pohodlné auto do města
svižný motor vzhledem k jeho obsahu
slušná spotřeba
malá velikost vozu - nacpe se všude
plastové blatníky, takže nereznou
příliš malá zpětná zrcátka
nešikovný volant
nespolehlivost motoru vinou nekvalitního těsnění
velký poloměr otáčení vozidla
špatné konektory u airbagů
Auto je používáno sem tam pro občasnou jízdu po městě a okolí, nebo jako náhradní vůz v rodině. Dětské nemoci s elektrikou nejsou u něj nadále nic vzácného a nekvalita použitých konektorů výrobce vozu dává o sobě vědět celkem často. Po prvním poklesu teplot auto startovalo hodně nepravidelně, pak jsem zjistil, že je problém v konektorech u ŘJ. Stačilo konektory při vypnutém zapalování vytáhnout a dát zpět a problém byl odstraněn. Pak zase začal zlobit jeden z klíčů od vozu. Příčina, špatný kontakt u jednoho spoje v klíči. Pak přestalo fungovat centrální zamykání kufru, tj. nešel zamknout přes D.O. Závada = opotřebený gumový doraz na ozubeném kolečku, jinak ok. Nahrazen za home made výrobu dorazu a funguje jako nový. Vše uvedené opraveno svépomocí. Zažil i menší kolizi o čouhající kanál a kupodivu to odnesl pouze zničený disk a poškozené pneu. Nicméně nějak začal pro změnu zase papat olej v motoru a nikde nic nekape, ani nepřebývá, takže jej zřejmě spaluje. Ale tohle už neřeším, sem tam pouze doliji nejlevnější olej 10W-40, protože na občasné ježdění po městě to nemá ani význam řešit. Nicméně jezdit s tímto vozidlem někde dále bych neměl odvahu, protože v jeho spolehlivost už nevěřím ani trochu, co na tom, že jinak jezdí hezky. Kdyby to nebylo pouze jako rezervní vozidlo v rodině a nemělo nízké povinné ručení a neměl tak svižný a celkem příjemný motor vzhledem k jeho malému obsahu, už by jinak dávno šlo z domu.
Clio zatím stále jezdí. Akorát v létě 2016 odešlo původní palivové čerpadlo. Naštěstí způsobem, že Clio dojelo v pohodě před dům, ale ráno už nešlo nastartovat. Bohužel tady výrobce použil čerpadlo bez možnosti výměny zvlášť palivového filtru, čili tvoří celek, který je zapuštěn do palivové nádrže. Vyměněno za starší z vrakáče. Některé verze Clia, ale mají palivový filtr a čerpadlo odděleně pod vozem, což je mnohem rozumnější řešení. Pak prasklo plastové ozubené kolečko v centrálním zamykání kufru, což byla otázka 350kč za nový centrální zámek z aliexpresu a velmi snadné výměny. Pak začal sem tam zlobit centrální zámek na PZ dveřích (dveře se nezamykaly), zakoupeny rovnou 2ks centrálních zámků z aliexpressu v ceně 300kč. Jsou totiž stejné pro všechny 4 dveře, takže rezervní kus se může hodit. Tady už výměna byla trošku nepohodlná, ale dalo se to. Jinak domontováno automatické zapínání světel po nastartování a také zadní parkovací senzory v ceně kolem 350kč z aliexpressu. Pak jsem ještě vyměnil zadní brzdové čelisti, i když to nebylo akutní a seřídil ruční brzdu na kratší dráhu a provedl výměnu oleje za ELF Evolution STI 10W-40, čímž paradoxně klesla i spotřeba oleje. Očividně jej Renault upřednostňuje ne bez důvodně. Elektřina se kupodivu po vystříkání konektorů sprejem na kontakty také umoudřila, takže zatím celkem ok. Abych nezapomněl, tak přestalo na podzim fungovat brzdové světlo nad zadním sklem, protože se do něj dostala voda a vnitřek celý zoxidoval. Světlo je ale nerozebiratelné, takže jsem do něj musel násilím a pak to vyřešil zakoupením celého zadního křídla i s brzdovým světlem, které některé modely Clia měli a to z vrakáče za 200kč. Sem tam se na nějaké větší nerovnosti na cestě ozvou volnější gumy stabilizátoru, nicméně tohle nemá význam řešit, protože to jinak ničemu nevadí. Celkem mě ale překvapilo, jak jsou použité díly na Clio na vrakáčích až směšně levné, třeba oproti dílům na Fabii I. Nicméně auto nejezdí denně a když, tak kratší trasy převážně po městě a okolí a ani stará standardní baterie po delším stání není pro natočení motoru problém a kupodivu ani v mrazech. Clio je i celkem jednoduché na případné opravy. Ceny nových dílů jsou ale mnohdy poněkud mimo. Musím se ale přiznat, že přes počáteční naštvání jsem si jej celkem oblíbil, právě pro tu jeho jednoduchost, pružnost malého motoru, ucházející spotřebu a hlavně jeho malou velikost a díky tomu mu dávám mnohdy přednost pro jízdy po městě i před svým hlavním vozem Subaru Legacy (2007) v kombíku, protože se všude vleze a nějaké odřeniny a supermarketové lišeje u něj neřeším. Dokonce jej upřednostním do města i před Fabii I 2.0 od manželky, protože tady mě neskutečně štve přední panel, který dosti tlačí do pravého kolena. Zatím to tedy vypadá, že se u Clia podařilo vychytat všechny jeho otravné mouchy :-)
Po 2 letech doplňuji svou recenzi. Clio již rok jezdí každý den minimálně 40km a z původně třetího auta v rodině, je nyní druhé. Fabia I s LPG (původně druhé auto v rodině) šla z domu, protože manželka už auto nepotřebovala a mě se s Fabkou nejezdilo dobře, co se posedu za volantem týče a hlavně toho otravně tlačícího středového panelu do pravé nohy. Navíc měla neustále nějaké vrtochy, protože až na kožené sedačky byla v plné výbavě a na to, že měla i xenony, tak Clio svítilo na žárovky H7 mnohem lépe, které kupodivu i dnes předčí ve svícení mnohem novější auta.
Clio dostalo za ty dva roky novou baterku (původní už byla úplně k.o. a taky notně stará), dále přední a zadní tlumiče i s uložením, kulové čepy a čepy řízení, obě tyčky stabilizátoru a gumové uložení stabilizátoru (původní bylo už hodně zteřelé), novou manžetu řízení na jednom kole (byla roztržená), svíčky (původní tam byly snad od novoty auta), nové autorádio, repro, onboard kameru. Propláchl se tlakem vody výměník topení pro zlepšení výkonu topení, což hodně pomohlo a dala nová spodní hadice, protože se podařil ulomit notně zarezlej odvzdušňovací šroub. Při jednom dán raději i nový termostat a nemrzka. Dokoupil jsem za levno zachovalé starší elektrony i s obutím (obě sady kol jsou R14) a pneu jsou tady proti obutí na hlavní rodinný vůz Subaru Legacy IV combi za směšný peníz. Clio je v perfektním stavu, jezdí za každého počasí, nikde nic nezlobí, nevrže, ani nerezne a STK prošlo vždy naprosto bez problémů. Motor i ve větších mrazech chytne vždy na první brnknutí startéru. Před výměnou motorového oleje (co 15 000km nebo po roce) dostává i průplach BG 109 EPR, olej ELF 10W-40 a do něj ještě aditivum BG 107E. Dále při každém tankování benzínu do plné nádrže (vždy na nejlevnější benzince v okolí), který si o aditivech může nechat leda tak zdát, pravidelně již více jak rok dávám VIF. Výsledkem je, že motor jde krásně za plynem a pocitově jezdí, jako jeho silnější varianta 1.4. Navíc spotřeba se o půl litru snížila a drží se mezi 5 až 5.8l /100km (město 70%, okresky 30%) a to i v zimě a Clio na cestě nešetřím, čili jezdím s ním velmi svižně.
Zvažoval jsem koncem roku 2018 i změnu za něco novějšího a zamířil omrknout do autosalonu Clio IV, ale bylo to zklamání už při usednutí na místo řidiče. Paradoxně Sandero bylo uvnitř mnohem prostornější a vzdušnější. Abych srovnal i to, co nabízí konkurence, tak po projetí téměř všech modelů v segmentu B (hatchback, cena max. 320tkč), nakonec vyšel jako favorit Suzuki Swift 2018, který mě nadchl především vnitřním prostorem a to dokonce i na zadních sedadlech a to na svou délku vozu, která je stejná jako u Clio II, čili 3.8m. Dále perfektním posedem za volantem, kde nic netlačí, ani nezavazí (Renault u svého Clio IV a jiné automobilky by se měly stydět) a také je vše na správném místě. Nicméně přesto, že má motor DualJet 1.2 / 66kW, nějak extra většího výkonu vůči svému Cliu i při vytáčení motoru jsem zrovna nepociťoval. Ten rozdíl 11kW tam prakticky nebyl znát. Co jsem ovšem pociťoval znatelně, byl až extrémně nízký záběr spojkového pedálu, kdy mě díky tomu napoprvé i motor chcípl, jako v autoškole :-). Na to jsem si prostě nějak nemohl zvyknout, protože zbytek celé dlouhé dráhy spojkového pedálu byl tak zcela mrtvý. Výbavou mě Swift také nenabídl nic navíc, coby mé Clio již nemělo. Zbytek nabídky modelů v segmentu B v uvedené cenové relaci, snad kromě Rio už za nic nestál. A navíc bych se s Cliem těžce loučil, protože jsem si ho opravdu oblíbil a ceny kvalitních dílů z druhovýroby jsou spíše směšné, čili jeho provoz je za hubičku, tak jsem nakonec to nadšení pro kup nového vozu zase potlačil a začal uvažovat racionálně a Clio si nadále ponechal.