Zavřít recenzi

Seat Ibiza 1.5 SXi

“Vynikající svižný sporťák s parádní spotřebou, který bez komplikací spráší vše s 1.9 TDi :)”
Foto 1 / 4
  • Rok výroby: 1992 
  • Typ motoru: i4 
  • Stav km při koupi: 76 000 km 
  • Stav km nyní: 80 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 1 rok
  • Průměrná spotřeba: 6 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

4
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

10
 
Hodnocení celkem 8.4
Pro auto jsem si jel poté, co jsem prodal Renault R19 1.9D za stejnou cenu, za jakou byl inzerát na tuto Ibizu, takže jsem to v podstatě vyměnil. Původně jsem koukal po jiných autech, nejdříve jsem měl namířeno pro Vento 1.9 TD ale z toho (naštěstí) sešlo. Původně se mi tahle Ibiza ani moc nelíbila, ačkoliv na fotkách vypadala jako nové auto. Ale měl jsem již svoje zkušenosti s koupí aut, takže jsem tomu moc nefandil. Navíc inzerát byl dost strohý na informace a bylo v něm uvedeno, že se jedná o 1.2 66kW, což je hloupost a doufal jsem, že se spíš majitel sekl v obsahu, než ve výkonu.

Nakonec jsem si s pánem domluvil schůzku doslova za pět dvanáct. Jiný zájemce totiž sháněl peníze a měl se druhý den sejít aby auto koupil. Proto jsem neváhal a jel s kamarádem automechanikem ihned. Měli jsme to výlet dohromady 50km, takže bez problémů, po telefonátu jsem byl ujištěn, že je na autě nová technická a nic nebrání aby to odjelo po svých.

Když jsem dorazil na místo, žasnul jsem. Ibiza vypadala kupodivu ještě líp jak na fotkách, svítila už z dálky. Majitel auto zdědil a vzhledem k tomu, že sám jako automechanik měl jiná auta, se o tohle nezajímal, pouze provedl běžnou údržbu a auto schoval do garáže (za což mu moc děkuju). Optal jsem se trochu na historii. O servisce jsem si bohužel mohl nechat zdát ale podle techničáku a toho, co mi řekl pán byl auto dovezeno z německa jeho dědou, který to tam koupil sotva ojeté po prvním majiteli. On sám auto provozoval až do roku 2005 jakožto první majitel v ČR, druhý celkem, a dotáhl počítadlo na 76 tisíc kilometrů. Poté auto bylo garážováno do roku 2012, kdy jsem si pro něj jel.

Po prvním obhlédnutí jsme sotva našli nějaké závady. Karoserie zcela zachovalá, rez zespod žádná, pouze vnitřní strana podběhů po stranách od motoru je orezlá ale na STK s tím problém nebyl a oprava mě vyjde na cca 300,- přes známého. Dále se někomu povedlo blbě zasunout hever pod auto a u řidiče udělal do podlahy menší hrbol. Jinak motor naskočil téměř na cvrnknutí a běžel poměrně tiše. Po sešlápnutí spojky jsme odhalili, že ložisko asi bude mít už něco svoje za sebou, protože motor přestal "šustit" a opravdu tiše cvakal jako správný benzíňák. Od auta starého stejně jako já bych to moc nečekal, zvlášť bez generálky.

Než jsem nasedl na první testovací jízdu, přinesl mi pán ještě záznam z technické, která proběhla cca měsíc nazpět. Technik si stěžoval pouze na mírnou korozi na kotoučích a netěsnící manžetu na levé poloose. Prkotiny, vzhledem k ceně auta.
Sedli jsme tedy s kamarádem a jeli se projet vesnicí. Nejprve zlehka. Strašně překvapila tuhost spojky, zabírající navíc cca na 2mm kdesi uprostřed, která očividně byla z výroby a za svůj život dostala něco zabrat. Automaticky sem si jí přidal na pomyslný seznam "to by bylo dobrý udělat". Co ale překvapilo víc, než horší stav spojky byl záběr auta. Jak jsem zjistil, jednalo se skutečně o tu silnější verzi 1.5 s 66kW (vyráběly se verze s jinou jednotkou bez katalyzátoru, které disponovaly dokonce 74kW) a bylo to opravdu cítit. Vzhledem k hmotnosti 910kg jsem plyn nemusel nijak zvlášť pobízet, sebemenší přidání v jakýchkoliv otáčkách ihned odpovídalo zátahem. Po chvilce jízdy jsem autu trošku víc naložil a s mechanikem sme se nestíhali divit, jak to s námi mává. Zastavili jsme za vesnicí a poslechli motor v různých otáčkách a prohlídli si detailněji podvozek. Zadní náprava je bohužel ještě na listovém odpružení, předek se při opření pekelně houpal. Nasedli jsme a jeli trochu svižněji zatáčky, abychom viděli, jak se to bude chovat na silnici. Kupodivu nebyl problém zatáčky řezat akčněji, auto se sice mírně houpe ale už jsem zažil mnohem horší a takovej Favorit v sérii by už místy jel po dvou. S testovací jízdou jsem byl velmi spokojen a autem jsem jel domů.

Co se výbavy týče, jedná se o auto, které mělo v té době konkurovat Favoritům a podobným, nevím jak na tom kdysi bylo cenově ale pokud vezmu v potaz, že auto bylo navrženo ještě v 80tých letech a bylo cíleno jako sportovní malý hatchback, je poměrně slušná. O věcech jako airbagy, abs nebo posilovač řízení nemůže být řeč. Místo toho moje Ibiza obsahuje sportovní sedačky s bočním vedením, otáčkoměr, ukazatel tlaku oleje, el. stahování oken, el. vyhřívání zadního okna, ruční nastavení podsvícení přístrojové desky, posilovač brzd, tažné zařízení, středová console, 4x repro, centrální zamykání, originální ALU kola SEAT 14"... v autě jsem pak našel kazetové autorádio SENCOR a držák na brýle, obojí nejspíš dodělávané. Jedná se o 5ti dvéřovou variantu, facelift. Další věc, co mě mile překvapila, je to, že motor již byl osazen vícebodovým vstřikováním (například Favority ve stejném roce slavily jednobod a i první Felície ještě neměly MPi).

Hned první co jsem řešil po přivezení bylo, že jsem opravil ventilové víko, z pod kterého mírně tekl olej, stačilo silikonem přetěsnit. Po pár měsících začal hučet ventilátor topení a ulomila vnější klika spolujezdce, obojí řešitelné návštěvou vrakoviště nebo sehnáním dílů přes internet.

Po několika měsících ježdění jsem velice spokojen, auto z 0-100km/h z místa vyletí za cca 11 sekund (a to ještě na 185 s origo ALU kolama hrabou celej první kvalt) a hravě si poradí například s Focusem 1.6 74kW nebo jakýmkoliv autem s koncernovým 1.9TDi, ověřeno. Maximálku jsem s autem na D8 vytáh až na velmi pěkných 200km/h dle budíků (náhoda perfektních okolností), realně se bez problémů auto dostane na 180km/h. Díky 5ti kvaltové převodovce a jejímu nastavení "kvalty na sobě" nečekejte velký komfort z jízdy. Při 90km/h na 5ku točí 3000rpm se 14"kama kolama, díry na silnici jsou poměrně slušně cítit ale zato hluk motoru moc do kabiny nejde... tedy, když to nebudete srovnávat s auty z roku 2000 a vejš, to na rovinu mohu říct, že to dělá kravál.

Spotřeba je kapitola sama o sobě. Díky tomu, že plyn reaguje na sebemenší sešlápnutí okamžitou odezvou máte dost často chuť předjíždět, jentak to prohnat mezi polema atp. dost často se nachytám, jak řadim až v 5500rpm (max 6500rpm) a užívám si to... i přesto se moje průměrná spotřeba pohybuje kolem 6ti litrů na 100km, v zimě se nepodívám přes 7l. Když jsem se pokoušel jet čistě na spotřebu, nebyl problém 5,5l/100km kombinovaně a to sem stejně párkrát neodolal a trošku to místy sešláp. Koneckonců, ten pán PORSCHE, jehož jméno je hrdě vytesáno do ventilového víka, ty motory vážně umí.

Co je vyloženě radost, je návštěva AutoKelly. Náhradní díly stojí zhruba tolik, co na favorita. Například obě přední ramena od kvalitní značky vás přijdou na 500,-.
Auto nechci prodat, rád bych ho měl v co nejlepším originálním stavu, chystám garáž a pořádnou generálku se vším všudy. Pokud máte možnost sehnat 1.5 nebo 1.2 a chcete za levný peníz opravdu pěkný svezení, neváhejte. I ty 1.2ky z doslechu nejezdí vůbec špatně. Navíc toto auto je například ve verzi SXi téměř k nesehnání, zkuste si sami vzpomenout, kolik jste jich za posledních pár let potkali na ulici.

Silné stránky

Výkon v poměru k váze
Spotřeba
Originální sportovní sedačky
Originální sportovní bodykit
Ceny náhradních dílů
Okamžitá reakce motoru na plyn

Slabé stránky

Listové odpružení zadní nápravy
Po letech místy vrzající interier
Příliš krátký 5tý převod

Závady a opravy na autě

Přetěsněno ventilové víko - únik oleje
Umytý motor
Chrastící hlučný ventilátor topení - výměna
<
Přejít na standardní verzi stránky »