Zavřít recenzi

Citroën C1 1.0 VTTI

“Na svůj objem hbyté auto s opravdu nízkou spotřebou”
Foto 1 / 2
  • Rok výroby: 2006 
  • Typ motoru:  
  • Stav km při koupi: 29 900 km 
  • Stav km nyní: 32 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 2 měs.
  • Průměrná spotřeba: 6.1 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

9
 

Jízdní vlastnosti

7
 

Komfort

5
 

Provozní náklady

10
 

Náhradní díly

10
 
Hodnocení celkem 8.2
Po 4 letém vlastnění Fiata Stilo 1.9JTD jsem byl donucen rozhodnout se pro nový vůz. Mé nároky byly kladeny především na provozní náklady a spolehlivost. Každý den do práce dojíždím 60km tam + zpět, město, dálnice a vesničky.

Pod nos mi přilétla nabídka Citroenu C1 2006 s najetými necelými 30000km po starší paní. Koupeno přímo od dealeru Citroen společně s prokázanou historií a veškerými fakturami za opravy. Cena 90000,-. Rozhodnutí bylo jasné. Spolehlivý a celkem svižný motor se spotřebou kolem 5 litrů. Vzhledem k předpokládanému ročnímu nájezdu 45000km jsem si ihned nechal instalovat LPG Stag - investice je za necelý rok v kapse.

Jako chlapa mě samozřejmě zajímal nejvíce motor. Po předchozích 150 turbo koních to byl samozřejmě pro mě trochu šok. Aby se autíčko se svími 50kw trochu svižněji rozpohybovalo, je potřeba motor opravdu točit. Ovšem na obranu motoru je nutné zdůraznit, že nejsem zvyklí být brzdou provozu a z motoru vždy využívám "to nejlepší". Po pár stovkách km, kdy jsem si začínal zvykat, že auto prostě jako předchůdce nedostanu svižně na 100 km/h již od 1600 otáček, jsem si uvědomil, že auto mě vlastně ve výsledku velmi překvapilo. Ano, v autě je 1.0 a ne 1.9 s turbem. I přesto se auto velice ochotně sbírá z nízkých otáček - kromě kopců, kde se opravdu musí vytočit. Oproti Felicii 1.3 50kw je to nesrovnatelná dynamika. Předjíždění, tedy akcelerace z 80km/h je ideální pro 3. stupeň a dá se při troše předvídavosti bezpečně předjet i kamion, ovšem opět pouze pokud se nejedná o kopec. Je docela srandovní, že na dálnici se mi lépe jezdí při stálých 130km/h než třeba při 100km/h. Co si budeme povídat, cca nad 110km/h je znát malý objem motoru a každé předjíždění, tedy i zrychlení ze 100km/h je někdy otázkou i podřazení o 2 stupně (ano, 3. stupeň jede až na 150km/h). A to není moc pohodlné a ani úsporné. Motor je ovšem na svůj objem živý a problém je spíše ve mě - nejsem zvyklí nikoho zdržovat, zbržďovat, překážet aj. Proto autíčko pod mím bičem využívá více síly, než je pro jiného až moc... Toto je jen subjektivní dojem. Bohužel, když jsem někde četl recenzi, že C1 ujede i silnějším autům, není to tak. Vlastně neujede téměř ničemu, ani dodávce. Ale na závodění toto auto také nemám! Nejlépe charakteristiku motoru využiji právě ve městě, kde je autíčko jako doma. Živé, mrštné a přitom velice úsporné.

Co se týče interiéru, nejvíce mě překvapila sedadla. Ač jsem je viděl poprvé, hned jsem si pomyslel "a na tomto mám denně sedět minimálně 120km?". Zmílil jsem se. Sice sedadla nemají boční vedení, takže při prudčím průjezdem zatáčky vyrovnávám váhu celým tělem, ale to je tak jediný nedostatek. Sedadla nejsou trvrá, ale ani přehnaně měkká. Pracuji celé dny u PC a tak má páteř opravdu trpí. Přesto z auta nikdy nevystoupím zlámaný! Překvapí také na svou třídu bohatý prostor pro nohy, ruce ale i hlavu. K dispozici je po ruce spousty odkládacích míst. Chybí mi však alespoň jedna uzavíratelná na doklady a hasící sprej. Druhá věc v iteriéru, co mě štve, je el. okna ovládaná jen na každé jedné straně. Řidič nemůže okénko ovládat od sebe - takže prakticky žádné vylepšení od základního rukotroniku. Na středovém panelu je vše jednoduché, přehledné a podsvícené. Design je individální záleřitostí, u mě se bez úprav neobešel. Co je největším zlem pro mě jako miovníka hudby, jsou reproudktory. Ty jsou pouze výškové u čelního skla. Nikde jinde žádnou přípravu na repro nehledejte. Nyní přemýšlým, jak toto vyřešit bez zásahu frézkou.

Standardně montovaná 14" kola o šíři pneu 155 šla ihned pryč. V zimě se cítíte jak na kole, ledovku poznáte už jen co poprvé přibrzdíte. Prostě kola nemají pořádný záběr a brzdit se musí s velikou předvídavostí. Naopak v zatáčce jsem to čekal horší. Nyní jsou na autě r16 195/50 a až na tužší jízdu je to nesrovnatelné. Podvozek jsem neměl možnost zatím vyzkoušet kvůli počasí. Avšak je to taková motokára a těšim se na léto až vyzkouším hranice.

Největším neduhem, který mě ovše pronásleduje každý den celé kilometry není ani tak o samotném autu jako o jeho "image". V očích ostatních je toto auto automaticky za brzdu provozu (vzhledem k typu řidičů a řidiček, co si takové auta pořizují). Z toho důvodu můžete mít na dálnici před předjížděním klidně půl minuty blinkr, ale nikdo vás nepustí, protože vy jste ti, kteří vždy zdržují. To stejné ve městě, auto nemá respekt ostatních a tak různé prasárničky od ostatních řidičů jsou na každém kroku. Věčné lepení se na zadek jen aby mě předjel, ikdyž jedu i nad maximální povolenou rychlostí, není výjimečné. Když předjedu auto, hodně krát se mi za ty 2000km stalo, že mě musel za každou cenu předjet zpět... A to se mi u žádného předešlého auta nestávalo tak často, jako nyní.

Závěrem bych napsal pár vět. Kromě HTP a podobným motorům nikomu jinému neujedete. Ač pro malý výkon hraje nízká hmotnost, stále to nestačí ani na 1.6 Feldu apod. Za to nikdy jsem neviděl benzín, se kterým bych se při mém dravém stylu jízdy dostal pod 6 litrů a to v tvrdé zimě a s LPG. Nyní po 2000km je průměrná spotřeba 5,8 LPG na sto a to je po ránu i -15C!!! Náklady na km jsou hluboko pod 1Kč/km PHM! Zákonná a opravy jsou pouze v řádech stokorun. Co si budeme povídat, bez menších úprav je toto auto pro chlapa spíše nutnost než potěšení. Ale jestli se mi odvděčí takovou spolehlivostí, jak se píše jinde, jsem ochoten si toto auto opravdu zamilovat a nedopustím na něj.

Silné stránky

Nenáročná údržba
Úsporný motor
Překvapivě pohodlné sedadla
Nechá se ochotně vytočit
Spousta odkládacích míst
Uvnitř větší než z venku :-)
I při -18C nastartováno ihned
Zaparkuji kdekoliv
Hooodně malý poloměr otáčení!

Slabé stránky

Chybí uzavíratelná schránka
Žádná příprava na repro ve dveřích
Nepřesný ukazatel PHM
V základu hodně ouzké gumy

Závady a opravy na autě

01/2016 - Při koupi automobilu ihned výměna filtrů + oleje 5W|40 + montáž LPG Stag + individuální vstřiky.

Doplnění recenze ze dne 23.09.2016

Stav km nyní: 70 000 km

Auto mě neskutečně překvapilo. Za 9 měsíců a 8 měsíců s LPG jsem najel 40000km. Nikdy jsem neměl tak úsporné auto a to mluvím nejen o PHM, kdy jezdím dle tankování za 0,75-/km, ale také o zákonné a o opravách. Za 40000km denního ježdění 120km + dalekých výletů jsem kromě upadlého výfuku nic nepotřeboval měnit. Olej měněn kolem 9 - 11000km a to pouze 30w40 Total Quartz 9000 a olejový filtr Bosch či Purflux. Opravdu se o auto starám a dávám mu potřebnou péči :-) K našemu ročnímu lednovému výročí mu připravím větší servis, ať mi najede dalších 40000km bez problémů.

Doplnění recenze ze dne 16.12.2016

Stav km nyní: 80 000 km

Se zimou ubývá rychlost natočených kilometrů. Přesto jsem se dostal na dalších + 10000km, celkově tedy na 80000km. Opět mě čeká výměna oleje, kterou o víkendu zvládnu. V pondělí jde auto do servisu na kompletní výměnu předních kotoučů a destiček + na výměnu svíček + na výměnu filtrů. Bohužel se mi zdá, že za studeného motoru se začíná malinko ozývat spojka, respektivě při rychlejším podřazení vrzne a lehounce zavibruje. Určitě nechám prohlédnout a zhodnotit stav, byl bych rád, kdyby do jara vydržela. Největší novinou je asi to, že od ledna se razantně sníží nájezd z důvodu změny zaměstnání. Nyní místo dnešních, denně najetých cca 120km najedu pouze 20km. I přesto se auta nezbavím a již dnes je naplánován na květen a červen výlet do Amsterdamu a do Švýcarska. Jinak žádné problémy s autem nejsou a návštěva autoservisu je spíše pro dobrý pocit :) I přes zvýšení ceny LPG na 13,50 Kč jezdím pod 1Kč/km.

Doplnění recenze ze dne 28.03.2017

Stav km nyní: 85 000 km

Začíná jaro, již 3 měsíce dojíždím do práce pouhých 6km a to se zásadně projevuje na celkovém nájezdu, kdy za 4 měsíce jsem najel pouze 5 tisíc kilometrů. Nyní je v plánu přezutí gum, celková repase LPG (občas se vypne při ne zcela zahřátém motoru) a nejspíše také spojka, která ovšem stále funguje dobře až na vrzání při rychlém rozjezdu. Uvidíme. Po zimě jsem raději vymenil všechny filtry + opět olej. Nyní jízda už z naprosté většiny po vesnicích, kde je s autem radost jezdit. Vše funguje stále suprově.

Doplnění recenze ze dne 22.06.2017

Stav km nyní: 93 000 km

Citrónek má za sebou 900km do Amsterdamu a zpět. Překvapil mě vliv kvality LPG na západě na celkovou dynamiku auta. Po dálnici rychlost kolem 110km/h, dvakrát jsem zkusil maximálku (lehounce přes 150km/h). Průměrná spotřeba 5.4l na 195 45 16 pneu. Auto jelo až na kopce bezvadně. Nyní to vypadá, že půjde citrón na podnikání zaměstnanci kurýrovi, tudíž se přesune do jeho přirozeného prostředí - do města. Já kupuji Mondeo ST220, což je jiná káva. Ovšem i tak se bude stále o citróna pečovat a budu psát další recenze. Jinak stále vše bez poruch, jen se začíná ozývat nejspíš nějaká kladka, nebo něco u alternátoru. Příští měsíc nechám pro jistotu vyměnit. Olej mě čeká tenhle týden, spojka je stále OK, nikde nic nebouchá, nevrže, auto jede jak na začátku. SUPER!

Doplnění recenze ze dne 24.08.2017

Stav km nyní: 100 000 km

A je to tu - 100000 km! Vrzající kladky vyřešeny dotáhnutím a promazáním, spojka je dle mechanika OK a celý ten pocit vadné spojky šel právě od kladek, která vždy při vyšším zatížení zapískala. Nyní tedy vše OK. Ovšem citrónek půjde do světa. Dvě auta nepotřebujem a na kurýra potřebujeme také větší auto. Takže abych vše zrekapituloval. Auto má najeto poctivých 100 000km. Za tu dobu měněn pravidelně olej a filtry po max 10000km + dvakrát komplet přední brzdy + zadní díl výfuku, víc ani ťuk. Průměrná spotřeba LPG cca 5.5 litru v létě, 6 litrů v zimě, olej jsem nikdy nedolejval. Levnější auto už nikdy mít nebudu. Mít menší nároky na kufr, nezbavuji se ho, krásně se ovládá, je mrštné, v otáčkách výkonné a zaparkujete všude. Budu rád vzpomínat!

Doplnění recenze ze dne 12.12.2018

Stav km nyní: 135 000 km

Tak po dlouhé době doplňuji. Máme najeto 135000 km a objevila se první závažnější vada. Na prvním válci se objevila malinká ztráta komprese, způsobena LPG a podtáčením motoru přítelkyní (snad jí to ponaučilo). Každopádně oprava s výměnou výfukových ventilů, vybroušením hlavy, novým olejem a filtrem, novými svíčkami LPG a novým vodním čerpadlem mě vyšlo na nádherných 14500,-. Tudíž rychlá kalkulace - pořízení LPG 20000,-, GO motoru kvůli LPG a přítelkyni 14500,-, servis související s LPG za 100 tisíc km 3000,-. Ušetřeno na provozu na LPG vs benzín cca 85000,-. Výsledek velmi krásný a za ušetřené peníze jsem autu dopřál novou kompletní spojku. Nyní doufám dalších 100 tisíc km bez větších investic. Jinak vše zatím původní.

Doplnění recenze ze dne 07.08.2019

Stav km nyní: 160 000 km

Na tachometru 160 tisíc, za námi Holandsko (1800km) a před měsícem Itálie (cca 2500km). Přes Alpy dálnice většinou na pětku, větší stoupání pak na 4ku, nebyl problém udržet 130 - 120km/h i ve stoupání. Jen pravidelný olej, filtry, zahřívání motoru a motor jezdí neskutečně pěkně. Stále spotřeba do 1Kč/km a to musím říci, že stále jezdím hbitěji než okolní doprava (kromě dálnice, kde 135 km/h tachometrových je zkrátka strop pro pohodlné cestování a akceptovatelnou spotřebu). Po dalších 30 000 kolometrech od posledního servisu (krom LPG) musím vyřešit odchlípnutou gumu těsnění spolujezdcovo dveří, skrz kterou při velkém dešti občas zateče. S výměnou se prý vejdu do 1500,-. Na auto byly vráceny 14 kola kvůli častým cestám za hranice, kde s 16 koly byl pár krát menší problém. Zainvestoval jsem do nových ALU a Hankook pneu (pro rejpaly v diskusích - žádná dynamika se s přechodem z 16 na 14 nezlepšila, jen to jede ochotněji cca od 140km/h výše, což využiji tak jednou týdně při předjíždění možná...) Další recenze snad při úspěšných 200 000 km, kde byl původně můj milník, na který jsem se chtěl dostat s tímto prdítkem. Já jsem autem naprosto nadšen.

Doplnění recenze ze dne 06.12.2021

Stav km nyní: 220 000 km

Najeto 220 000 km. V autě bude potřeba vyměnit těsnění předních dveří, před půl rokem bylo zapotřebí vyměnit ŘJ posilovače, která bohužel zkratovala. Jinak opět pravidelně olej, filtry, klasika.

<
Přejít na standardní verzi stránky »