Hodnocení a zkušenosti s autem
Vzhled Alfy 159 se mi pořád líbí a ani časem není tohle auto okoukané. Předek je ale hodně nízko nad silnicí, takže se hodně špiní. Paraboly světel jsou docela malé, takže s halogeny je to v noci tak tak, v dešti když se světla stále špiní skoro naslepo. Xenony jsou jedinou možností. Stejně hezké jako z venku je to v interiéru, stříbrný panel palubovky s chromováním kolem kruhových ukazatelů a mřížek s červeným podsvícením vypadá skvěle. Prostor kolem řidiče je ale stísněný. Ten pocit umocňuje i špatný rozhled na všechny strany, který mají z Alfy 159 všichni pasažéři. Parkovací senzory jsou nutné. Žádné patvary jako v korejských autech se v interiéru nekonají. Tomu ale musela ustoupit praktičnost, takže ovládání ppc a klimatizace je trochu nelogické a nelogicky jsou umístěny i některé jiné tlačítka. Tvar volantu a řadící páky nepadne hned do ruky, ale dá se na to zvyknout. Sedadla jsou velmi pohodlná, mají dobrou boční oporu. Dá se u nich nastavit i záklon, což se moc nevidí. Možná by jen mohly být vyšší opěradla. Místa vepředu je tak akorát, ale vzadu už je to na auto střední třídy horší. Když vepředu sedí dlouhán jako já a posune si sedadlo víc dozadu, prostor tam prostě chybí. Zadní dveře by se taky mohly otvírat ve větším úhlu - špatně se nastupuje. U dveří do zavazadlového prostoru je to stejné, ale na tom je bídně většina sedanů. Velikost zavazadlového prostoru také neoslní.
Startuje se zasunutím klíčku do otvoru v palubovce a stiskem tlačítka Start/Stop. Silnější verze motoru 2.0 JTD je při studeném startu poměrně dost slyšet venku i vevnitř. Jsem zvyklý na benzínové motory, takže mi neuniknou i nějaké ty vibrace. Po rozjezdu a zahřátí je to lepší, ale i tak jen průměr. Při pokusu zařadit nepříjemně překvapí odpor pedálu spojky a ztuhlá řadící páka. Ženy s tím budou mít velký problém, při delším popojíždění v městských kolonách to je unavné i pro muže. Motor táhne už od 1.800 otáček a končí u 4.000. Na 100km/h se dostane cca za 10 vteřin, dosáhnul jsem max. 210 km/h. Bohužel poslední dobou pozoruju, že je JTD motor citlivý na kvalitu nafty. Už se musel měnit EGR ventil. Pod 6l se mi podaří zajet málokdy, při dálničních 130km/h se pohybuje těsně kolem 8l/100km. Takže žádná sláva, se stejnými parametry fungují i benzínové 1.6 ve srovnatelně velkých autech. Podvozek je odhlučněn mnohem lépe než motor, když ale máte širší 17" pneu tak o nich víte. Je lepší vybrat nějaké užší a tišší zimní pneu. Podvozek je nadprůměrný, ani na 17" kolech není cestování po českém tankodromu nesnesitelné. Občas se objeví nějaké drnčení a vrzání v interiéru. I když to po garančce vyřešili, tak se objevilo za čas zase. Bohužel i když o tom posádka moc neví, tak přední tlumiče trpí, letos byla nutná výměna. Geometrie je nutná každý rok, jinak se nerovnoměrně sjíždí pneu. Je znát že Alfa 159 je určena pro kvalitnější silnice. Brzdy jsou výborné, nezradí ani po několika prudkých zpomaleních z vysoké rychlosti. Při intenzivním brždění se ale dost ponořuje předek auta. Na druhou stranu, pokud předimenzované brzdy často nevyužijete, (např. pokud přes zimu popojíždíte jen po městě) počítejte jako já s vyrezlými kotouči zralými na výměnu.
Alfu Romeo bych příště už nekoupil. Hned na začátku mě zradila autobaterie, potom EGR ventil, měnily se přední tlumiče, každý rok geometrie, na podvozku a výfuku je rez, budu muset vyměnit všechny brzdové kotouče a obložení, skončila mi záruka a když naberu špatnou naftu, motor je hlučný a má horší výkon. Na 3 roky staré auto se 100.000 km docela pecka. Alfu 159 ale můžou podle znalců potkat i mnohem horší věci. Daň za design a styl je opravdu vysoká.
Silné stránky
Vzhled a design auta
Tichý podvozek, jízdní vlastnosti
Přední sedadla
Design palubovky
Slabé stránky
Vysoká spotřeba
Špatný výhled z auta
Nutný častý servis a údržba
Kvalita palubovky - vrzání
Málo místa vzadu a v kufru
Ztuhlý chod pedálu spojky
Doplnění recenze ze dne 18.11.2013
Stav km nyní:
109 000 km
Jak přišlo chladnější počasí, tak mám poslední dobou pořád problémy se zamlžováním oken zevnitř. Když vlezu do auta nastartuju a klimatizace/topení začne foukat, po chvíli se tak zamlží okna, že musím zastavit a použít utěrku abych něco viděl nebo aspoň 5 minut počkat až se skla odmlží. Dělá to vždycky večer když se ochladí. Když jedou v autě 2 osoby a víc, tak to dělá třeba i přes den a při delší jízdě. Byl jsem už ve dvou servisech, kontrolovali a čistili klimatizaci, měnili pylový filtr, těsnost vedení vzduchu, objem chladiva - prostě všechno a pořád nic. Zajímavé, že předtím mi to nikdy nedělalo, až letos.