Jednoduchost
Úsporný motor - když se chce
Nízké povinné ručení
Absence rizikových komponent
Nízké provozní náklady
Neutrální vzhled - není se za co stydět
Logicky nelze nic vyčítat. Je to P106, ne BMW X5.
Vyskytla se drobná závada v podobě prasklého těsnění pod hlavou. Dle předběžné informace bude oprava vyžadovat investici kolem 6.000,- Kč co je sice nepříjemné, nicméně vzhledem ke stáří vozu a konstrukci motoru nic s čím bych ,,tak nějak nepočítal".
V uvedené částce je přetěsnění hlavy, nové rozvody, náplně. Je to bohužel daň za starou ojetinu v pořizovací ceně kolem 15k.
Oprava vozu dokončena. Těsnění pod hlavou, simerink na klice, nezbytná výměna chladící kapaliny a související rozvodová sada vyšly nakonec na 5.500,- Kč. Oprava si vyžádala čtyři dny bez auta.
Pečlivá revize všech nákladů a proběhnuvších investic v poměru k najetým kilometrům ukázala následující:
Aktuální cena za ujetý kilometr: 2,54 Kč (hrubá cena za kilometr je 2,23 Kč takže s přibývajícími kilometry se náklady logicky přibližují na úroveň hrubé ceny za ujetý km).
,,Zimní" spotřeba ve městě je skutečně 8,28 litru/100km.
Měsíční náklady na dopravu do zaměstnání autem činí: 511,37 Kč co je sice o 60,- Kč více než permanentka na MHD (ta stojí 450,- na měsíc do potřebného II. pásma MHD), ale za ten klid mi to stojí. Ráno nemusím půl kiláku na zastávku a to samé v místě zaměstnání ze zastávky autobusu do firmy.
Čeká mne opětovná "oprava" modulu palivoměru. Ukazoval špatně, tak jsem dle rad na fóru vyměnil tranzistory v modulu palivoměru za jiné - od té doby sice palivoměr ukazuje, ale díky použití tranzistorů s maličko jinou specifikací neukazuje palivoměr zcela přesně (signál je utlumen asi o 10%). Výměna tranzistorů přitom byla zbytečná, závada byla v kostře. V plánu je tedy vrácení původně použitých tranzistorů, které se po proměření ukázaly být dobré. Kromě mírného diskomfortu to funkci vozu nijak neovlivňuje.
Tuto opravu zřejmě spáchám společně s plánovanou instalací LED osvětlení kufru a dveří.
Od výměny těsnění pod hlavou a souvisejících úkonů, je chod motoru kultivovanější. Propláchnutí chladícího okruhu rovněž přinelo zlepšení účinnosti topení. Baterie kupodivu po absolvované listopadové údržbě (měření, dolití, dobití) zatím drží kapacitu a letošní zimu zřejmě ,,přežije". Na příští zimu je plánu koupě nové baterie (zřejmě AK Power 45Ah 400A [Varta]), ale je možné, že se povede životnost stávající baterie prodloužit pravidelnou a pečlivou údržbou.
Aktualizace spotřeby vozu dle skutečných nákladů:
Pažout absolvoval dálkovou cestu Pardubice-Plumlov a zpět s celkovým nájezdem 270km. Naměřená průměrná spotřeba z plné do plné nádrže vyšla na 4,09l/100km. Jízda běžnou cestovní rychlostí, žádné pokusy o "EKO jízdu". Tankováno u OD Albert, na voze samozřejmě zimní pneu.
Od dubna jsem přešel na palivo Natural 95 Drive (u OD Globus). Jedná se aditivovanou verzi Naturalu od Slovnaftu. Po čtyřech měsících se snížila průměrná spotřeba cca o litr na 100km. Pocitově jezdí auto +/- stejně, možná se zdá o něco kultivovanější chod motoru. N95 Drive je o necelou korunu dražší a jedno průměrné tankování (každý měsíc do plné) mne vyjde o cca 25 Kč dráž než obyčejný N95 (u téže čerpací stanice, viz web globus.cz)
Absence osvětlení zavazadlového prostoru (v překladu: kufru) mne dovedla k poloprofesionálnímu zbastlení vlastní verze osvětlení pomocí LED pásků. Celý tento ,,projekt" mne vyšel na cca 230,- Kč a trocha rozčilování při tahání kabelů.
Bílé LED pásky jsou čistě účelové, červené pásky mají i bezpečnostní význam, kdy jsou díky osvětlení jasně viditelné otevřené všechny dveře. LED pásky připojeny přes pojistku 0,5A na vlastním DPS se stabilizátorem napětí. Neměl jsem ,,koule" na to, abych pásky připojil nasurovo na palubní síť.
Fotografie s LED osvětlením doplněny.
Obecně, co se týče nákupu náhradních dílů, dlouhodobě se potýkám s komunikačními problémy zejména ze strany prodejců ND. Ostatně to byl důvod realizace vlastní verze osvětlení namísto koupě originálního třípolohového kolébkového světla na inzerát.
Jinak auto funguje jak má. Hrubý náklad na ujetý kilometr je 1,88 Kč (bez započítání okamžité hodnoty vozu). Klima mi nechybí, byť je letošní léto obzvláště vypečené. Děti se nadále smějí, když se jich po cestě na chalupu zeptám, zda jim není z té rychlosti špatně...
Další letní sezóna s P106kou je u konce. Před zimou jsem vyměnil olej, tentokráte jsem sáhl po trochu dražších Shell Helix H6 v kombinaci s filtrem Bosch. Při předchozí výměně jsem dal Paramo Trysk (10W40) a nebyl jsem úplně spokojen. Olej ve chladnějších dnech vytvářel emulzi ve víku ventilů. Bylo mi vysvětleno, že je to bohužel standardní vlastnost motorových olejů této nižší cenové kategorie. Výměna za výše uvedený Helix H6 mne vyšla o cca 30,- Kč na litru dráž (celkem včetně filtru 673,- Kč).
Dále jsem preventivně vyměnil chladící kapalinu, při které jsem proplách chladič a motor. Práce na hodinu, investice ve výši 414,- Kč a je zas na pár sezón klid.
Vcelku příjemným překvapením je pro mne ,,oživení" zdánlivě dosluhujícího akumulátoru. Pravidelnými kontrolami, dobíjením, doléváním a měřením hustoty elektrolytu se povedlo akumulátor uvést do slušné kondice. Myslím, že s trochou štěstí z něj ještě dostanu dva roky fungování.
Jinak Pažout funguje jak má. Postupně likviduji škody napáchané servisem v Německu a jejich tak nějak normovaně prováděnou údržbou - žádné mazlení, opravy prováděli striktně dle směrnic a ani o šroubek navíc. Jak xenofobně-nehumánní přístup... k autům...
Dodělávané LED osvětlení, zdánlivě zbytečné, se po čase ukázalo jako... zbytečné. Samozřejmě, na funkci to nemá vliv a přiznávám, že osvětlení v kufru jsem za tu dobu zapnul asi 3x. Naopak doplňující montáž LED pásek na dveře se ukázala jako velmi užitečná.
Začínám se mentálně připravovat na repasi výfukového potrubí s výměnou katalyzátoru (4.500,- Kč), přičem bude největším oříškem demontáž stávajícího výfuku, jenž nějaký západoněmecký soudruh svařil poněkud nepochopitelným způsobem. Tak určitě, bylo to výrazně levnější a rychlejší... ale stejně prasárna. Jako nadšenci do strojů je mi z takových zásahů mdlo. Co si člověk neudělá sám... to spolehlivě odflákne někdo jiný.
Každopádně, maličká P106 jezdí dál v objemu:
Město: 63,5%
Mimo město: 36,5%
Průměrná spotřeba od koupě: 7,56l / 100km
Letní průměr březen-říjen: 6,58l / 100km
(loni prasklý tlumič výfuku a těsnění pod hlavou - promluvily do průměrné spotřeby)
Na dveře zaklepala další sezóna. Duben = přezout na letní, (konečně) umýt, koupit letní směs do ostřikovačů... znáte to.
Źivotnost a výdrž dílů odpovídá věnovaná péče. Třeba orezlé části, které jsem po koupi auta odrbal dráťákem a natřel barvou - jsou prostě natřené barvou a nereznou. Paradoxně je auto v daleko lepší kondici, než bylo při koupi.
Vlastně jednu závadu jsem řešit musel. Zapekly se uhlíky v motoru sahary a vyvařila voda, následně prdla 30A pojistka. Saharu jsem sice rozpohyboval, ale pro jistotu jsem koupil fungl novou od alternativního výrobce za 2.100,- Kč. Výměna vlastními silami trvala do 10ti minut. Samozřejmě bylo možné zajet na vrakáč a koupit saharu za 300~500, ale chtěl jsem mít trochu jistotu, že nebudu muset řešit stejný problém za pár měsíců.
Příští rok nás čeká technická, takže zkouším prohnat palivovým systémem nějaká aditiva, jenž by měla sací a výfukové cesty pročistit. Uvidíme.
Objem nájezdu přibližně stejný: 66% město, zbytek mimoměstský provoz.
Průměrná spotřeba: 7,5l/100km (2x5km denně do práce...)
Tak letos začínám pátý rok se stošestkou. V létě proběhla STK, auto sice není žádný mladík, ale nějakou práci ještě odvede. Palivovou soustavou jsem prohnal nějaká aditiva (Oxicat) a nyní ještě používám VIF. Podle protokolů z měření emisí to mělo smysl. Dovolím si snad jen krátký povzdech nad povinností přimíchávat biosložky do paliva, které autu zrovna neprospívají.
Každopádně, vynucená změna zaměstnání znamenala mimo jiné výrazné snížení ročního nájezdu kilometrů.
Letos na jaře se prodřela brzdová trubička uvolněná z držáčku. Brzdy se tímto zavzdušnily a pochopitelně ztratily účinnost. Opravu jsem pojal generálně, tj. komplet brzdy, co jsem měl před TK stejně v plánu. Nákup dílů střední až nižší třídy na dufy.cz nebyl nijak devastační (díly Valeo, Meyle, Brembo, ATE).
Vlastně, na STK jsem dostal kartáč za oloupané žárovky v předních blinkrech. Nicméně nákup dvou žárovek (12V/21W oranžové) v Autoforum vyšel na 20,- Kč a samotná výměna trvala ~6 minut, přiznávám, že jsem nevěděl jak na to, takže proběhla chvilka čumění pod podběh s cílem zjistit co vlastně dělat. Se současnou zkušeností odhaduji náročnost této operace na max 2 minuty = člověk se pořád něco učí, takže až to budu měnit příště...
Před zimou mám v plánu klasickou přípravu tj. údržba baterie, ochrana plastů a těsnění (jako tradičně používám Silkal). Musím tedy uvést, že zejména přes letní sezónu se v autě moc rád hrabu a provádím drobné opravy a údržbu a tím bych řekl maličko omezuji výskyt závad.
Co se týče skladby poměru provozu, je to prakticky neměnné, tj. 65% město, 35% mimo město. Průměrná spotřeba je značně individuální, závislá na stylu jízdy. Já jezdím průměrně za 7.5l/100km a nic moc s tím nenadělám. Ono také s průměrným ročním nájezdem kolem 4.500km to asi ani není moc ovlivnitelné.
Letos mi udělala radost moje dnes již bývalá pojišťovna, která mi zdražila povinné na 1750Kč, co mne donutilo přejít jinam a platit o ~500Kč méně (1235Kč)... dobře jim tak, nenažrancům. Přes dvacet let člověk jezdí bez nehody a pojišťovny už neví jak jej podojit.
Takže ve zkratce, auto slouží, rozsah a náklad údržby věrně odráží stav vozu.