl žádnou předváděčku ani nečetl žádnou profi či propagační recenzi či chvalozpěv na tento vůz, vyfasoval jsem ho jako služební nový a obecně ke značce Renault či Dacia jsem pohlížel s despektem. No - musel jsem změnit názor.
Říká se, že Renault koupil značku Dacia, protože mohl vyrábět (prodávat) auta o cca 30% levněji, ale deklasovalo by to jeho značku. To znamená sice značka Dacia, výroba v Rumunsku, ale know how, motory, karoserie atd. - kvalita či přímo dodávky Renault. Dospěl jsem k názoru, že je to pravda.
Skutečností je, že na Dustera musíte cca 3 měsíce čekat (doufám, že se to zlepšilo), do ČR jdou jen modely v lepší výbavě a prodejnost Dacie i na západě trhá rekordy (drží firmu Renault nad vodou). Ani netušila (firma), jaká se jí povedla trefa. Ale teď k Dusteru.
Na auta do terénu kategorie SUV mám svá osobní měřítka: náhon na všechna 4 kola (třeba i automaticky zapínatelný), světlost minimálně 20 cm, plnohodnotná rezerva (!) a samozřejmě trochu solidní nájezdové úhly. Myslím, že Duster je jedno z posledních poctivých SUV na trhu. Bavíme se samozřejmě o verzích s náhonem 4x4, ne ten propagační prodejní paskvil, kterým útočí celý svět na Evropu s nabídkou tzv. levných SUV variant s náhonem pouze na jednu nápravu. Na to si dejte pozor. I nová Honda CRV (velmi hezké a kvalitní auto) je již jen čtyřkolka převlečená za SUV, světlost podvozku 16 cm (tím mizerné nájezdové úhly) a pouze s "dojezdovým" rezervním kolem, či dokonce bez něj.
Při hodnocení Dustera (4x4) mám možnost porovnávat s osobními zkušenostmi s Hondou CRV starší generace, Nisanem Terranem, Suzuki Vitarou (diesel).
Takže nejprve pohonná jednotka. Motor 1,5 diesel pro pohon 4x4 mi zpočátku připadal jako slabý. Než se zahřeje, cvakají při razantnější jízdě ventily a srovná se to až po několika kilometrech. Po zahřátí již dostatečně akceleruje a uznal jsem, že je vybrán pro tento typ auta (váhy a cenové kategorie) jako ideální. I přes časté používání na lesních cestách, popřípadě terén se střídáním silnice je průměrná spotřeba na 7 litrech (technická data tedy nelžou, ale dle skušenosti s kolegy nemám zas tak těžkou nohu). Protože jsem měl osobně možnost si ho zajet, dodržoval jsem doporučení (prvních 1500 km netočit přes 2500 otáček) a měl jsem pocit, že každých 100 km je to na motoru znát pocitově lepším a "zajetějším" chodem, s plným výkonem od cca 4000 km. Šestistupňová manuální převodovka s plazivějším prvním rychlostním stupněm způsobuje, že když se trochu zakecáte, svištíte 120cítkou, ani si toho nevšimnete. Ale k tomu se dostanu při popisu jízdních vlastností.
U této varianty motoru je výměna oleje po 30 tisících km (u některých po 15 tisících) a mohu potvrdit, že skutečně neubývá.
Ke karoserii: osobně se mi zpočátku moc nelíbila, ale rychle jsem jí přišel na chuť a zejména časté dotazy kolemjdoucích (jezdím od ledna 2011) mě přesvědčily, že je atraktivní. Auto je zvenčí menší, než vypadá, ale přesto se dovnitř vejde vcelku pohodlně 5 standardně velikých osob (kapacita auta) - nechápu, jak to vyladili, asi náhoda. Tmavě hnědá atraktivní metalíza je za příplatek! Právě skryté menší rozměry (šířka) karoserie s prolisy mě příjemně překvapily při couvání s připojeným přívěsným vozítkem, kdy ho vidím i v bočním zpětném zrcátku (na rozdíl od jiných SUV). Zde ovšem první kritická připomínka, jak říkám - teď kritika, jsme přece v Čechách). Právě atraktivní dravě působící prolisy karoserie mají jednu nedokonalost - blatník za předními koly nekryje zónu cca 5 cm, kterou létá všechno bláto z předního kola z boku na přední dveře a náběh zadního blatníku (odletující kamínky vám začnou pracovat na laku). Vyřešíte to jednoduše - objednáte za cca 1000 (nebo dva?) Kč originál přední a zadní zástěrky - a z minimálně 95% je po problému.
Vnitřní i celková výbava: Duster není nedodělané auto, je to velmi racionálně zjednodušené auto - především ve výbavě. Prezentovaný model (pořád zdůrazňuji 4x4) v lepší výbavě včetně tažného zařízení, mlhovek, 4 ks náhradních pneu přišel na 440 tisíc včetně DPH - zkuste něco takového komfortního najít ve čtyřkolce na trhu (nemluvte mi o Nivě).
Vnitřní desing je na současné úrovni, za ten se opravdu nemusíte stydět! Převaha prý levnějších plastů v interiéru? Před deseti lety zcela standardní, pro praktické (až pracovní) zaměření auta výhodou. Na radio je jen příprava, musíte si ho v případě potřeby dokoupit. Zjednodušení systémů se projevuje například v uspořádání elektriky - veškeré ovladače soustředěné na středním panelu. Zde prezentovaný model Artica má již jakési elektronické vybavení, jednoduchý "počítač", elektrické stahování předních oken, elektrické ovládání zpětných zrcátek (kompromisně nouzově umístěné pod pákou ruční brzdy). Elektronická diagnostika je opravdu spíše orientační - odpovídající této cenové kategorii: ukazatel benzínu je pořád na třičtvrtě, aby náhle spadnul na čtvrtinu, dojezd kolem 100 km se přestane ukazovat v okamžiku rozsvícení rezervy (vím, že mám tedy cca 100 km k dojetí). Zastavím-li v kopci a vypnu motor - po nastartování dle náklonu se někdy rozsvítí i rezerva, i když vím, že jsem plný - apod. Dá se na to zvyknout, ale samozřejmě u komfortnějších aut se to asi nestane. Vnitřní osvětlení je společné pod jedním okruhem - kabina i kufr. Soustředění ovladačů na středním panelu přineslo i přemístění tlačítka spuštění výstražných blinkrů do místa před řadící páku - než si na to zvyknete, proklejete to - na dálnici na plné brzdy letíte do stojící kolony, ruce plné volantu, ve zpětném zrcátku registrujete blížící se dělovou kouli v podobě audiny - a nemůžete najít tlačítko výstražného blinkru, protože není na obvyklém místě. Ale na druhou stranu, elektronika a tlačítka fungují, vychytávka vnitřního uzamčení vozidla jedním tlačítkem (ve městech, v problémových místech apod.) - snadná dosažitelnost i pro spolujezdce - jsou tam i kladné stránky.
Řadicí páka při neutrálu je vychýlená trochu šikmo od řidiče - podobně jako u jiných levnějších a menších aut, ale řazení je čitelné a bezproblémové.
Co se týče sedaček a komfortu jízdy, je auto překvapivě pohodlné, uvnitř tiché a bez problémů s ním absolvujete jak jízdy v relativně obtížném terénu, tak i dlouhé trasy po dálnici. Dovedu si s ním představit velmi příjemnou jízdu na dovolenou na jih Istrie, absolvovat cesty necesty na "Kameňáku" (jižní cíp Istrie) a zase zpět. Samozřejmě nesrovnávám s načančanými auty kolem miliónu.
Kufr: vzhledem k plnohodnotné rezervě pod podlahou zadního zavazadlového prostoru včetně odkládacích schránek kolem rezervy (kde mám i menší rýč, lano a kupu dalších věcí) je podlaha zadního zavazadlového prostoru výše a celkový objem není búhví co, ale na druhou stranu je to dostatečně hluboký plnohodnotný zavazadlový prostor, ne odkládací polička jako u Suzuki Jimny. Teď se předem omlouvám všem pacifistům a milovníkům zvířat - vzhledem k mysliveckému vyžití naložit dozadu 2 kusy černé zvěře žádný problém, sklopení zad zadních sedaček (sedáky se nezvedají) je otázkou 10 vteřin a divočáků se tam vejde pět (nebo 2 kusy vysoké) - no, radši s tím už přestanu.
Jízdní vlastnosti: jak bylo dříve řečeno, po zahřátí je výkon motoru přijatelný, sice žádná divočina, ale akceleruje dostatečně, spotřeba skvělá a řešení podvozku převzetím od Nissana je trefa! Šestistupňová převodovka začíná pomalejší přidanou jednotkou (tím je kompromisně řešena tzv. redukce) a všechny ostatní rychlosti jsou jakoby zvedlé o deset km. To sebou nese (pokud střídáte auta), že výkonostní dvojka je na místě trojky a tak dále a šestka je vlastně klasická pětka. Při přechodu do klasického pětirychlostního auta pak chvíli trochu přeřazujete - no dá se na to zvyknout a kdo bude jezdit pouze Dustrem, ten to řešit nebude.
Ocenil jsem spojku - tu prověříte u SUV při zpátečce do kopce. Jiné auta vibrují a pálíte spojku, tady krásný měkký rozjezd. Když nechám ruku na "šaltpáce", nevibruje - tuto nemoc tedy Renault (a nejen Renault) odstranil - důležité detaily komfortu jízdy.
Co se týče nejvyšších rychlostí, při prezentovaném motoru mohu konstatovat, že rychlost 120 km/hod. při šestce autu vyloženě šmakuje. Rychlost 130 na dálnici bez problémů, po zajetí lze v pohodě i 140 a nad tuto rychlost si myslím, že již motor huntuji. No, po dokonalém zajetí jsme s ním krátkodobě jeli i 160 (předpokládejme tam, kde se to může), auto se chovalo normálně, žádné vibrace, pouze akceptovatelně zvýšený hluk, ale ... není na to stavěné.
Vzhledem k velikosti auta je třeba zdůraznit nadstandardní ovladatelnost, poloměr otáčení a celkovou obratnost - objižděl jsem vývrat přes cestu, proplétal se mezi stromy a pařezy a přes příkop - a šlo to.
Terén: když se podívám zespodu na podvozek a vidím tenké tyče závěsů a náhonu bez další ochrany, neměl jsem z toho dobrý pocit. Na druhou stranu tím Duster získal právě světlost 21 cm a prostě si na to dáváte pozor. Za dva roky jsem neměl žádný problém v tomto směru. Systém vypínatelného náhonu zadních kol (pak je z toho klasická úsporná dvoukolka s předním náhonem - prakticky to ale vůbec nepoužívám) a elektronické uzávěrky v případě prokluzu - řešení od Nissana - funguje skvěle. V kluzkém lesním úvozu, kde mi začala prokluzovat klasická čtyřkolka, jsem zapnul řízení prokluzu (řekněme něco jako uzávěrky) a auto pokračovalo v pohodě dále. Není to of road = plnohodnotný teréňák a když s tímto vědomím přistupujete k projíždění obtížného terénu (nechováte se surově), projedete neuvěřitelné věci (raději nebudu ukazovat fota). Přední i zadní nájezdové úhly vynikající.
Jízda v zimě a na sněhu: jízda ve sněhu bez problémů, lepší je snad jen původní CRV a některé klasické of roady. Ovšem jeden problém tu je - led a ujetý sníh. Poměr váhy auta (cca 1200 kg prázdné) a šířky pneu není úplně ideální. Tam, kde těžší SUV ještě drží relativně dobře, při stejné rychlosti Dustera již "utrhnete". Jediné a účinné řešení - prostě jet pomaleji a opatrněji.
Celkové dojmy: dobré a spolehlivé pracovní auto pro kombinaci silnice - lehký terén, pro zazobanou vrstvu solidní auto pro študáky a ženy začátečníce (v bílé barvě je skutečně krásné), pro standardní rodiny s nižšími příjmy, s touhou či potřebou po SUV opravdu přijatelné universální menší rodinné auto, za které se nemusíte stydět!!!
Již po pár měsícíh ježdění jsem musel konstatovat, že jestli konkurence rychle nezareaguje, ujede jí vlak. A konkurence nereaguje. Nabídka užitných vlastostí k ceně je vynikající, současné, dražší a elektronikou nabité komfortní vozy ve své podstatě ani nevyužijeme.

Silné stránky

poměr cena x užitné vlastnosti
atraktivní vzhled
plnohodnotné poctivé SUV
jednodušší údržba

Slabé stránky

jednoduchá ne příliš přesná elektronika
zjednodušený interiér - nižší výbava
poměr váhy x šířky kol - na ledu a ujetém sněhu
nutnost předních i zadních zástěrek kol

Závady a opravy na autě

S podivem - zatím žádné, aneb jak vždy lakonicky odpovídám na časté dotazy zájemců: "Všechno funguje"
<
Přejít na standardní verzi stránky »