Zavřít recenzi

Dacia Lodgy 1.5 dCi

“Automobilová IKEA - funkční, jednoduché, výhodné, příjemné, lepší naživo nežli na fotkách :)”
Foto 1 / 5
  • Rok výroby: 2012 
  • Typ motoru:  
  • Stav km při koupi: 8 km 
  • Stav km nyní: 9 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 7 měs.

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

10
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

7
 
Hodnocení celkem 9.2
Slovo úvodem:
Máme tři děti, velkého psa, kočárek, na každé cestě objemná zavazadla (dětem věci na převlečení apod.), omezený rozpočet a netrváme na značce zboží – předmětů, protože nám jde o funkčnost a výhodnost. Pro někoho je auto doplňkem osobnosti, pro jiného ryze praktickou záležitostí. Tato recenze je o tom druhém.
Píšu to proto, abych Vás připravil na to, že nebudu psát o sportovní jízdě nebo o tom, jestli se za autem otáčí holky nebo jestli si vedle auta připadám reprezentativně.
Lodgy již máme přes půl roku, najeto cca 9000km.

Proč jsme vybrali novou Dacii Lodgy:
- Ojetá auta prostě znamenají investice a to nejen po finanční stránce, je to časově náročné jezdit s autem po servisech a dostávat se komplikovaně z práce a do práce (ojetiny jsme již měli)
- 5 letá záruka a financování vlastním úvěrem s možností doplacení se dá utáhnout, stačí přestat kouřit a pít
- Je mnoho tzv. MPV, do kterých se tři dětské sedačky prostě nevešly a kde 6. a 7. místo nebylo dost velké ani pro děti (Superb, Octavia I a II, Roomster, Picasso, Zafira atd.)

Plusy:
- Praktický a velký zavazadlový prostor (827 litrů po roletu, bez ní hádám tak 1000 litrů), hranatý tvar, nízká nakládací hrana, oka pro uchycení nákladu, síť v podběhu na lékarničku apod.
- Velký rozvor (sorvnatelný s VW Transporter), při rozumné délce auta (jako Octavia combi II), finta je ve větším prostoru mezi nápravami a větší výšce auta – to dělá tu nečekanou prostornost
- Solidní jízdní vlastnosti i při světlé výšce, která je srovnatelná např. s Yetim
- Všechny tři řady sedadel jsou dimenzované pro dospělé, sedí se dobře i na dlouhých cestách (1000km), všude jsou tříbodové pásy, v druhé řadě jsou 3 sady ISOFIX , do druhé řady se pohodlně vejdou 3 různé dětské sedačky (typ, kategorie)
- Poslední dvě řady se dají snadno sklopit a složit za první řadu
- Motor 1,5 dci ve spojení s 6-ti stupňovou převodovkou má i výkonovou rezervu pro předjíždění
- Spotřeba při delší cestě a plném naložení (dovolená) se blíží k 5 litrům nafty při svižné jízdě dle předpisů
- Dobrý výhled z auta, velká zrcátka, velké dveře, široký úhel jejich otevírání
- Smluvní podmínky záruky jsou na několika řádcích (nedělat tuning, vyjmuté jsou díly podvozku a výfuk, BRAVO!)
- Poslední pár zadních bočních oken je vyklápěcí, při jízdě v sedmi to je dost praktické pro efektivní ventilaci auta, u konkurence jsem si tohoto nevšimnul
- Místo látkových výplní je všude plast, snadno se to udržuje mokrým hadrem, potahy jdou sejmout a vyprat (plus pro rodiny s dětmi), praktické schránky a šuplíky
- Přesné řazení i s docela dlouho pákou (k podlaze to je kus!)
- Dobré odhlučnění motoru a podvozku, plechový kryt pod motorem je robustní
- Multimediální systém MEDIA NAV se dobře ovládá a pěkně hraje, navigace je rychlá a přesná
- ESP zabírá přesně a velice efektivně
- ASR je vypínatelné pro horší cesty
- Brzdový asistent je účinný a rychle se na něj dá zvyknout
- Omezovač rychlosti je zjednodušený tempomat, nastavitelný a příjemný na dlouhé cesty
- Palubní počítač umí ukázat prům. spotřebu, aktuální spotřebu, prům. rychlost, ujeté km výlet, denní počítadlo, spotřebované palivo, plánovaný dojezd
- Parkovací senzory mají vícero úrovní pro snadné couvání
- Klimatizace je sice manuální, ale míchá a udržuje teplotu, topení je překvapivě rychlé a účinné (opět lepší ve srovnání s Octavií II combi)

Mínusy:
- Jediná odchylka od běžné ergonomie ovládání auta je troubení páčkou blinkrů, ne středem volantu (místo troubení tiše mačkám volant...)
- Je to velké auto, na střechu se nedá nic dát bez schůdků (měřím necelých 180cm)
- Parkovací asistent by mohl být lépe slyšet (děti je hravě překřičí)
- Občas je na druhý pohled vidět, kde se šetřilo (slabá izolace stropu, chybí osvětlení kufru - ale zapojení je připravené, rezervní kolo pod autem v mříži, obyčejná prutová anténa, jednoduchý plastový kryt ruční brzdy)
- Omezovač rychlosti mohl být rovnou nahrazen tempomatem (vím, je to funkce tak trochu navíc)
- ESP je buď za příplatek nebo v nejvyšší verzi
- Jen 4x Airbag, chtěl bych okenní kvůli dětem (prostě nejsou...)
Některé úspory jsou v odborných recenzích podle mého názoru zveličovány a dá práci si jich všimnout:
- Elektrické otevírání oken není na jeden dotyk (prostě tlačítko držím, dokud to nesjede kam chci...)
- Lehká karoserie - to je podle mně výhoda (lepší spotřeba, menší namáhání podvozku)
- Plastový interiér (já už nechci auto s textilní dveřní výplní, měkčenou přístrojovou desku nepotřebuji)
- Designově starší komponenty z Renaulta (kromě slova „starší“ mi to je jedno), vše je však funkční – např. otevírání kufru
- Otáčkoměr nemá grafiku pro ekonomickou jízdu a je stejný i pro benzínové motory (kdo kdy jezdil s dieselem ví, že je třeba hlídat otáčky motoru...)
- Na přístrojové desce není teploměr (a není tam kompas, vlhkoměr, náklonoměr a rosný bod..)
- Navigace má v sobě východní evropu (dokoupení celé stojí Evropy je za cca 2700, u Volkswagenu jsem viděl 2x vyšší cenu, ale stejně - má to tam být nahrané)
- Motor nemá ozdobný plastový kryt seshora (málem bych na to zapomněl)
- Menší nádrž s objemem cca 45 litrů (dojezd asi 800km, tolik v kuse neujedu)
-

Bezpečnost:
Když jsem pročítal EURO NCAP, všimnul jsem si, že byla testována verze bez ESP (za to strhli tak hvězdičku), takže jsem to pro sebe uzavřel tím, že s ESP to má cca 4 a půl hvězdičky. Naše desetileté staré auto mělo jako nové také 4 hvězdy (tenkrát bez ESP).
Teď již mají ESP všechny vozy vyrobené někdy od začátku léta, bezpečnostních prvků je k dispozici dost a hodnocení je lepší než u Chrysler Voyager a VW Sharan – Ford Galaxy starší generace. Dacia je ale stále za Zafirou, Verso, a novým VW Touran – Sharan.
Jak to ale vypadá, jedna hvězda v bezpečnosti je cca 250000 Kč v celkové ceně vozu a to si prostě nemůžu dovolit. Budu jezdit opatrně, snažit se předvídat a být ve střehu – s dětmi se za volantem prostě neriskuje.

Shrnutí:
Lodgy jezdí pohodlně, ekonomicky a je to velice praktické auto. Vnitřkem se dá s ohnutou hlavou přelézt k dětem, do kufru se vejde všechno a přitom se dá snadno zaparkovat i na menších prostorech. Pokud k dobrému pocitu nepotřebujete mít nápis BMW nebo Audi (připomínám, tato recenze je z pohledu rodiče a řidiče zároveň, je to podle mě za ty peníze lepší volba než jakýkoliv kombík od škodovky.
Smontované to je dobře - nikde nic nedrnčí a neklepe se na těch našich tragických silnicích, podvozek je zjevně dimenzován ještě na horší cesty.
Teď již rozumím tomu, proč Dacie (a to jsem si ji původně nechtěl ani projet!!!) je dnes automobilkou s takovým růstem. Automobilová IKEA. Se vším všudy!

Komentáře vítám, urážky ne! Povídáme si o autech...
<
Přejít na standardní verzi stránky »