Hodnocení a zkušenosti s autem
Jelikož mé Coupe slouží jako splněný dětský sen, mnoho kilometrů si spolu neužijeme. Je to rize letní víkendová radost. V tomto směru je pro mě osobně Coupe naprostým favoritem, mezi všemi vozy, které se v mém okolí pohybují. Jeho vzhled, jízdní vlastnosti a zvuk poskytují nesrovnatelný zážitek z jízdy, oproti masově vyráběným vozům dneška. Měl jsem to štěstí a natrefil na motorizaci i výbavu, kterou jsem si představoval.
Jedná se o 2.0 16V Turbo r.v.1995 s klimatizací, koženým interiérem v černé, dvěma airbagy. Nebudu se tady rozplývat nad motorem 20v Turbo, vím že je výkonější, má zvuk typický pro 5ti válce a zřejmě je i do určité míry spolehlivější, ale i přes to všechno mě nezajímá. V dobách, kdy jsem jezdil v Ladě, později Lančií Turbo, byla pro mě Delta Integrale vrcholem všeho co mě zajímá, tzn. i motor. Chování a zvuk motoru je brutální, neohrabaný, necitelný! V rozsahu otáček nad 3500 se chová jako bestie... Je pravda, že dnes jeho výkon není už nic světoborného, ale tento motor původem z Integrale, jakoby byl uškrcený pro civilní provoz. Motor jde vyladit na seriových komponentech k výkonům 250 koní a více s kroutícím momentem přes 400NM což je více, než 5ti válcová verze. Je pro mě záhadou, že umí na seriovém turbodmychadle a vnitřnostech motoru bezpečně zvládat tyto výkony.
Řízení je přesné, ale né jako můj bývalý vůz Punto GT Turbo, u něj jistě hrála velkou roli jeho nízká hmotnost. Podvozek se zdá velmi stabilní, hlavně ve vysokých rychlostech, ale zadní část vozu vás může nepřijemně překvapit. Takový problém ale může nastat jedině na nekvalitní, nebo kluzké silnici (štěrk, námraza), na suchém povrchu je těžké se vůbec na možnosti vozu dostat.
Brzdy jsou pro běžný provoz více než dostačující, ale výkon nenechá žádného řidiče chladným a při sportovním stylu jízdy váz můžou překvapit vadnutím. Tady exceluje verze 20VT, která má již od výroby čtyřpístkové třmeny Brembo, ty mají naopak obrovský účinek a drží bezpečně krok i s upravenými kousky. Tímto systémem jsem upravil i svou přední nápravu.
Výkon mého Coupe nevím, ale rád bych dosáhl výkonu mezi 260-270ti koňmi, což jsou stále reálné hodnoty pro seriový motor. Pro správnou a účinnou funkci jsem opatřil motoru silnější palivové čerpadlo, velký intercooler, průchozí výfuk jen s absorbčními tlumiči, sportovním filtrem (převážně kvůli zvuku motoru) a řídící jednotkou pro tento výkon. Až na pár výjimek (už se těším, jak mi tady nějaký TDi maniak napíše, že zná rychlejší auta, bla bla...) prakticky nepotkávám v běžném provozu jakoukoliv konkurenci. Zátah je neskutečný, při trakci na druhý převodový stupeň se většina spolujezdců chytá za břicho, protože mají žaludek opřený o plíce a popadají dech. Zapomeňte na papírové hodnoty vozu, svezení je opravdovým zážitkem, které vám neposkytují i výkonější sportovní vozy.
Interier napovídá v jakém autě sedíte, pruh v barvě vozu působí velice příjemně. Uchycení sedaček mohlo být trochu "pevnější", ale rychle si zvyknete a problém nevnímáte. Jak to vypadá na zadních lavicích nevím, nikdy jsem tam nebyl a asi je podle mě ani nikdo nepoužije, dokud bude vůz mým majetkem. Při prvním pohledu z místa řidiče se mi zdála kapota masivní a vysoko nad zemí i přes to, že měřím 185cm. Kufr (295l) na výlety naprosto dostačující, pro tento typ vozu až překvapivě velký.
Coupe má špatně řešené přední světlomety, které jsou ve tmě opravdu chabé. Použití xenonů by bylo na místě..