Hodnocení a zkušenosti s autem
Po koupi auta provedena pro jistotu automaticky výměna všech náplní (olej v motoru, v difech, brzdovka, chladící kapalina), výměna všech filtrů, dále při jednom provedena aktualizace firmware řídicí jednotky na nejnovější (menší spotřeba paliva), deaktivace automatického vypnutí výhřevu zpětných zrcátek, čili po zapnutí výhřevu hřejí celou dobu, dokud se to manuálně nevypne, dále montáž zadních parkovacích senzorů, kontrola vůle ventilů z důvodu provozu na LPG a výměna svíček. U plynaře také výměna filtru plynné a kapalné fáze LPG, na což dle jejich stavu na to původní majitel očividně kašlal. Také raději domontováno elektronické přimazávání ventilů a seřízení na řídicí jednotce pro LPG. Jinak vůz má origo montáž LPG typu BRC prodejcem vozu.
Vůz jsem pořídil z důvodu potřeby 4x4 a občasného většího nákladu ve verzi combi. Auto šlape jako hodinky, jízdní vlastnosti naprosto úžasné za každého počasí a drží na cestě jako přibité. Zvukový projev motoru boxer, když se dostane do otáček je doslova návyková záležitost. Původně jsem měl obavy ze 4st. automatu, protože do té doby jsem měl vždy manuál a navíc si někteří na tento automat stěžují. Zpočátku jsem trochu nadával také, ale asi po cca. 10 dnech naprostá pohoda. Problém je spíše v tom, že se člověk musí tady naučit pracovat dobře s plynovým pedálem, to je celý problém, proč na něj mnoho lidí nadává. Dneska už bych manuální převodovku nechtěl a plně mi tento automat vyhovuje a odstupňování je u něj perfektní, i když mi přijde trochu náročnější na práci s plynem než v jiných vozech s automatem. Auto je v plné výbavě a má i pádla (řazení) pod volantem, nebo klasicky u automatu možnost sekvenčního řazení. Jízda je v něm naprosto pohodová a člověk ani po hodinách za volantem není unavený a není problémem ani předjíždění za horšího počasí a na horší cestě, kopec nekopec. Interiér luxusní, sedačky perfektní a dostatek místa i vzadu. V autě jsem bez problému přepravoval i 2m rošt z postele, po velmi rychle sundané zadní roletce (ne jako u Škodovky) a sklopení zadních opěradel i bez nutnosti sundávat nebo dávat na doraz hlavové opěrky. Vzniklá plocha je obrovská a je v rovině, čili žádný schod, jako u jiných vozů. Automatické nasvětlení otvoru pro klíč od zapalování - příjemná vychytávka. Dále krásně obrovská zpětná zrcátka a velmi dobrý výhled i do boku, díky malému středovému sloupku. Bezrámové dveře vypadají také velmi dobře. Maličkost ale skvělá věc, na kterou mnoho výrobců asi ještě nepřišlo jsou dosti široké stínítka proti slunci a ne nějaké úzké proužky. Podvozek může někomu připadat na 17" nízkoprofilových pneumatikách zvláště v zimě poněkud tvrdší, proto je lepší to v zimě obout na 16" kola. Jinak podvozek mi nepřijde nějak zvlášť tvrdý, spíše příjemný a jen tak neustřelí. Pokud to někdo dokáže, nejede už jako člověk, ale jako vepřové, protože tento vůz dokáže řezat zatáčky velmi rychle a přitom bez problémů.
Najde se samozřejmě i několik věcí, na které se mi zvykalo poněkud hůře, protože to kluci japonský dělají prostě jinak. Třeba opěrka ruky je doslova loketní opěrka, protože si opřete pouze loket a ne větší část ruky, jak je zvykem v evropských vozech a není posunovatelná, čili je napevno. Celkem málo odkládacích míst a poněkud užší přihrádka u spolujezdce. Kapsy ve dveřích jsou také poměrné úzké. Palubní počítač nelze ovládat páčkou pod volantem, ale zvlášť tlačítkem u displeje palubního počítače. Není zde možnost trvalého zobrazení venkovní teploty, protože displej palubního počítače může zobrazovat pouze jeden údaj, kde mám standardně nastavenou průměrnou spotřebu. Stahování oken je trochu pomalejší, což ze začátku může někomu připadat až moc pomalé, nicméně je to pouze o zvyku. Další výtku bych měl k až příliš snadnému zapínání a vypínání světel na levé páčce pod volantem. Párkrát se mi ze začátku stalo, že jsem si při dávání blinkru aniž bych si to uvědomil, vypnul potkávací světla a měl jsem zaplé jenom parkovací, což ve městě nelze snadno zjistit a na palubní desce není na to také žádná zvlášť kontrolka. Přitom by stačilo aby to šlo více z tuha. Co jsem také nějak nepochopil, proč se v japonských vozech celkem často využívá prostor pod řadící pákou k umístění kelímku s nápoji. Tady jsou nesmyslně umístěny oba dva. Stejně tak nepochopím umístění ovládání vyhřívání sedaček vedle ruční brzdy, ale tak aby na to běžně řidič neviděl a dělal to spíše po hmatu. Dvou zónová klima je sice taky fajn, ale není tady možnost volby řídit obě strany jedním knoflíkem, ale vždy pouze každým knoflíkem zvlášť. Nepotěší ani absence funkce automatického sklopení zpětných zrcátek při zamčení vozu. Sklopit sice jdou, ale vždy přes zvlášť tlačítko, na což často zapomínám a musím kvůli tomu vůz znova odemknout, strčit klíč do zapalování a pak stisknout tlačítko pro sklopení zrcátek, což je poněkud otravné. Jelikož často používám tempomat, tak jeho neustálé zapínání na multifunkčním volantu po vypnutí zapalování vozidla mi přijde také jako nesmysl oproti řešení, kdy je umístěn na páčce pod volantem s mechanickým přepínačem aktivace a deaktivace. Dále v obrovském kufru nejsou žádné hluboké kapsy, protože standardní dvě jsou dosti malé, dobré tak na lékárničku. Úchytky pro síťový program taky žádné. Lze dokoupit a domontovat, což budu řešit na jaro. Ovšem perličkou je fakt, že v kufru chybí osvětlení zavazadlového prostoru, což mají i vozy nejnižších tříd. Ale zase blbosti jako pojistka proti nastartování motoru při otevřené kapotě motoru tady je standardem.
Tak konec kritiky, protože to auto má své přednosti hlavně tam, kde jiným za horších jízdních podmínek už dochází dech :-) Pokud by se mě někdo zeptal jestli bych šel do Subaru znova, tak určitě, ale bohužel mě nový poněkud oplácaný design Legacy nebo Outbacku a nebo Forestera už není tak sympatický. Prostě mi to přijde stejné, jako by se z vymakaného sportovce stal otylej tlouštík. Snad další generace ten design napraví.
Doplnění recenze ze dne 27.12.2015
Výměna iridiových svíček (2300kč), výměna oleje a filtru a vyčištění sání (1000kč + 400kč práce), a nové přední stěrače (400kč). Rovněž zakoupení nových 2ks LPG vstřikovačů již přímo ze zahraničí a provedena jejich výměna, protože byli trochu načlé už při koupi vozu, ale ještě funkční, tak zatím neměněny, tedy (3600 + 400kč revize), takže nyní jsou nové již všechny 4ks a klid na dalších cca. 120tkm. U provozu na LPG je trochu nevýhoda, že je potřeba měnit svíčky častěji a to co 20tkm a olej co 10tkm, ale na touž jsem zvyklej, protože jezdím s vozy na LPG už dobrých 10 let. Eviduji si také přesně každé tankování a nájezd na plnou nádrž LPG, stejně tak občasné tankování BA95 a úspora vychází ročně až na slušných 19 000kč, samozřejmě dle závislosti na ročním nájezdu km. Takže spokojenost a zatím dělá čest své pověsti spolehlivého japonského vozu :-)
Doplnění recenze ze dne 18.11.2016
Tak po roce další doplnění recenze. Auto šlape jako hodinky, akorát na jaře, když byla studená rána a krátce po nastartování, když jsem potřeboval vyjet z řady vozidel a musel jsem točit více volantem, začal chvilkově vynechávat posilovač. Po pár sekundách to ustalo, když asi servo natlakovalo posilovač řízení. Vyměněn klínový řemen, ale ten nebyl příčinou problému, proto se provedl i průplach serva pomocí proplachovacího stroje, dodán nový olej a servo jede jako nové, čili je to poznat i při řízení, že jde o něco příjemněji a více zlehka než dříve. Cena opravy 2800kč, což většinu udělalo půjčovné za proplachovací stroj. Takže pokud budete mít problém s mechanickým servem doporučuji tímto začít, protože cena nového serva není zrovna láce. U elektrického serva to ale není možné a jeho výměna je pak nutná. Provedena také další STK, kde všechny druhy závad opět nula. Auto jsem před technickou pouze umyl na myčce, více nepotřebovalo, kromě nového oleje po ujetí 10tkm, kvůli provozu na LPG. Kromě pravidelné výměny motorového oleje se provedla i výměna předních a zadních brzdových destiček, čili spotřebák.
Do auta jsem ale po poslední kontrole vůle ventilů se rozhodl raději s předstihem zainvestovat 21 000kč za nové ventilové sedla, protože již vykazovali menší vůli. Kdybych vůz neprovozoval na LPG, tak by to nebylo potřeba, ale u LPG pohonu k tomu u Japonců bohužel vždycky jednou dojde, ať tvrdí kdo chce, co chce. Sice by to asi do další kontroly, tedy 30tkm ještě počkalo, nicméně jsem nechtěl riskovat podpálení ventilů, což by opravu citelně prodražilo, proto jsem ji raději provedl bez odkladu. Motor musel samozřejmě ven a ventilové sedla se v obou hlavách vyměnili za nejtvrdší materiál, který se dá tady použít a je to již prakticky celoživotní oprava motoru. Při mém průměrném ročním nájezdu mám tuto investici díky provozu na LPG nejpozději do 14 měsíců zpět, takže žádný problém. Bonusem a finanční úsporou je i to, že již není potřeba provádět kontrolu ventilových vůlí co 30tkm, ale pro vlastní klid třeba co 60 až 90tkm. Auto mám v úmyslu si nechat ještě dlouho, protože jiné nechci. Jsem totiž zvyklí na pohodlí v autě a hlavně to, že auto sedí na cestě za každého počasí a také v zatáčkách, prostě kdo jednou zkusí jízdní vlastnosti Subaru, už jiné auto nechce, pokud nechce v tomto směru slevit. V autě při jízdě nic nevrže ani nevydává jiné pazvuky z interiéru a co jsem si po cca. 4 týdenní odstávce vozu uvědomil, že i bez voničky interiér stále příjemně voní, aniž by byla uvnitř předtím nějaká vonička. Hlavně na autě oceňuji, že i s ohledem na nájezd a stáří vozu nemusím stále něco řešit a pouze tankuji palivo a měním olej, na rozdíl od jiných vozů v rodině, u kterých je potřeba poměrně často něco řešit a nájezd km je u nich již citelně znát. Již nyní ale vím, že pokud v budoucnu budu nucen je nahradit, bude to určitě vůz z japonské produkce.