Zavřít recenzi

Škoda Rapid 1.2 TSI 77kW 6Q

“Pokuď sháníte vůz do cenové relace půl milionu pro každodenní ježdění, jedná se o více než správnou volbu”
Foto 1 / 1
  • Rok výroby: 2014 
  • Typ motoru: 1.2 TSI 77 kW 
  • Stav km při koupi: 0 km 
  • Stav km nyní: 36 000 km 
  • Způsob řazení: manuál 
  • Status vozu při koupi:
  • Jak dlouho auto používáte? 2 roky
  • Průměrná spotřeba: 6,5 l/100 km

Hodnocení a zkušenosti s autem

Spolehlivost

10
 

Jízdní vlastnosti

8
 

Komfort

8
 

Provozní náklady

7
 

Náhradní díly

6
 
Hodnocení celkem 7.8
No kde začít.
Skoro 11 let jsem jezdil s onou "pověstnou" Fabií 1.2HTP, která měla nakrouceno při prodeji skoro 200 tisic a švagr s ní jezdí dodnes. Její největší servisní investice (když nepočítáme běžný provozní servis) byla kolem 20 tisíc za nápravy + egr ventil, což se mi zdá na 11 let provozu víc než příznivé.
Když jsem se rozhodoval jaké další auto, rozhodl jsem se opět jít proti proudu běžných "čecháčků", co neustále nadávají na řetězove TSI motory (že těchto motoru v německu i u nás jezdí převážná většina než řemenove TSI nikoho asi nezajímá) a vzít ho v rapidu nove generace.

Rok 2014 byl rokem, kdy i samotne VW udělalo hned několik technických vylepšení a úprav řetězove TSI 77kW, motor byl tedy už ve stádiu, kdy porodní bolesti byly vyřešené a já neviděl problém proč to nezkusit. Dle meho nazoru jsem udělal jedině dobře.

Co se týká výbavy, sjednal jsem si ji přímo u prodejce, na nějaký konfigurator jsme se vykašlali. Díky tomu je vůz v takřka "plné výbavě", až na pár blbostí, které mi přišly neužitečné (sport packet, el. šíbr, kožený interier apod zbytečnosti.). Zajímavým způsobem jsme též do auta dostali i výbavu, která pro něj určená ani v daném stupni "výbavy", nebyla možná. Oficiálně se tedy jedna o výbavu Ambiente, ale ve skutečnosti se jedná o takový myšmaš mezi Ambiente a StylePlus s doplňky, ktere vam konfigurator ani nedovolí do dané výbavy přidat. Pokuď si tedy myslíte, že třeba nemůžete mít určité kombinace v konfiguratoru, prodejce je bez problému přidá či vyřeší. Navíc při ceně 440 tisíc za auto v plné výbavě na místě, kde začíná "rozumný" základ octavie tvoří trochu ironii s úsměvem. Ovšem musím podotknout, že tato "výbava na přání" mi jednou přinesla menší potíže, kdy při svolávací akci musel přijet technik ze škody do servisu kde auto bylo a ŘJ upravit ručně přímo na místě. Jeho slovy jsme v té době měl jediny rapid v takovémto setupu, na což běžné "šablony" ŘJ nefunguji.
Též musim vyzdvihnout celý přístup autorizovaného servisu OKIM v Ústeckém kraji, který se choval velmi profesionálně, ochotně a hlavně jeho ceny za běžné servisní úkony byly konečně v normálních mezích, než kolikrát u konkurence.

Za dva a půl roku (35 tisíc km) myslím, že mohu konstatovat, že vůz je momentálně bezproblémový a spolehlivý. Kombinace silnějšího TSI motoru a 6Q převodovky je dle meho nazoru asi nejlepší kombinací pro tento vůz. Nějaké potíže typu "chrastící řetěz, vrzání interieru, megapomala klima" u mě nenastala. Jediné dvě potíže byly vždy chybou ostatních, zřejmě typicky česky závidících účastníků provozu. Kdy mě jednou paní na parkovišti naprosto bezmyšlenkovitě odřela přední nárazník, naštěstí jsme to vyřešili na místě přes pojištovnu, nechci ani přemýšlet co by se dělo kdybych neseděl v autě.
Druhá špatná zkušenost byla od pána ve stare Nivě, který naprosto úmyslně vší silou práskl dveřmi do zadního boku a ujel. Proč to udělal bůh ví, parkuju vždy tak, aby bylo co nejvíce místa ode mě na všechny strany, asi neměl svůj den, nicméně 5 tisíc za opravu za pomoci havarijního pojištění vám den také nezlepší. Ale teď pohled obecně.

Motor a převodovka + spotřeby:
Jak už je zmíněno výše. Jedná se o 1.2 TSI 77kW v kombinaci 6Q převodovky. Motor je dle meho nazoru velice pružný, turbo zabírá celkem rychle kolem 2100 otáček. Jeho výkon má strop někde kolem 6300, nicméně pád výkonu je celkem pozvolný (i když bezmyšlenkovité točení v červeném spektru není zdravé pro žádný motor). Ve městě tedy není problém jet kodrcavou jízdou těsně kolem spektra kdy turbo zabírá. Motor je tedy co se týká spotřeby též velmi příjemný. Ve městě jsem běžně jezdil za 6,5l reálné spotřeby.
Převodovka samotná je navržená celkem zvláštně. Dalo by se říct, že je napůl krátká, napůl dlouhá. Jednička je skoro až extrémně krátká (skoro snad o půlku kratší než ve fabii HTP), nicméně 2,3,4 jsou celkem dlouhé převody do rychlosti, které můžete bez problému točit klidně do 160 km/h. Pátý a šestý kvalt zde figurují spíše jako "eco" převody. Že by to byl problém? Spíš naopak. Při cestovní rychlosti 140km/h se spotřeba na dálku pohybovala kolem 4,7l/100kma na šestce se motor skoro vůbec nemusel vytáčet (otáčky se běžne pohybuji kolem 1700). Osobní rekord mam 3,1l/100km, kdy jsem jel ve Finsku na lehce zkosené dálnici a plynový pedal jsem v podstatě jen lechtal.

Ještě si dovolím menší srovnání. Na měsíc jsem měl pujčeneho rapida ve verzi 5Q 66kW (řemen) a musím narovinu říct, že ten rozdíl je tam obrovský. Jednak má slabší TSI mnohem méně pružnější motor, druhak se musí neustále točit, aby se dostavila jistá dynamičnost. Co se týká převodovky, tak 1 až 3 příjemně dlouhé kvalty, nicméně 4,5 byly jak v moji staré Fabii. Na dálnici se musely vytáčet mnohem více, druhak byla spotřeba o cca litr a pul větší než u mě.

Interier:
Co si budeme povídat. Plasty působí trochu lacině, nicméně pokuď máte části interiu v kůži tak je ten dojem jiný. Mnohem "bohatší". V interieru až na pár vychytávek nic nevrže. Ergonometrie je navržená perfektně. O funkčnosti přístrojů a jejich odezvě psát nebudu, řeknu jen, že to vše funguje jak očekáváte a jak má. Nejsem člověk co by si zapl výhřev a očekával, že přístroje vám během vteřiny dodají do sedačky 27 stupňů. Dle meho nazoru v této cenové relaci dostanete hodně muziky za málo peněz, ty drobnosti jsou v porovnání u konkurence opravdu nic. Jestli chcete vidět naprosto příšerný interier tak si sedněte do hyundaie, tam mám kolikrát pocit, že se mi auto rozpadá pod nohama, nehledě na nejrůznější pazvuky, které se linou odevšud.
Co se týká hlučnosti tak to terno moc není. Odhlučnění mohlo být mnohem lepší dle mého názoru.
Další kapitola je též komfort. Pokuď sedíte vepředu tak je rapid více než pohodlným vozem, nicméně po několikaset kilometrové zkušenosti, kdy jsem seděl vzadu trochu lituji, že jsem si nevydupal dozadu viceprvek z dieslove verze. Sedět vzadu je opravdu rozdíl, skoro každá nerovnost je tam cítit znatelně více.

Exterier:
Tam není moc co povídat. Škoda evidentně nasadila techniku "kup dle velikosti", takže se nemůžete moc rozpovídat nad tím, v čem je vzhled rapidu lepší než u octavie, až na par detailů, co každý přehlídne.

Silné stránky

Motor
Spotřeba
Výbava v poměru cena/výběr
Kufr
Dynamičnost celého vozu

Slabé stránky

Design je neoriginální
Zadní náprava mohla být standartně víceprvek
Hlučnost ve vysokých rychlostech

Závady a opravy na autě

Lakovaný přední nárazník (paní při parkování nekoukala kam jede)
Lakovaný a opravovaný zadní podběh (závistivý čecháček mi na parkovišti vší silou praštil dveřmi do auta a ujel)
Svolávací akce na úpravu ŘJ

Doplnění recenze ze dne 05.05.2018

Stav km nyní: 65 000 km

5.5.2018
Inu auto už doma lítá 4 roky, je potřeba se podívat na to, co se za tu dobu změnilo a odpovědět stroze na par úsměvných komentářů.

Všechno bez problemu stale funguje, žádný chrastěný ala apokalypsa made in Czechia nenastala. Po 4 letech jsem naposled navštívil autorizovany servis následně to už nechám v rukou svýho normálního servisáka, popř. základ svépomocí doma.

Odpověď na pár komentářů.
Ne spotřebu jsem si nespletl, jezdím v práci ještě se služební fabií s identickým motorem a při cestě praha - frýdek je při běžné cestovní jízdě spotřeba kolem pěti litrů/100 km obou vozidel. Začal jsem i služebně s Rapidem jezdit trasy Praha - Most a tam po rychlostkách + občasný obce jsem schopny jezdit za 6,5. Kdo neměl nikdy tenhle motor se 6Q převodovkou to prostě nepochopí. Pokuď je někdo naučeny z trabanta jezdit stylem jak Vin Diesel z Fast and Furios tak ať se nediví.
Ne, turbo neodchází rychlostí světla, má to dochlazování i po vypnutí klíčkem.
Ne, crndačky po městě tomu taktéž nevadí.
Ano, viceprvek se do prvních dieselových rapidů dával, je třeba se podívat i na verze co šly do australie, kde to bylo v základní výbavě kvůli tamním cestám, což mi dosvědčil nejeden člověk co dělá ve Škoda MB.
Ano, po 4 letech autorizovany servis měnil na autě trochu víc. Měnil se krom základní sady pruplachu a výměny kapalin + filtrace i prachovka řidiče, pal. filtr, kabinovy filtr a všechny svíčky, ktere se davaji NGK longlife - kdo nechápe, tak kvůli start-stop systemu. Následné kompletní dezinfekce klimy + její nové naplnění.
Následovala STK, kde i na emisích po histerii s dieselgate a zpřísnění mi bylo řečeno, že tam mam takový prostor za tolerancí, že nemám vůbec co řešit minimálně další 4 roky dopředu. Samozřejmě cela STK následně bez chyb.
Autorizovany servis tímto po 4 letech opouštím a auto si budu dělat sám, popř. servisák se kterym mám dlouholete zkušenosti. Ne, že bych nevěřil v síly servisu kam jsem jezdil. Nicméně platit za jednu svíčku 750 kč při servisu, když o barák vedle mi ji taktéž autorizovany dealer nabízí za 500 kč je trochu rozdíl (a ne, v ceně nebyla práce).
Co se týká toho porovnávání vozidel. Ano, za těch 440 tisic se dá koupit kvalitnější popř. výbavou bohatší vozidlo. Nicméně když jsem porovnával s kolegy co maji novou i30 a s druhym co má mitsubishi ASX ceny servisu po 2 letech tak jsem se musel nahlas smát. Hyundai za filtraci + olej 8 tisíc kč, Mitsubishi 6,5 tisíc. Mě to stálo necelých pět... kdo neumí ekonomicky uvažovat dopředu, jeho problém, nicméně být otrokem sedm let u Hjonde a následně rozdílovou hodnotu vozidla doplatit na servisu moc inteligentní není.

Doplnění recenze ze dne 12.01.2022

Stav km nyní: 112 000 km

Po přečtení několika komentářů až po letech se musím nahlas zasmát a udělat aktualizaci.
Čiliže vás opět vítám mí milí internetoví experti a skalní fanoušci seriálu Ulice.

Rapid má momentálně najedo 112 tisíc a je po první větší investici.
Kolem 100 tisíc došlo na kompletní výměnu brzdné soustavy (kotouče + desky). Jak vepředu, tak vzadu. Celková cenovka byla někde kolem 15 tisíc.
Běžnou údržbu ala olej, filtrace, proplachy a svíčky nemá cenu ani zmiňovat. Buď ji dělám sám a popř už můj mechanik.
Co se na autě začíná objevovat je kosmetika. Víceméně se dá dedukovat kde Škoda na tomto autě šetřila nejvíce. S korozí jako takovou problém není, ale všudy přítomné odřeninky od kamínku a jiného bordelu jsou mnohem znatelnější oproti jiným autům co jsem měl/mám.

Jeden speciální hlod pro internetové experty, kteří mají soustavnou nutnost onanie nad zkušenostmi které získávají z pochybných diskuzí a ne vlastní zkušenosti - začal se ozývat napínák. Můžete slavit!
Ne rozhodně se nejedná o nějaké démonické chrastění satanových řetězů kdy vám rozvody při startování vyskočí z auta, oběhnou ulici a pak se zase do motoru vrátí. V zimních teplotách při prvním ranním startování se lehce ozve řetěz, nicméně poté v průběhu dne ani nepípne. Samotný napínák se dá vyměnit za pár šupů, i tak pro jistotu nechám udělat celou řetězovou sadu. Pro jisté babraly na téma že řetěz je přece bezúdržbový mám jedinou odpověď - ukažte mi které běžné řemenové rozvody mají deklarovanou životnost víc jak 100 tisíc.
Ne turbo je pořád původní a chová se úplně stejně jako když bylo auto nové.
Ne klima funguje pořád parádně a nějaký sáhodlouhý náběh se stále nedostavil.
Ne vaše zkušenosti z jedné jízdy nebo z internetových diskuzí nejsou validní, smiřte se s tím.
Ne auto nežere olej rychlostí friťáku z McDonaldu.
Toliko k vozu.
Především se musím zasmát 5 let starému komentáři od pána, který jsem četl až dnes. Rozhodně nemám pocit, že bych s rapidem měl jakýsi dojem toho že mi všichni závidí. Pro mě osobně jsou osobní auta pouze komfortní plechovkou z bodu A do bodu B. Jsem jen zcela perfektně očkovaný na názory lidí, kteří si myslí že všechno co znají/mají je nejlepší a nepřipouští skutečný názor po zkušenosti a nebo úmyslně lžou o nákladech za provoz ku určené časové době, popř si papouškují problémy z internetu se kterými se nikdy sami nesetkali.
Rapid se primárně kupoval jako vozidlo na minimálně 10 let a s tím jsem i počítal z pohledu celkové ekonomičnosti. Žádná z těch démonických závad popisovaných pomalu jako instantní exploze po nastartování se nekonala. Jestli ono to nebude o tom čecháčkovsém přístupu k servisu :-)
Ti kteří kdysi dávno brebetali o srovnání s hjondé a dalším korejským automobilovým zázrakem mi většinou úmyslně lžou o celkových nákladech na vozidlo, což je pro mě něco podstatného.
Pro srovnání s příbuzným co má o rok mladší i30 tak jeho servis ku dnešnímu dnu je více jak dvojnásobný oproti servisu který jsem do rapidu investoval, ale hlavně že pár šupů při nákupu ušetřil že?
A to ani nemluvím o spotřebě, kterou má v průměru o 1,5 litru/100 vyšší.
Toliko k ekonomickému vzdělání majitelů autoparku ČR.

Doplnění recenze ze dne 10.12.2023

Stav km nyní: 171 306 km

Tož vás tady zdravím po dvou letech mí drazí internetoví experti.
Jelikož vím že spousta znalých lidí si ráda vyhledává skutečné recenze a zkušenosti, nemám problém s tím sem po letech hodit nějakou tu aktualizaci, i přes tu typickou čecháčkovskou internetovou retardaci.

Rapid má k dnešnímu dnu najeto 171 tisíc.
Experti čekající v temném sklepě své matky již nadšeně čekají jak napíšu nějakou katastrofu co se stala, ale hádejte co.
NIC
To je zvrat jak ve hře o trůny co?
Auto jelo ve 160 tisících na servis kde došlo krom běžné výměny filtrů a oleje i na výměnu jednoho čepu.
Podvozek je jinak stále pevný, motor pořád krásně táhne a STK? STK a emisemi auto projde naprosto bez problémů.
Spoustě lidem tak nějak nedochází že je to auto staré 9 let a já osobně tehdy nečekal, že mi škodovka dá do rukou něco, co bude naprosto perfektně fungovat tak dlouhou dobu. Navíc s cenama nových vozidel a spolehlivostí Rapida to zatím vypadá tak, že v rodině minimálně dalších 9 let zůstane.
Co rozvody ptá se Franta s 30 let starym rozpadlym Hjóndé.
Hádejte co, neměnil jsem je!
I přes občasný zachrastění při startu co do pár vteřin zmizí se při kontrole zjistilo minimální vytažení rozvodového řetězu. Osobně tomu dávám tak max 190 tisíc, kde mě už asi nehne svědomí a řetěz poletí ven, i když vím o Rapidech, co mají na původním řetězu najeto i 270 tisíc (ať žijou služební herky).
Co se týče vnitřního vybavení vozidla.
Všechno pořád funguje na jedničku.
Ne nedostavila se pověstná superpomalá klimatizace
Ano okna se otevírají už trochu líně, má to najeto 170 tisíc no a?
Kožená šaltpáka už začíná vykazovat nějaké to opotřebení, což překvapivě kožený volant ne.
Co se týká exteriéru, tam je to horší. Konec konců jsem to tu spomínal už před lety. Jestli se u Rapida na něčem šetřilo, je to prostě exterier. Všudypřítomné malé oděrky od kamínků jsou už takový standart. Co mě spíš štve je to, že se mi začal odlepovat lak z předního nárazníku. Čím to začlo kdo ví.
Co mě vytáčí je to, že jsem ztratil asi milion těch debilních krytek tažného oka. Z nějakého mě paranormálního jevu se po 9 letech původní krytka uvolnila a od té doby tam každá nová prostě nedrží.
Ano, furt to jezdí pod 6 litrů po dálnici
Ne, nedělal jsem dekarbon a auto s karbonem ani problém nemá. Stačí to jednou za čas pořádně protáhnout po dálnici a je klid.
Ne nevím, proč spousta lidí má problém s tím, že někomu TSI funguje, obecně to přisuzuju jen tomu, že dodržuju servisní intervaly, nic jinýho nedělám.
A ne, olej to taky nežere.
Smiřte se s tím, ten kdo koupil rapida po roce 2013 s motorem 1.2TSI 6Q to tenkrát prostě vyhrál.
Tak zas někdy

<
Přejít na standardní verzi stránky »