Hodnocení a zkušenosti s autem
Mám tu holku tuším pět let, aktuálné uvažuji o jejím prodeji za symbolickou cenu nějakému nadšenci do Škodovek. Motor 1,6 je podle mého soudu pro tento automobil nejvhodnější. Má dost síly a hmotnost v zimním provozu tak akorát vyváženou, aby se dalo jet i do hor. Motor 1,3 je příliš lehký, byť má jiné přednosti. Řídil jsem i diesel, ale ten považuji za nejméně zdařilý, pro Felicii zcela nevhodný.
Jízdní vlastnosti Felicie nedosahují kvality VW Golf II, auta staršího o několik desetiletí (moje předchozí). Jet dvacet a víc kilometrů už začíná být nepohodlné, dálková trasa hodně unavuje. Řezat zatáčky nebo se pustit z prudka dolů kopcem je hazard a to i po výměně tlumičů a s novými brzdami. Vůz je reálně zkonstruován do 80km/h. Překračovat tento limit nedoporučuji už jenom proto, že prudce vzroste spotřeba a začnou rychle odcházet podvozkové díly.
S jednašestkou jezdím za sedm až deset litrů benzínu na sto kilometrů. Rozdíl je vesměs dán počasím, pneumatikami, kvalitou paliva, vozíkem a členitostí terénu. Určitě se najdou borci, kteří jezdí za méně, k těm však nepatřím. U Felicie především platí, že je třeba míti lehkou nožku na plynu, akcelerovat zvolna a správně volit převodové stupně. U tohoto auta je spotřeba daná řidičovými zkušenostmi více, než je tomu u modernějších strojů.
Tento automobil opřádá jakási růžová mlhovina legend o tzv. "levném provozu" a "lidovém vozítku". Není to pravda. Snad pouze v případě, že jste automechanik s dostatečně vybavenou dílnou a vrakovištěm za humny. Ono se sice na autě dá lescos ukuchtit doma ve stodole, jenomže i tak se brzy závady opakují a hromadí. Cena náhradních dílů nevypadá vysoká, avšak to, co vyměníte na Toyotě Corolle jednou, otočíte na Škodovce pětkrát. Sám jsem už dávno utratil za opravy víc peněz, než byla pořizovací cena auta. A to jsem zatím nemusel řešit korozi, kterou mívají Felicie jako základní výbavu od výroby.
Škoda Felicia nenaplnila svoje genetické možnosti. Pokud by automobilka vsadila na užitkovou verzi pickup a van s možností tuhé nápravy vzadu pro těžší náklady, mohla se tato vozidla s úspěchem vyrábět dodnes. Bohužel koncern VW vidí budoucnost Škodovky jinak a proto si další vůz z Boleslavi už nekoupím.