Zavřít recenzi

Nissan Almera 2,2 Di

“Nový Nissan už není starší Nissan .....”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2002 
  • Typ motoru: 2,2 Di 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 262 603 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 11 let
  • Průměrná spotřeba: 5,5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

10
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

10
 

Náhradní díly

8
 
Hodnocení celkem 9.0
Tuhle recenzi jsem se rozhodl zveřejnit z několika důvodů:
- auto jsem koupil jako nové, rovnou z letištního skladu, už tam byly pouze dvě = 100% zkušenosti
- nečetl jsem na tuhle motorizaci nic moc chvály - podle recenzí bych si ho asi sám nekoupil - a zkušenosti mám přesně opačné... bohužel po tolika letech něco tak špičkového už neseženu (měl jsem v minulosti 7 různých vozů, vím o čem mluvím)...

Tedy ke zkušenostem:

Motorizaci 2,2 Di jsem volil především proto, že jsem hledal vůz nejen pro rodinu a denní dojíždění do práce (celkem 80km), ale i pro tahání karavanu - 1100 kg. Výkon 110k a úžasný kroutící moment se mi moc líbil, a po informaci (při výběru nového vozu v r.2003), že motor 2,2 Di získal v Anglii v roce 2000 ocenění jako nejlepší naftový motor nového tisíciletí, který se montoval i do menších japonských dodávek, neváhal jsem.
Už v té době byl problém sehnat naftový motor bez CommonRailu (vstřikování nafty pod vysokkým tlakem), které se ukázalo i po létech jako problematické, drahé a poruchové, a v podstatě znemožňující najetí nafťákům bez oprav více jak 130 - 150000 km - a proto jsem po objevení tohoto modelu auta s klasickým naftovým motorem neváhal, zařídil leasing a i když nový vůz vyšel na úděsných 500000,- Kč (z dnešního pohledu = 2014), dnes mohu říct, že se investice 100% vyplatila
Roční pořizovací náklady vychází na 45000 kč/rok v roce 2014, vůz je bez vážnější koroze (při denním používání, v zimě vč. S+N nejen do práce, ale i na lyže (máme lyžařskou školu) a provoz téměř bez závad. za 11 let a 270000 km jsem zaplatil za vadné součástky nad běžné výměny 15000 Kč....

Ještě dnes originální výfuk !!!!! (11 let při plném zimním provozu a bez garáže), originální tlumiče - po testech 2014 95% účinnost, originální klouby a čepy (kromě torzní tyče), původní brzdy (měněn pouze 1 brzdič), druhá baterie, originální vstřiky i žhavící svíčky, na dvou kolech pořád originální ložiska, spojka orig. (provoz s karavanem na Šumavě, 1x roztahávání autobusu 12t ... tedy popojetí po rovině na kopec cca 200m - zvládli jsme to, aniž by spojka zasmrděla - a to téměř na volnoběh - BOMBA motor!), jen praskají přední pružiny pod obrovskou zátěží giga-motoru (byl jsem na váze kvůli karavanu - přední osa je při zatížení s řidičem tlačená do země hmotností 1050 kg!!!!).
Tahle váha motoru ja ale to, co bych u dalšího auta opět hledal - bydlíme na Šumavě, denně přejezdy 800m nad mořem, stoupání, ráno v 5 hodin závěje .... a tohle leze jak čtyřkolka! Náledí, závěje, stoupání v hlubokém sněhu, rozjezdy do kopce, sportovní jízda na sněhu - 100% ! Neváhal bych sním vyjet tvrdou sjezdovku, s jízdními vlastnostmi jsem vážně nadšen... rada pro výrobce nových aut - vykašlete se na pohon zadních náprav, zvyšte hmotu na předku !! Stačí dobře počítat, použít dynamickou páku hmot při rozjezdu a ve stoupání - a zadní pohon je k ničemu. Viz tunové zatížení přední osy na Almeře 2,2 Di - 100% vedení na sněhu, v zatáčkách, při tahání zátěže, při brždění i rozjíždění, v rychlosti.... k tomu patentovaný multilink na zadní nápravě a malý zázrak je na světě.

A jinak? O tomhle motoru píší i odborníci v recenzích - NEBRAT. Nevím, jaké - s prominutím - "sračky" kdo kde zkoušel, ale moje zkušenosti -
- prý malý zátah "od spodu" ..... přátelé, při 80 km/hod na pětku točí tenhle motor 1600 ot/min. Při 110 km/hod rovné 2000... až tady prý začíná "zabírat turbo". Nesmysl. Totální lež! Mám karavan 1100 kg - na pětku bez problému od 80 km/hod i v mírném stoupání (1600 ot.), po dálnici 100km/hod i s akcelerací, zkoušel jsem ho na pětku na dálnici s karavanem do 130 km/hod, bez problému, pak jsem raději skončil - šel by v pohodě dál... Mám příjemný zátah od 1600 ot., nad 2000 jde naplno. Nikdy jsem ho nešetřil - naopak. takhle gigantický motor v tak malém voze musí jezdit naplno - vytáčet, dlouhé trasy po německé dálnici naplno.
Příklad - jel jsem pro karavan na Francouzské hranice, start ráno ve 4 hod, najetí na dálnici a pak celou cestu 160 - 200 / špička jde 210 /, na místě jsem byl v 7 hod.... Ofenburg SRN - 500 km...
JEZDĚTE S DIESLEM JAKO S AUTOBUSEM! Plný záběr - jinak z něj bude líný chudáček.... Jak se hříbě naučí, tak potom kůň tahá - staré přísloví řidičů náklaďáků.... A v tom je i ten zátah motoru - naprosto si nestěžuji, od 1600 výborný tah, samozřejmně s krátkou prodlevou = turboklasika.

Při předváděcí jízdě (zkoušení vozu před zakoupením) jsem zkoušel Almeru (firemní předváděčku Nissan Domažlice), která měla najeto 240000 km - podle údajů od zaměstnance firmy jezdila stále za 6 litrů/100km, ať se sní "šoural" nebo jí hnal po dálnici. (POTVRZUJI z vlastní zkušenosti). Pak prý náhle po najetí 200000km spadla spotřeba na 5-5,5 litru. POTVRZUJI z vlastní zkušenosti - stálých 6 litrů - po najetí 240000 se zvedl dojezd na nádrž o 120 km!!! Stabilní spotřeba nyní 5-5,5 litru, s karavanem na dálnici 8-9 l/100.

Tenhle motor se "zajede" až po najetí 200000 km - takže pak od něj teprve očekávejte výkon !!!! Všechny testy zátahu u nových Almer byly k ničemu - zkoušely se pouze "surové" motory bez síly, s vysokým třením!!! Dnes (11 let, 270 000km) mám stejné parametry, jako červená 1,9 TDi v Oktávce - zkoušeno s kolegou v kopcích i na rovině - dostal mne až na dálnici, kde červené TDíčko mělo větší zrychlení na pětku .... kolem 170 km/hod se vedle mne protáhl jako šnek :-)

Dodnes najeto téměř 270 000 km bez závad ....
- prý další problémy - problemtická váha vzduchu / neznám
- problematický - ucpaný EGR ventil / neznám
- koroze - ano, ale zatím pouze na specifických místech (traverza pod chladičem, okolo zadního skla, lem přední kapoty u okna, lišty pod gumami u čelního skla ... po 11 letech, plný zimní provoz.

Nesmím ale zapomenout - 2x stříkané dutiny, 3x podvozek (poprvé hned po zakoupení - kašlu jim na záruku, byla tam spousta holých nedodělků). Od druhé výměny oleje nasazeno Ekolube (vždy u všech mých aut se 100% spokojeností). Odmítnutá záruka, podepsaný reverz - vlastní údržba od najetí 1000 km. Bylo to levnější, nikdo mi nelhal co všechno mi měnili a doplňovali / a co ukradli a vymontovali (opět vlastní zkušenost v jiném servisu) - a bez problémů. Vlastní sudový olej pro vysokké zatížení, do každé nádrže aditiva i v létě, po najetí 100000 km do každé třetí až páté (plné) nádrže navíc 0,5 litru kvalitního motorového oleje (rada od 80-letého šéfa německé několikagenerační autobusové firmy).... Problémy s čerpadlem - neznám.

Vzduchový filtr měním po 150000 km - problémy s váhou vzduchu ani s turbem - neznám. U pomaluběžných nafťáků stačí filtr občas dobře vyklepat - i plně "zasraný filtr" je velikostí tak předimenzovaný, že pokles výkonu prostě nepoznáte. A průnik nečistot zaprášeným fitrem? Blbost - logicky - čím je plnější, tím je těsnější. Měním, až zestárne.... najeto 270000 km, spotřeba 5,5 litru, stále plný výkon.
Rozvody - řetěz. Neměněno nic... Ekolube a využívání druhého "gravitačního motoru" zajistí dlouhou životnost. Co je to gravitační motor? Z kopce nepřidávám plyn .... vyřadit, uklidnit motor a váha vozu (1600 kg) udělá své = zadarmo se rozjedete, giga-setrvačnost vás dožene neskutečně daleko. Najedete 200km - ale motor pracuje pouze 1/3 času. Není to o "ploužení" - je to o výpočtu a odhadu setrvačnosti a gravitace. Pak opět zátah motoru, a využít terénu .... Takže? Mám najeto na autě 270000 km / motor 90000 ....

Špičkové brzdy = brzdit, brzdit a brzdit. Jeden čas jsem šetřil náklady, brzdil hlavně motorem a na pedál jsem šlápnul jen výjimečně. Vše zarezlo, zadní brzdy katastrofa - bez účinku, rezavé kotouče, ručka nebrzdila. Od té doby 1x za rok při výměne pneumatik totální rozebrání, promazání, odstranění rezu ve vodítkách i z kotoučů - a pak brzdit, brzdit a brzdit. Brzdy pak fungují jako nové.

S tím souvisí další rada - chcete mít auto výkonostně a spolehlivostí pořád jako nové? JEZDIT, JEZDIT a JEZDIT. Odstavte ho na týden/dva - a je tu porucha. Elektrika a elektronika zarezne, rez a koroze / vlhkost likviduje všechno. Pokud budete denně jezdit, závady zmizí .... nebo se alespoň omezí. Vyzkoušeno. Odstavíme autobus na týden-dva / problém za problémem. Jezdí denně 300-500 km - bez závad... co se má opotřebovávat, se MUSÍ opotřebovávat - jinak to přestane fungovat. Co se nemá opotřebovávat, vydrží jedině ve stálém provozu tak, jak je to konstrukčně vyrobené - jinak to sežere rez.

A na závěr - hledám nové auto .... mám na to ještě rok/dva, kdy budeme mít nalítáno 300-400000 a od výroby 15 let. A to je 100% konec. Rez dělá svoje... A při tom hledání se jen modlím - kéž by někdo vyrobil ještě jednu jedinou Almeru 2,2 Di. Stačí JEN pro mne. Bez přehnané elektroniky, v základu, robusní a vytrvalou.
To, co ale je dnes v nabídce, je katastrofa .. to není pro lidi, to by si tak mohli kupovat roboti.

Shrnuto - Nissan Almera 2,2 Di je 100% spolehlivý držák, když se o něj trochu staráte, přemýšlíte za něj a za konstruktéry - a dáte mu zabrat. Motor nemá hranice - u tak malého auta je předimenzovaný, takže pokud má auto tak kolem 160 - 200000 km, je motor tak akorát zajetý. Nebojte se ho - takových motorů je už málo. K neutahání, úsporný, tochu hlučnější, ale vydrží. Vždy je to o štěstí - může odejít kdykoliv cokoliv, ale protože čtu všude jen záporné recenze, musel jsem přidat osobní zkušenost.

Malá rada k odhlučnění a ztišení motoru Nissan 2,2 Di -
1) nalepení odhlučňovací sady na přepážku mezi motorem a karoserií / i přidat do víka motoru
2) vyhození originální sací "trubky" od vzduchového filtru - doslova trubky, která při zátahu motoru troubí a rezonuje jako pozón, nahrazení housenkovou hliníkovou hadicí (pasuje přesně), protažení hadice až do blatníku předního podběhu (v podběhu je otvor, do něj vsuňte začátek hadice) - a 50% hukotu je pryč! Pro zvýšení turboefektu je dobré vyhodit kryt mlhovky nebo do něj vyříznout otvor (pokud je tam nemáte) - a tlak vzduchu při jízdě plní podběh a přímo sací rouru.... vzduch se léme v podběhu, takže hrubé nečistoty tam zůstanou a nejdou do filtru. Pokud máte mlhovky, vzduchu v podběhu je dostatek a HLAVNĚ !!!!! JE STUDENÝ !!!!! Potřeštění konstruktéři u Nissana nechávají nasávat do turba horký vzduch od motoru krátkou sací trubkou nasměrovanou k chladiči - přímo z motorového prostoru!!!! Pak odchází turba, váhy vzduchu, EGR ventil se ucpává... a stačí tak málo :-)

Co víc? Pokud jsem na něco zapoměl - ptejte se :-)
Kontakty najdete na www.lyze-snowblade.cz / www.ski-akro.cz

Silné stránky

- stabilita při jízdě
- výborný motor
- chování vozu v zimě na sněhu a náledí
- bezproblémové zimní starty (2x žhavit)
- pohodlný i na dlouhé trasy
- po sklopení zadních sedaček místo i na spaní
- spolehlivost
- minimální nároky na údržbu

Slabé stránky

- praskání předních pružin
- hlučnější motor
- koroze okolo zadního okna
- slabší ruční brzda
- koroze nosníku pod chladičem
- málo místa pro nohy na zadních sedačkách

Závady a opravy na autě

Kromě klasických výměn /destičky, kotouče, filtry, baterie/:

- spínací skříňka (v záruce - vazelina na kontaktech po nastartování odpojila zapalování)
- výměna čepů na torzní tyči /160000 km/
- přední pružiny - výměna za použité 175000/
- zadní brzdič - výměna /180000/
- přední ložisko - výměna /210000/
- přední pružiny - obě prasklé - výměna za nové /2500000/
- ruční pumpa nafta - nefunkční /255000/
- zadní ložisko - výměna /257000/
- zadní stěrač - zadřený - oprava /257000/

Doplnění recenze ze dne 03.03.2016

Stav km nyní: 287 580 km

NEVIDITELNÝ ZABIJÁK " VSTŘIKOVACÍHO ČERPADLA "

Uplynul nějaký čas... je rok 2016, přibývá věk - i kilometry...

Následující text bude možná pro 90% uživatelů této motorizace nesmírně důležitý - možná i pro autorizované servisy Nissan...

Krátce po napsání první části recenze přišel "problém"... problém popisovaný v desítkách recenzí a spoustech hodnocení této motorizace - 2,2 Di.

Večer příjezd z delší trasy - ráno nenastartujeme... Chytli jsme až po pátém točení :-(

Pak tisíc kilometrů klid - náhle svítící kontrolky závady motoru, krátké cuknutí při přepnutí na nouzový režim - po puštění plynu vše do normálu. Po pěti kilometrech nebo přidání plynu - opět. Ráno nestartujeme. Opět až za hodinu... ale při tom koktáme - houpání volnoběhu, nějak už motor nejde "čistě".
Problém čím dál tím častější...

Několikrát v pohodě přijedeme - ráno nenastartujeme... problém.

Odjezd na vyčtení paměti závad - 56x nedostatečné vstřikovací tlaky - malý tlak v palivovém systému / nedostatečné vstřikovací tlaky.

Jednoznačný rozsudek techniků - jo pane Vopalecký, tohle je problém všech vstřikovacích čerpadel u této motorizace - čerpadlo musí ven, repase - zpátky - cca 20-30000 Kč / 1-2 týdny podle možností servisu, který tahle čerpadla repasuje...

Měl jsem naběháno cca 280000 - bez investic a závad, tak jsem se s tím pomalu smiřoval... každá nemoc se musí vyléčit.

JENOMŽE - ČTĚTE DÁL !!!!

Problém se zhoršoval, pořád jsem neměl čas zajet do servisu a odstavit auto na tak dlouho... Před dvěma týdny (už 287000 km)- už každý start buď nic - musel jsem ruční pumpičkou natlakovat naftu - a pak jsme jeli... nebo po nastartování (za tepla) koktání, kouření - pak houpání otáček... prostě podle všeho - čerpadlo v pr... Jako u všech ostatních = stejných motorů.

Stál jsem už přes noc i na velkém papundeklu, sundal jsem kryt motoru, abych našel případnou netěsnost = únik nafty. Nic. Sucho...
Nestartujeme - jen když ruční pumpičkou natlakuji soustavu. Pak jedeme třeba 1000 km - žádný problém. Jen občas svítí kontrolka závady na motoru = nízký tlak ve vstřikovací soustavě.
Info u Nissana - opět - no jo, nedivte se - jako u ostatních - čerpadlo odešlo, známá nemoc... vyměníme a bude to ok.

Jenomže - část čerpadel po výměně (viz některé recenze majitelů) vykazovala pořád stejný problém při startech.. tak se mi do toho prostě nechtělo, dokud to "neklekne" a neodjedu ani po napumpování ruční pumpičkou (chvála všech svatých japončíkům za tuhle vychytávku !!!!!!!!)...

Před dvěma týdny po příjezdu na parkoviště, kde jsem musel chvíli čekat (už nestartujeme vůbec, musím pořád tlakovat ručkou, a pak pořád nouzový režim - kontrolka...), pořád všude na motoru sucho, žádný viditelný únik - si říkám - natlakuju to hned po vypnnutí motoru, abych nemusel potom pod kapotu...

Po natlaková ni a usednutí za volant - jasný smrad nafty. Skok pod kapotu - a podržte se...
V pohledu od řidiče je v pravo nahoře nad motorem ukrytá malinká, deseticentimetrová hadička, opletená látkovým obalem. Slouží pro dopravu nafty, ale není tlaková - je totiž pouze sací... když koukáte zepředu na motor, naklonit se doleva - a tam je, potvora... hned nahoře, spojuje dvě malé trubičky...

Bude suchá - bude pořád suchá, protože nafta v ní není pod tlakem. Ovšem pouze do té doby, než natlakujete soustavu ruční pumpičkou = tlak přichází z jiné strany, než po naskočení motoru.

Tahle sviňka byla náhle úplně mokrá, pod ní dvě kapky nafty..... Ty vole - říkám si...

TADY JE TA OPRAVA VSTŘIKOVACÍCH ČERPADEL ZA 20-30000 Kč !!!!!!

Tahle hadička je přímo položená nad blokem horkého motoru. To znamená - po nějakém čase prostě zpuchří. Je ale obalená látkou = nikdo to nevidí. A ta svině je čím dál tím víc porézní, až prostě - začne přisávat vzduch. Nepropouští naftu - ale neviditelně přisává vzduch...

Za jízdy to čerpadlo dožene - jen při větším odběru má málo nafty a víc vzduchu = elektronika zahlásí závadu na čerpadle.

Odstavíte motor = doběh motoru vytvoří v trubičce podtlak, nasaje si vzduch - a nenastartujete. Až po 3-4 pokusu / někdy. Někdo už to nenatočil vůbec.

KAŽDÁ tahle hadička vydrží max. 5 let - je bez "hitzenschildu" přímo na motoru, takže prostě vyschne a neviditelně zpuchří...

Auto jezdí - ale nestartuje. Elektronika hlásí vadu čerpadla. Žádný viditelný problém, žádná netěsnost = vadné je určitě čerpadlo.

Čerpadlo jde ven (u mne NE!), s ním musí i tahle hadička. Vymění se čerpadlo = vymění se často i hadička. Skvěle jsme to opravili - za 30000 už zase jezdíme...

Kde se nevymění hadička (vypadala přece ještě dobře....) - je majitel zase na začátku ... čerpadlo občas zlobí a zlobí = honem se toho auta zbavit / nebo do šrotu... co s tim, když to nejede a nestartuje... zasraný čerpadla...

Hadička stojí pár korun, vyměníte si jí i doma...

Neviditelný "zabiják čerpadel" 2,2 u motorů Nissan Almera / Tino / asi i X-Trial. Všichni mají problémy s tímhle čerpadlem...

Po výměně hadičky (mimochodem - zatlačil jsem na ní, a i když byla napohled jako nová, rozpadla se na tři kousky - tvrdá jako beton, těsnit už nemohla i kdyby chtěla...) - teď startujeme na první škrtnutí, motor nehoupá, automatiká krásně reguluje otáčky studeného motoru jako dřív - nekoktá, nekouří, uklidnil se chod motoru "jako hodinky" i v nejvyšších otáčkách - záběr motoru jako nový....

Najeto 287 500 km - od poslední recenze pouze výměna druhého zadního brzdiče + levý přední, kde zpuchřely uvnitř gumičky = nechtěl se vracet píst... auto má 14 let - původní výfuk (!!!), skvělou spotřebu, tah jako nové, jen chudinka nezastavitelně rezne... občas něco křupne v kloubech v zadní nápravě, vůli jsme žádnou nenašli... 100% emise, pružící komfort jako Mercedes - v době "krize s čerpadlem" jsem už hledal jiné auto, projezdil jsem si nové kandidáty - především Mazda 3 - 2,2 v naftě. Skvělý motor, ale - pérování skáče jako koza... Almerka je proti novým autům Mercedes...

Ještě něco nám odjezdí - ale smrt je jediná spravedlivá věc na této planetě, a konec se aniAlmerce určitě nevyhne.... Nechce se jí - teď zase ukazuje, jak je skvělá... Asi jí vystrašilo to, jak se mnou objížděla jiné / novější auto :-)

Ale - kdo naletěl (jako skoro já) na výměnu čerpadla místo malinkaté hadičky - nebuďte smutní... tohle je opravdu dokonale ukrytý "zabiják" motorů/čerpadel 2,2 Di .

A kdo ještě nenaletěl - leťte okamžitě k vašemu miláčkovi, teď hned = okamžitě si vyměňte tuhle hadičku, protože nikdo z Vás nemá tohle auto mladší 5-ti let - a budete mít minimálně na dalších 5 let / a třeba i dalších 150000 km - pokoj od "zlobivého čerpadla".

Samozřejmně - jsou tady asi i výjimky... ale já vidím 90% problémů "vadných čerpadel" ve staré, zpuchřelé - ukryté a přepálené sací hadičce...

Přeji všem majielům této motorizace, aby se dostali k tomuto článku = spoustu spokojených a nadšených majitelů tohoto vozu !

V.Vopalecký - l.p. 2016

Doplnění recenze ze dne 10.08.2016

Stav km nyní: 294 250 km

8.10.2016 Nissan slouží dál - najeto 294250 km / přesto jsme pořídili jeho nástupce - více v další recenzi na adrese:

www.cars.cz/autorecenze/auta/Honda/Civic/Recenze-Honda-Civic-Skvely-vuz-ktery-jsem-dlouho-h-147077291011225.html?utm_source=www.cars.cz&utm_medium=recenze&utm_content=hp

Doplnění recenze ze dne 17.11.2018

Stav km nyní: 315 420 km

Nissan pořád jezdí - máme 315000 km, ale je to už jeho poslední rok. Vyhřáté plechy nad výfukem se drolí a podlaha je v podstatě neopravitelná - celkový stav je dobrý, ale výfuk už vzadu nemá na čem držet a koroze si už vyžádala svoje. Těžko se nám bude loučit, protože takového tahouna a držák jsme měli poprvé - a asi naposledy... W.

Doplnění recenze ze dne 10.05.2019

Stav km nyní: 347 000 km

Tak poslední info k autíčku - bez vážných technických závad v tomto roce (květen 2019) končíme - stav kilometrů 347000, ale - už jsme zestárli. Rez nám odloupnul kus podlahy nad výfukem a ten už nemá na čem držet - oba držáky i s plechem odpadly. Oprava náročná - a rez už hlodá odspodu víc a víc (plný zimní provoz na štěrku a soli). Takže se loučíme, do 14.dnů odvoz na náhradní díly nebo likvidaci... Doma už jsou další nástupci - Honda Civic 2,2 v naftě před karavan a Suzuki SX4 do sněhu. Je to fakt těžké loučení - ale není jiné cesty. Manželka se prý venku k autu přiváže s tranparentem a nedá jí :-) / - kdyby auto někdo chtěl na ND, ozvěte se - je čas do konce května. Cena 5000,- / 776019619 / nový výfuk, 2x4 pneu s plechovými disky, všechny dveře ok (kromě zadních), motor 100%, spotřeba 5,5 - ale km už má - tak jako všechno co se v autě točí. Tak přeju všem stejné štěstí na vaše plechové pomocníky. W.

<
Přejít na standardní verzi stránky »