Zavřít recenzi

Hyundai i30 80 kW

“Po Getzovi veliké zklamání, už Hyundai nechci.”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2009 
  • Typ motoru: 1,4 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 100 300 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Průměrná spotřeba: 9 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

4
 

Jízdní vlastnosti

6
 

Komfort

5
 

Provozní náklady

1
 

Náhradní díly

1
 
Hodnocení celkem 3.4
Kdybych do auta nedával LPG, tak možná dobrý na nějakých 100-150 tis. km. Tři roky sloužilo bez problémů, po zkušenostech s opravami bych znovu do Hyundai nešel! A to jsem kupoval nové auto! Doporučuji těm, co si toto auto chtějí pořídit, důsledně zvážit tuto investici a rozhodně neexperimentovat s alternativními palivy. Také se íčko nehodí na delší trasy, především po dálnici, otáčky jsou hodně přes 4,5 tis. a spotřeba přes 10 l. Při svižnějším tempu po německých dálnicích (150-170) přes 12 l LPG. Když jsem vezl kola na střeše do Mnichova, průměrná spotřeba činila 13,5 l LPG. Při jízdě na benzin spotřeba klesla o cca 1 až 1,5 l. Nejnižší spotřeby jsem dosáhl, když bylo auto úplně nové při cestě do jižní Francie, jel jsem především po silnicích a spotřeba 5,8 l (ještě jsem tam neměl LPG).
Další problematickou věcí je výdrž žárovek v předních světlometech. Kupoval jsem zásadně s prodlouženou životností, přesto vydržely tak jeden rok. To by mě zase tak netrápilo, jako ten příšerný přístup. Světla se musejí demontovat a jde to velice moc špatně. Nepovažuji se za technického antitalenta, ale i při max. opatrné demontáži se mi povedlo světlo lehce škrábnout o plech blatníku. Někteří to řeší demontáží autobaterie nebo nádobky ostřikovače.
Abych jenom nekritizoval, auto poměrně slušně brzdilo, vnitřní zpracování bylo také na slušné úrovni, byť na nerovnostech stále něco povrzávalo. Jezdilo vcelku svižně, bohužel těch 80 kw bylo někde u 6ti tis. otáček.

Závady a opravy na autě

O tom, že Hyundai šel s kvalitou hodně, ale hodně dolů, jsem se přesvědčil po zhruba třech letech provozu. Do nějakých 85 tis. km auto i LPG sloužilo vcelku dobře, až na občasné rozsvícení kontrolky Check z důvodu příliš chudé nebo bohaté směsi. Po ujetí nějakých 85 tis. km kontrolka Check svítila téměř neustále (většinou do jednoho dne od vymazání vad), kromě bohatosti směsi diagnostika hlásila vynechání 1 válce, otáčky kolísaly, bylo nutné motor udržovat ve vyšších otáčkách a spotřeba vystřelila nad 10 l. Pří měření komprese na válcích nebyla na prvním téměř žádná. Protože jsem nedodržoval záruční podmínky (olej, filtry jsem si měnil sám ve zkrácených intervalech a v autoservisu Hyundai na pražském Spořilově mi řekli při výměně čelního skla, ať už k ním nejezdím, když tam mám LPG), nechal jsem auto opravit u neznačkového servisu (známost přes manželku, tuto cestu bych už rozhodně nevolil). Opravě ovšem předcházela diagnostika v Hyundai v Průhonicích, kde prý nic nezjistili a za 250 Kč vymazali závady z ŘJ.

Nejdříve opravu servis odhadoval na nějakých 8 – 10 tis. Kč. Podezření bylo na ventily, ale aby mohli sundat hlavu motoru, museli vyndat motor (prý kvůli rozvodům). Po rozebrání ovšem zjistili, že jsou ve špatném stavu obě vačky (okousané), jedna za min. 10 tis. Kč. A to už cena rapidně stoupala, protože měli motor celý rozhozený, vyměnili i pístní kroužky, všechna možná těsnění, takže taková malá generálka motoru v 87 tis. km (to snad tak brzy se nedělaly generálky ani u škody 100)! Další problém byl při seřízení motoru, protože byly vymlácené gufera u ventilů (vypadá to jako větší zátky od piva), zřejmě část, na kterou působí vačka, opotřebení (promáčknuto) v řádech 0,5 mm. Cena za opravu motoru téměř 67 tis. Kč, a to když k tomu připočítám neustálé návštěvy LPG servisu na seřízení bohatosti, výměny hadic předehřevu, plynového filtru, tak se dostávám na cenu dost přes 70 tis. Kč.

Ušetřil jsem tedy něco? Na LPG jsem s ičkem najezdil 85 tis. km, oprava motoru a servis LPG mě vyšel min. na 70 tis. Kč a přestavba na dalších 27 tis. Kč. I kdybych měl úsporu 1 Kč na km (tomu ale nevěřím, protože dlouhodobou spotřebu LPG mám cca 9 litrů, spotřeba na benzín byla do 7 litrů, jezdím ale především po dálnicích, tak si dovoluji tvrdit, že plyn patří do kotle nebo sporáku. Hyundai šetří na čem může, pokud bych chtěl někdy auto na LPG, musel by v něm být kvalitní prověřený motor, u nových aut už tuto jistotu nemám. Jsem přesvědčen, že kdybych si pořídil naftový motor, měl bych oproti benzínovému skutečnou úsporu, nicméně do teď jsem považoval naftu za palivo tak do traktorů.

Pár aut na LPG jsem měl nebo je užíval, od Vaz 2107, Felicie, Getze, 2 x Mondeo ale znovu bych už do LPG nešel, i když prodejci nyní již nabízejí záruky, řešit s nimi poté reklamace a opravy, to opravdu nemám rád. Auto potřebuji denně k ježdění! Po opravě jsem nechal nainstalovat přimazávání ventilů, ale vačky to rozhodně nezachrání a původní ventily a sedla byly v rámci opravy zabroušeny, poškození na nich nebylo.

Po návratu z dovolené ve Francii jsem provedl měření komprese na válcích a zjistil, že komprese jde na 1 a 4 válci zase dolů. Při představě další nákladné opravy padlo jasné rozhodnutí, auto musí pryč! Nakonec, stačí se podívat na fórum Hyundai, jsou tam min. další 3-4, co měli stejný či podobný problém kvůli LPG. A kolik je těch, co své problémy na sítích nesdílí?

V tu dobu stejná závada byla na tátově Mondeu MK3 1,8i, podpálené ventily, to Mondeo mělo ale najezděno přes 200 tis. km a oprava by stála dle odhadu servisu "pouhých" 16 tis. Kč, což u téměř 11 let starého auta táta zavrhl a zbavil se jej protiúčtem.

S Mondeem TDCi mám najeto něco málo přes pět tisíc km s průměrnou spotřebou 5,7 l. Zatím jsem max. spokojený, kéž by to tak zůstalo.
<
Přejít na standardní verzi stránky »