Hodnocení a zkušenosti s autem
Po najetí 10000 km na novém autě bych si dovolil pár vět k Suzuki Splash. V textu někdy budu srovnávat s malými auty, které jsem měl možnost poznat v dlouhodobém provozu, byť se bude jednat o trochu jinou kategorii auta. Splash je tzv. mini MPV, t TP má uvedenu karoserii kombi. Mnoho takových malých aut není na trhu.
Nejprve k tomu nájezdu a s tím související přesnosti odometru a spotřebě paliva. Chybu odometru Suzuki jsem odvodil pouze od odometru Peugeotu 107, u kterého jsem si už dříve ověřoval, že je poměrně přesný. Zato ODO Suzuki lže dost, asi 4% na letních gumách a ještě o něco více na zimních (mají menší průměr). To jsem zjistil hned, neboť často jezdím trasu známé délky. Takže při výpočtu spotřeby paliva koriguji ona 4%, jinak by spotřeba vycházela o něco nižší. Takto je zatím 4,95 L/100 km. Takřka nejezdím po městě a nejezdím po dálnici, většinou sám nebo ve dvou.
Pro takové účely lze motor 1,0 označit za celkem dostatečný, dá se jet i svižně. Ve srovnání s Peugeotem 107, s podobným motorem, nelze očekávat u Suzuki takovou agilitu, roli hraje zajisté 170 kg navíc, nižší pružnost motoru (i papírově) a takové to známé - že Suzuki dělá motory spíš do motorek (hehe). Přestože zpřevodování Splashe je výrazně kratší.
Naopak je možno vyzdvihnout, v tomto srovnání, o dost lepší odhlučnění Suzuki a mnohem lepší komfort pružení. A když už jsem v tom srovnávání, tak Splash má o dost horší jízdní vlastnosti. Také pocit rychlosti je v něm znatelně větší. Na druhé straně -"sporťáku" P 107 s jeho zrychlením ve špičce a motokárovými jízdními vlastnostmi, může konkurovat málokteré malé auto. Určitě ne Splash, se svými 1590 mm výšky. A ještě něco - P 107 má poměrně značnou nevýhodu ve značně "položeném" čelním skle, které pak v létě způsobuje značné přehřívání málo objemného interiéru. Tímhle Splash tolik netrpí, sklo (obdobné plochy) nemá takový sklon, nezasahuje horní hranou tak daleko nad interiér a vnitřní prostor v autě je větší, což je snad jediná výhoda místa nad hlavou, tzv. "na klobouk".
V nějaké recenzi tu bylo kritizováno řazení Splashe. Četl jsem i novinářské recenze, že je řazení opravdu špatné a u nové verze (kterou mám) se podstatně zlepšilo. Asi se zlepšilo. Já k tomu mám ten poznatek, že jednotlivé polohy šaltpáky mají přesné vymezení jakýmsi "zacvaknutím", tedy alespoň ve směru předozadním. To možná působí poněkud nemotorně, ale vždy jsem zatím zařadil to, co jsem chtěl (narozdíl od P107). Takže řazení je bez připomínek, stejně jako poloha šaltpáky blízko volantu na vyvýšené
kapličce. Dobré. Co se mi nelíbí, je drnčení šaltpáky na 3. kvalt. Možná nějaké reziduum po místě výroby na maďarsko - slovenském pomezí (bez urážky).
V autě se sedí výše, radši bych seděl níže a měl za to lepší jízdní vlastnosti. Ale senioři si budou libovat. Prostornost vnitřku - hodně místa nad hlavou, dobré tak proti tomu přehřívání. Radši bych měl méně místa nad hlavou a za to lepší jízdní vlastnosti... Auto je dlouhé skoro jako Škoda Favorit, ale místa vzadu je o něco méně. Kufr Splashe je také menší, takže tady k pokroku nedošlo...(kromě lepšího tvaru kufru bez vystupujících podběhů). Ve srovnání s Favoritem, když už jsem u toho, samozřejmě došlo k pokroku v mnoha věcech, také ve spotřebě při srovnatelné dynamice jízdy (necelých 5 L proti 7 L). K tomu mě napadá, že na netu jsem četl spotřebu na dálnici při 130 km/h u Splashe 1,0 někde na 8,9 L. To by zas tedy Favorit asi také dal...
Ve výbavě je centrál, elektrická okna vpředu a klima, která moc nezatěžuje motor, což je dobré. Centrál je dost vymakaný, už jsem o tom zde psal v diskusi u jiného Splashe. To je opravdu OK.
Víc se nebudu rozepisovat, očekávám hlavně spolehlivost (japonská značka), stejně jako tomu je u P107 (japonské geny). Také ekonomický provoz, čemuž přizvukuje nízká papírová spotřeba. V provozu jsem zatím kousek nad ní, neboť jsem byl zvyklý na "štiku" P 107 a pokud chci od Splashe totéž (což ale nejde, samozřejmě) je nutno poněkud více vytáčet motor.