Zavřít recenzi

Peugeot 106 1.0

“Jedno z mála aut, se kterým jsem spokojen.”
Foto 1 / 9
  • Rok výroby: 1998 
  • Typ motoru: TU9M 
  • Stav km při koupi: 138 000 km 
  • Stav km nyní: 148 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 2 roky
  • Průměrná spotřeba: 8.25 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

7
 

Komfort

7
 

Provozní náklady

9
 

Náhradní díly

10
 
Hodnocení celkem 8.6
Peugeot 106 II Sketch 1.0 33kW (954ccm) pod lupou:
Vůz s třídveřovou karoserií ve výbavě ,,Full Social" (úplně bez ničeho) je předurčen jako obyčejné posunovadlo za pár korun od kterého nelze očekávat zázraky. Auto splní to, pro co bylo zkonstruováno - dopraví Vás z bodu A do bodu B, za relativně nízké náklady (kalkulace mého vozu je 3,25 Kč / km netto).

Centrál? Elektrika na oknech? Servo? Klima? ABS? - zapoměňte. Vrcholem elektroniky ve voze je autorádio a hned pod ním ventilátor ,,kúrenia". Na palubní desce za klíčem zapalování se nachází ovladač naklápění světel a tím elektro výbava verze Sketch opravdu končí. Někdo by se z této ,,výbavy" asi osypal co ale není můj případ, neboť jsem s tuto úroveň výbavy cíleně hledal a nejedná se o žádný masochismus. Opravdu jsem se chtěl vyhnout nutné údržbě všech těch nadstandardních systémů a vychytávek a možnosti jejich poruch.
Motoru o objemu necelého litru, který byl evidentně ,,dušen" rozvážným stylem ženské jízdy chvíli trvalo, než se oněch 50 vychcípaných koníků probralo z hibernace. Nicméně po třech měsících se jej povedlo dostat do kondice. Nicméně, stále je to jen litrový čtyřválec čemu se musí přizpůsobit zejména řidič a povaha jízdy. Zapomeňte na pretěky a trhání asfaltu na křižovatkách a přijměte za platné rčení: ,,Klid, prostě až přijedu, tak přijedu. Ono se to kvůli peti minutám nepodělá."
Výkonově je auto stavěno na pohyb po městě a mimo město, kdy je kolem rychlosti 80-90km/h cestování nejpříjemnější a zároveň nejekonomičtější.

Spotřeba:
Je to jedna z věcí, která mne hodně zajímala. Striktní měření a evidence ukázala jasná čísla, co jsem chtěl zjistit i z důvodu odhalení případných závad, ale dnes již pro mne nejsou podstatná - jezdím dle potřeby a s klidem, že mne auto svou spotřebou nesvlékne do trenek (na rozdíl od Chrysleru 300M).
Konkrétní čísla o spotřebě vypadají takto:
Město: 8.25 l/100km
Kombi: 6.34 l/100km
Dálka: 4.48 l/100km
Eko: 3.86 l/100km (dá se, ale strašnej opruz)
McRae: 9.50 l/100km (a šlo by samozřejmě i více ,,agresivně")

Náhradní díly:
Dostupnost náhradních dílů, ať již originály, druhovýroba či z vrakoviště je zcela mimo diskuzi. P106 najdete úplně všude, celá auta na díly pořídíte z 5k (i méně). Ceny patří do kategorie ,,nejnižší možné". Vůz je obut na 13" kolech, takže nový letní komplet Firestone jsem pořídil za konečnou cenu 4.100,- (včetně všeho). Zimní (Kumho) na plechu byly v ceně. Olejová náplň do motoru vyšla na 210,- Kč, filtr 90,- Kč. Zadní díl výfuku (Bosal) asi 820,- Kč takže žádné dramatické investice.

Zavazadlový prostor, užitečná hmotnost, interiér:
S užitečným zatížením vozu na hranici 400 kg je jasné, že auto nebude vynikat přepravní kapacitou. Do zavazadlového prostoru se vejdou přesně 4 pneumatiky (13") a lékárnička - nic víc, ale pro běžnou potřebu samozřejmě naprosto dostačující. Dno kufru je asi o 10cm utopeno pod hranou dveří co je v tomto případě úplně jedno protože 6 pytlů cementu by auto stejně nepobralo. Dvě basy piva ano (pro příměr rozměrů).
Vnitřní prostor vozu je ,,prostě normální", jako u jiných malých vozů. Nemusíte hledat všemožné skryté odkládací prostory jako u Renault Scénik, neb v P106 prostě žádné takové nejsou. Nastupování na zadní sedačky je vyřešeno strandardně sklápěcími předními sedadly. Děti s tím nemají problém, dospělý to také přežije co mám již odzkoušeno převozem tří dalších chlapů na zápasy našeho sportovního klubu. Klasicky, nejtlustší dopředu, ostatní dozadu a světe div se, cestování proběhlo bez jakýchkoliv traumat.

Shrnutí:
Nízkoobjemový P106 je další z řady malých vozů určený pro kratší trasy, pohyb po městě a denní použití v jednom, dvou cestujících. V některých případech je jeho použití levnější a rychlejší než MHD (co je prakticky zrovna můj případ).
Auto vám nenabídne komfort a luxus při jízdě, zato vám zaručí, že se nebudete muset zabývat uniklou klimatizací, že vám neselžou motorky na oknech nebo se nepodělá centrál. Také nebudete muset řešit netěsnosti servořízení a dolévat hydrauliku. Mimoto, auto není tak těžké, aby jeho volant průměrně vzrostlý muž/žena nebyli schopni utáhnout - pominu-li rachytické zdechliny s atrofonavým svalstvem kvůli sedavému zaměstnání.
Od složitosti vozu se odvíjí další aspekt jeho užívání a to údržba vlastními silami. Auto je tak jednoduché, že si normální chlap udělá většinu oprav sám na parkovišti či v létě před chalupou.

Silné stránky

Jednoduchost
Úsporný motor - když se chce
Nízké povinné ručení
Absence rizikových komponent
Nízké provozní náklady
Neutrální vzhled - není se za co stydět

Slabé stránky

Logicky nelze nic vyčítat. Je to P106, ne BMW X5.

Závady a opravy na autě

Auto jsem koupil zcela účelově na dojiždění do práce a pohybu po městě. Jsem sám, takže jsem se nebránil 3dv verzi. Požadavkem byl nízkoobjemový zážehový motor kvůli výši ručení a minimální výbava, abych minimalizoval možné poruchy. Stanovený rozpočet do 30tis (včetně oprav a uvedení do provozu).
Auto je původem z Německa, kde bylo v péči dvou předchozích majitelek - tomu bohužel odpovídal stav interiéru, na který dámy evidentně nesáhly snad za celou dobu používání. Servisní kniha nicméně naznačovala, že byl vůz pravidelně servisován a udržován dle stanoveného předpisu údržby, co se po důkladné prohlídce potvrdilo.
Po koupi vozu jsem provedl výměnu filtrů a olejových náplní (preventivně i v převodovce), promazání táhel řazení, výměna těsnění pod víkem ventilů, výměna zadního tlumiče výfuku. Následovaly drobné opravy a úpravy funkčního, ale spíše vzhledového charakteru a povrchové úpravy dílů.
S celkovou investicí ve výši 11.000,- Kč (včetně nových pneu) očekávám prodloužení životnosti vozu na minimálně 5-6 let bez dalších nutných investic.

Doplnění recenze ze dne 05.01.2015

Stav km nyní: 148 420 km

Vyskytla se drobná závada v podobě prasklého těsnění pod hlavou. Dle předběžné informace bude oprava vyžadovat investici kolem 6.000,- Kč co je sice nepříjemné, nicméně vzhledem ke stáří vozu a konstrukci motoru nic s čím bych ,,tak nějak nepočítal".
V uvedené částce je přetěsnění hlavy, nové rozvody, náplně. Je to bohužel daň za starou ojetinu v pořizovací ceně kolem 15k.

Doplnění recenze ze dne 16.01.2015

Oprava vozu dokončena. Těsnění pod hlavou, simerink na klice, nezbytná výměna chladící kapaliny a související rozvodová sada vyšly nakonec na 5.500,- Kč. Oprava si vyžádala čtyři dny bez auta.

Doplnění recenze ze dne 26.01.2015

Pečlivá revize všech nákladů a proběhnuvších investic v poměru k najetým kilometrům ukázala následující:
Aktuální cena za ujetý kilometr: 2,54 Kč (hrubá cena za kilometr je 2,23 Kč takže s přibývajícími kilometry se náklady logicky přibližují na úroveň hrubé ceny za ujetý km).

,,Zimní" spotřeba ve městě je skutečně 8,28 litru/100km.
Měsíční náklady na dopravu do zaměstnání autem činí: 511,37 Kč co je sice o 60,- Kč více než permanentka na MHD (ta stojí 450,- na měsíc do potřebného II. pásma MHD), ale za ten klid mi to stojí. Ráno nemusím půl kiláku na zastávku a to samé v místě zaměstnání ze zastávky autobusu do firmy.

Čeká mne opětovná "oprava" modulu palivoměru. Ukazoval špatně, tak jsem dle rad na fóru vyměnil tranzistory v modulu palivoměru za jiné - od té doby sice palivoměr ukazuje, ale díky použití tranzistorů s maličko jinou specifikací neukazuje palivoměr zcela přesně (signál je utlumen asi o 10%). Výměna tranzistorů přitom byla zbytečná, závada byla v kostře. V plánu je tedy vrácení původně použitých tranzistorů, které se po proměření ukázaly být dobré. Kromě mírného diskomfortu to funkci vozu nijak neovlivňuje.
Tuto opravu zřejmě spáchám společně s plánovanou instalací LED osvětlení kufru a dveří.

Od výměny těsnění pod hlavou a souvisejících úkonů, je chod motoru kultivovanější. Propláchnutí chladícího okruhu rovněž přinelo zlepšení účinnosti topení. Baterie kupodivu po absolvované listopadové údržbě (měření, dolití, dobití) zatím drží kapacitu a letošní zimu zřejmě ,,přežije". Na příští zimu je plánu koupě nové baterie (zřejmě AK Power 45Ah 400A [Varta]), ale je možné, že se povede životnost stávající baterie prodloužit pravidelnou a pečlivou údržbou.

Doplnění recenze ze dne 15.03.2015

Aktualizace spotřeby vozu dle skutečných nákladů:
Pažout absolvoval dálkovou cestu Pardubice-Plumlov a zpět s celkovým nájezdem 270km. Naměřená průměrná spotřeba z plné do plné nádrže vyšla na 4,09l/100km. Jízda běžnou cestovní rychlostí, žádné pokusy o "EKO jízdu". Tankováno u OD Albert, na voze samozřejmě zimní pneu.

Doplnění recenze ze dne 31.08.2015

Od dubna jsem přešel na palivo Natural 95 Drive (u OD Globus). Jedná se aditivovanou verzi Naturalu od Slovnaftu. Po čtyřech měsících se snížila průměrná spotřeba cca o litr na 100km. Pocitově jezdí auto +/- stejně, možná se zdá o něco kultivovanější chod motoru. N95 Drive je o necelou korunu dražší a jedno průměrné tankování (každý měsíc do plné) mne vyjde o cca 25 Kč dráž než obyčejný N95 (u téže čerpací stanice, viz web globus.cz)

Absence osvětlení zavazadlového prostoru (v překladu: kufru) mne dovedla k poloprofesionálnímu zbastlení vlastní verze osvětlení pomocí LED pásků. Celý tento ,,projekt" mne vyšel na cca 230,- Kč a trocha rozčilování při tahání kabelů.
Bílé LED pásky jsou čistě účelové, červené pásky mají i bezpečnostní význam, kdy jsou díky osvětlení jasně viditelné otevřené všechny dveře. LED pásky připojeny přes pojistku 0,5A na vlastním DPS se stabilizátorem napětí. Neměl jsem ,,koule" na to, abych pásky připojil nasurovo na palubní síť.
Fotografie s LED osvětlením doplněny.

Obecně, co se týče nákupu náhradních dílů, dlouhodobě se potýkám s komunikačními problémy zejména ze strany prodejců ND. Ostatně to byl důvod realizace vlastní verze osvětlení namísto koupě originálního třípolohového kolébkového světla na inzerát.

Jinak auto funguje jak má. Hrubý náklad na ujetý kilometr je 1,88 Kč (bez započítání okamžité hodnoty vozu). Klima mi nechybí, byť je letošní léto obzvláště vypečené. Děti se nadále smějí, když se jich po cestě na chalupu zeptám, zda jim není z té rychlosti špatně...

Doplnění recenze ze dne 02.11.2015

Další letní sezóna s P106kou je u konce. Před zimou jsem vyměnil olej, tentokráte jsem sáhl po trochu dražších Shell Helix H6 v kombinaci s filtrem Bosch. Při předchozí výměně jsem dal Paramo Trysk (10W40) a nebyl jsem úplně spokojen. Olej ve chladnějších dnech vytvářel emulzi ve víku ventilů. Bylo mi vysvětleno, že je to bohužel standardní vlastnost motorových olejů této nižší cenové kategorie. Výměna za výše uvedený Helix H6 mne vyšla o cca 30,- Kč na litru dráž (celkem včetně filtru 673,- Kč).
Dále jsem preventivně vyměnil chladící kapalinu, při které jsem proplách chladič a motor. Práce na hodinu, investice ve výši 414,- Kč a je zas na pár sezón klid.
Vcelku příjemným překvapením je pro mne ,,oživení" zdánlivě dosluhujícího akumulátoru. Pravidelnými kontrolami, dobíjením, doléváním a měřením hustoty elektrolytu se povedlo akumulátor uvést do slušné kondice. Myslím, že s trochou štěstí z něj ještě dostanu dva roky fungování.
Jinak Pažout funguje jak má. Postupně likviduji škody napáchané servisem v Německu a jejich tak nějak normovaně prováděnou údržbou - žádné mazlení, opravy prováděli striktně dle směrnic a ani o šroubek navíc. Jak xenofobně-nehumánní přístup... k autům...
Dodělávané LED osvětlení, zdánlivě zbytečné, se po čase ukázalo jako... zbytečné. Samozřejmě, na funkci to nemá vliv a přiznávám, že osvětlení v kufru jsem za tu dobu zapnul asi 3x. Naopak doplňující montáž LED pásek na dveře se ukázala jako velmi užitečná.
Začínám se mentálně připravovat na repasi výfukového potrubí s výměnou katalyzátoru (4.500,- Kč), přičem bude největším oříškem demontáž stávajícího výfuku, jenž nějaký západoněmecký soudruh svařil poněkud nepochopitelným způsobem. Tak určitě, bylo to výrazně levnější a rychlejší... ale stejně prasárna. Jako nadšenci do strojů je mi z takových zásahů mdlo. Co si člověk neudělá sám... to spolehlivě odflákne někdo jiný.
Každopádně, maličká P106 jezdí dál v objemu:
Město: 63,5%
Mimo město: 36,5%
Průměrná spotřeba od koupě: 7,56l / 100km
Letní průměr březen-říjen: 6,58l / 100km
(loni prasklý tlumič výfuku a těsnění pod hlavou - promluvily do průměrné spotřeby)

Doplnění recenze ze dne 05.04.2017

Na dveře zaklepala další sezóna. Duben = přezout na letní, (konečně) umýt, koupit letní směs do ostřikovačů... znáte to.
Źivotnost a výdrž dílů odpovídá věnovaná péče. Třeba orezlé části, které jsem po koupi auta odrbal dráťákem a natřel barvou - jsou prostě natřené barvou a nereznou. Paradoxně je auto v daleko lepší kondici, než bylo při koupi.
Vlastně jednu závadu jsem řešit musel. Zapekly se uhlíky v motoru sahary a vyvařila voda, následně prdla 30A pojistka. Saharu jsem sice rozpohyboval, ale pro jistotu jsem koupil fungl novou od alternativního výrobce za 2.100,- Kč. Výměna vlastními silami trvala do 10ti minut. Samozřejmě bylo možné zajet na vrakáč a koupit saharu za 300~500, ale chtěl jsem mít trochu jistotu, že nebudu muset řešit stejný problém za pár měsíců.
Příští rok nás čeká technická, takže zkouším prohnat palivovým systémem nějaká aditiva, jenž by měla sací a výfukové cesty pročistit. Uvidíme.

Objem nájezdu přibližně stejný: 66% město, zbytek mimoměstský provoz.
Průměrná spotřeba: 7,5l/100km (2x5km denně do práce...)

Doplnění recenze ze dne 03.09.2018

Stav km nyní: 157 000 km

Tak letos začínám pátý rok se stošestkou. V létě proběhla STK, auto sice není žádný mladík, ale nějakou práci ještě odvede. Palivovou soustavou jsem prohnal nějaká aditiva (Oxicat) a nyní ještě používám VIF. Podle protokolů z měření emisí to mělo smysl. Dovolím si snad jen krátký povzdech nad povinností přimíchávat biosložky do paliva, které autu zrovna neprospívají.
Každopádně, vynucená změna zaměstnání znamenala mimo jiné výrazné snížení ročního nájezdu kilometrů.
Letos na jaře se prodřela brzdová trubička uvolněná z držáčku. Brzdy se tímto zavzdušnily a pochopitelně ztratily účinnost. Opravu jsem pojal generálně, tj. komplet brzdy, co jsem měl před TK stejně v plánu. Nákup dílů střední až nižší třídy na dufy.cz nebyl nijak devastační (díly Valeo, Meyle, Brembo, ATE).
Vlastně, na STK jsem dostal kartáč za oloupané žárovky v předních blinkrech. Nicméně nákup dvou žárovek (12V/21W oranžové) v Autoforum vyšel na 20,- Kč a samotná výměna trvala ~6 minut, přiznávám, že jsem nevěděl jak na to, takže proběhla chvilka čumění pod podběh s cílem zjistit co vlastně dělat. Se současnou zkušeností odhaduji náročnost této operace na max 2 minuty = člověk se pořád něco učí, takže až to budu měnit příště...
Před zimou mám v plánu klasickou přípravu tj. údržba baterie, ochrana plastů a těsnění (jako tradičně používám Silkal). Musím tedy uvést, že zejména přes letní sezónu se v autě moc rád hrabu a provádím drobné opravy a údržbu a tím bych řekl maličko omezuji výskyt závad.
Co se týče skladby poměru provozu, je to prakticky neměnné, tj. 65% město, 35% mimo město. Průměrná spotřeba je značně individuální, závislá na stylu jízdy. Já jezdím průměrně za 7.5l/100km a nic moc s tím nenadělám. Ono také s průměrným ročním nájezdem kolem 4.500km to asi ani není moc ovlivnitelné.
Letos mi udělala radost moje dnes již bývalá pojišťovna, která mi zdražila povinné na 1750Kč, co mne donutilo přejít jinam a platit o ~500Kč méně (1235Kč)... dobře jim tak, nenažrancům. Přes dvacet let člověk jezdí bez nehody a pojišťovny už neví jak jej podojit.
Takže ve zkratce, auto slouží, rozsah a náklad údržby věrně odráží stav vozu.

<
Přejít na standardní verzi stránky »