Doplnění recenze:
Co závěrem - snad jen ještě doporučení - pokud chcete zkoušet dynamiku vozidla, vypínejte tlačítko ESP - je to nejen stabilizační, ale také protiskluzový systém. Ten v případě mohutného záběru kol může ovlivnit dynamiku vozidla i pouhou nerovností na vozovce, průhybem materiálu pneumatik u vyšších vzorků (záleží na citlivosti nastavení) atd. Po jeho vypnutí řízení motoru nic nepřepočítává a dynamika je znatelně agresívnější!
Také zalepení intercooleru = chladiče stlačeného vzduchu - nečistotami, je častý problém projevující se v dynamice a spotřebě vozu. O tomto problému často majitelé vůbec neví. Koukněte za levou přední mlhovku (ve směru jízdy), a pokud jsou voštiny chladiče ucpané blátem ( a solí hned po první zimě), je možné opatrně - ale pracně - vyjmout ochranou mřížku a chladič opatrně pročisit - třeby proudem vody, ale s malým tlakem!!! Voštiny chladiče jsou extrémně měkké!
A pro ty, kdo koupi tohoto auta zvažují: NEVĚŘTE ŽÁDNÝM RECENZÍM - uvažujte mozkem. Nevěřte ani té mojí - ta je z mé hlavy, ne z Vaší. Může Vám pomoci, ale není tak důležitá jako osobní vyzkoušení. Opět - je to jako s manželkou :-) Co vyhovuje mně, nemusí být pro Vás také to nej :-)
Zvažte ale především obrovské zavazadlové prostory, bezkonkurenční ve své třídě a v podstatě na první pohled neúměrné celkové velikosti vozu. Lepší rodinný vůz si opravdu nedovedu představit...
Zvažte exkluzivní spotřebu, rozměry ideální do jakékoliv garáže a pro stání venku, agilitu i sílu vozu pro případný přívěs. Pokud bydlíte na horách nebo jezdíte přes kopečky i v zimě - díky zatížení předku (a to i ve vozech s jiným motorem / třeba i benzin = nádrž vepředu !!) nenajdete v této kategorii nic lepšího. Také plně naložený kufr ovlivňuje stoupavost opravdu minimálně - je umístěný přímo nad zadním kolem, bez zadního převisu, který jinak nadlehčuje přední osu - viz. katastrofální stoupací vlastnosti v zimě u všech kombíků (kromě čtyřkolek)... V prudkém stoupání při rozjezdu byste jim při naloženém kufru snad i rukou nadzvedli přední nápravu... I tohle byl důvod, proč jsem nebral žádné kombi - po složení sedaček mám k dispozici prostor s absolutně rovnou podlahou, dostačující i k přespání - i k přepravě obrovského nákladu jako v mnoha kombi-provedení.
Zvažte také povinné ručení - já platím 3800, ale po velkých bonusech a slevách.
Takže - pokud potřebujete malého tahouna s obrovským kufrem, rychlého, polehlivého - a i když dražšího - neváhejte. Pokud najdete exemplář s počtem kilometrů do 80000, bude to skvělá koupě.
Snad jen pozor na servis - není všude, někde nemusí být vůbec.
Jezdím 38 km do SRN, raději než 60km do Plzně - platím sice víc, ale viditelně mechanici vědí přesně co dělají. Nepotřebuji čekat na termín 3-4 týdny, část oprav jde na počkání. Po opravě dostanete na sedačky dárek a vždy poukaz na nějakou službu - naposledy to byl poukaz na výrobu náhradního klíče s vyhledávací službou....
Sám jsem ovšem zvědavý, jak tohle dopadne - auto je vždy tak trochu sázka do loterie - co napíšu tak po 200 000 km? Především motoricky - to ostatní je mi už dnes jasné.
Tak - hodně štěstí i vám :-)
Tak jsem od pořízení auta nalítal skoro 15000 km a mohu se podělit o další poznatky:
- nejnižší dosažená spotřeba - pro 95 km po silnicích SRN, do 110km/hod, dvě osoby, celkově hodně plynule - 3,4
- dosažená spotřeba dálková - pro 890km Rakousko a zpět, část dálnice (tak 50/50) - rychlosti na dálnici od nuly do 180-230 km/hod, pod 180 minimlálně / jak to šlo, tedy pořád plná akcelerace, 3 osoby + 6 párů lyží, kompletní zimní výbava = plný kufr - průměr podle počítače 5,2 - zkoušeno přímým měřením při dolévání nafty počítač proměřuje +0,1 - +0,2 / takže kolem 5 litrů.
- dálková spotřeba po okreskách - Rakousko a zpět 830km - 3 osoby, 10 párů lyží, plný zimní kufr, plný výkon s předjížděním do 110 km/hod - 4,8
- nejvyšší dosažená spotřeba pro vysoce sportovní jízdu (zaspal jsem termín - tedy 1 osoba - 40km)- 5,4
- průměr při průjezdu městem - kolem 4 litrů... pustíte plyn = 0. Díky téměř nulovému odporu při brždění motorem (viz předcházející texty) dojíždíte neskutečně daleko se spotřebou 0. Rozjezdy přes tempomat (viz dále) = nad 15 litrů okamžité spotřeby nepůjdete - při výjezdu z Plzně po 2 hodinovém popojíždění - průměr 4,2.... Co dodat.
Celkově ke spotřebě - jsem nadšen.
Hodně se píše o "zázraku ve spotřebě" u nového motoru 1,6 i-DTEC.
Nevidím v tom rozdíl.
Absolutně žádný...
Jen snížení váhy na čumáku (a menší výkon a krouťák) = já v tom vidím nevýhody, pro mne těžší předek hlavně lépe táhne a sedí v zimě a při jízdě s karavanem skvěle dovažuje tandem, skvěle pruží a nedrncá předek, skvěle sedí v hlubší vodě na silnici při lijáku - a ten rozdíl -48kg u 1,6 dorovná už trochu "tlustější" řidič + jeho plná a moje prázdná nádrž (pod předními sedadly) - a jsme s váhou 1,6 i nad váhou 2,2 a hodně pod jeho výkonem... takže - pro mne jasně vede motorizace 2,2.
Co se mi nelíbí - v běžném provozu jsem prostě nenašel chybu - snad jen nešťastné odstupňování ventilace, kterou si prostě nemohu a nemohu nastavit jak chci... tak to řeším otevřeným okénkem - ale v zimě?
Mimochodem - Civic při úplně stažených oknech = všech - do 90km/hod v teple má ofuky posádky na předních sedadlech stejné jako u gabrioletu ! Skvělé!
P přední okno při +35° můžete mít stažené i na dálnici (jízda pouze řidič)....
Ale ventilační přednastavené programy - to se prostě hodně nepovedlo, když si chci topit a foukat na přední sklo (hodně se mlží = neskutečně ostrý sklon), mám jediný program - foukat na sklo a současně na nohy..
A to je pakárna, při klimatizaci jsou nohy ledové, při topení se zase potí... prostě totální úlet kontruktérů...
Tohle ale přetrpím, tak jako chybějící (levnější) střešní nosič ve výrobních programech všech výrobců - za originál Honda opravdu odmítám dát 6-8000,- ... A tak hledám a řeším - pokud najdete řešení, dejte vědět :-)
Jen pro Vaši informaci - střešní nosiče s upnutím pod rám střechy (dveří) způsobují u této Hondy zatékání pod dveře a až do rámu dveří - jakmile plech oddálí jemné první těsnění, voda vyplní prostor mezi 1. a 2. těsněním a ta může jednak v zimě zamrznout - a je po hehe - kvůli nosiči se nedostanete do auta - a jednak v tekutém stavu lehce překoná i těsnění 2, které není uchycené plošně, ale pouze bodově v malých otvorech cca 10 cm od sebe. Na problém mne upozornil jeden z techniků v SRN - držáky na střechu s upnutím plechem skřípnutým pod těsnění dveří Honda zásadně nedoporučuje. I proto, že jemné těsnění má tvarovou paměť a na jaře po sundání držáku pak zůstává "odchlíplé" a voda vesele nějakou dobu proudí pod dveře...
A jinak?
Snad jsem jen čekal lepší stabilitu ve vysokých rychlostech (na dálnici nad 170/180km/hod), ale to přičítám pneumatikám a plecháčům - tady opravdu doporučuji na 100% používat elektrony a rozměr 17/225 - jinak to musíte sakra hodně hlídat. Možná i zadní uložení nápravy v hydraulických čepech dělá svoje - máte někdo zkušenosti?
Ale jinak - pro běžný provoz do 150km/hod - auto nemá konkurenci.
Nemá moc konkurencí ani při sportovním pojetí jízdy na okreskách, na dálnicích a ani při šnečím "brouzdání se Šumavou".
Díky motoru, který při brždění přes rychlost nemá téměř zádný odpor - a vůz má obrovskou setrvačnost (extrémně obrovskou...), je rozptyl spotřeby při "spoření" a "kašlu na to" absolutně minimální - dělá to na kopcovitých trasách cca 0,2-0,3 litru na 100 km. A tak si jízdu užívám naplno...
Na rovinách to spoří samo - tam půjdete v klidu pod 4 litry - a v kopcích motor neví, že přišlo stoupání - a jen si přidá okamžitou spotřebu, která se ale doběhem z kopce zase skvěle průměruje... a nad 5 se dostanete jen když pojedete v horách "jako prase"... nebo když pojedete do stálého stoupání a nahoře skončíte... Tam si přečtete cca 7,5 litru...
A ještě jeden důležitý poznatek - tlačítko ECO.
V mnoha recenzích se píše, že nemá vnímatelný vliv na provoz a režim motoru.
!!! To ovšem platí pouze "pod nohou"!!!
Přepnete na automat = tempomat - a hle, rozdíl je extrémní. S pomocí temopatu+ECO se přes 4 litry nedostanete ani v Alpách. U rozjezdu přes tempomat je to sice šnek, ale uhlídá okamžitou spotřebu do 15-18 litrů - a když mu nastavíte nad +10 (třeba z 50 rovnou na 150) - bude pořád zrychlovat - zkuste to pod nohou!!! Budete jen koukat celou dobu na budík.
Vypnete ECO - a auto vyletí podle výkonu, okamžitá spotřeba jde na dvojnásobek.
Takže - našel jsem význam tlačítka ECO - a mám ho zapnuté trvale. Při normální jízdě výkon neubírá - a pokud chci šetřit - zapnutí tempomatu je jeden klik - a spotřebu níž už těžko dostanete. A chvátáte "pod tempomatem" - vypnete a i akcelerace je naplno. Skvělé...
I tempomat je skvěle "naladěný" - i v běžném provozu jste schopni jet s pravou nohou mimo pedály - a stačí jen pravý palec, brzda nebo spojka - vše je s tempomatem dokonale sladěné a chybu uděláte jen když zaspíte :-)
Rozjezdy do kopce - geniální. Automat zabrzdí za vás (za určitých podmínek = ne vždy = volíte si sami tlakem na pedál!) a nedovolí při rozjezdu couvnout - drží vás v přesně nastaveném čase (0,5 - 1 s) a pak pomalu pouští - pro manželky - ideální.
Měl jsem strach z filtru pevných částic - geniální japonská konstrukce však nemá konkurenci. Přeměření na stolici po 56000 km - zaplněno na 25%, v podstatě nulový odpor. Filtr si sám vyrábí čpavek nutný pro spalování hrubých částic - takže žádná nádrž, žádné dokupování a dolévání. Stačí občas do nafty jedna lahvička za 120,- Kč (1x za 20000 km podle podmínek provozu) na lepší spalování usazených částic ve filtru - občas mu "dát knedlík" aby všechno vyfouknul a - POZOR! - také NEPOUŽÍVAT tlačitko autostop při zastavení vozidla - každý start je nedokonalé spalování = usazení sazí ve fitru !
Používáte tlačítko = vyšší spotřeba díky plnějšímu fitru, menší výkon, častější autoregenerace = zase vyšší spotřeba = víc sazí.
Používám auto-vynutí motoru jen při delším stání - v zácpách, v kolonách atd. Jinak pro běžný městský provoz = vrah/plnič DPF filtrů !!!
Trochu alchymie je obutí....
Až díky celkovému přezutí a "přeobutí" mi jezdí podvozek jako na polštářích - na rozbitých okreskách to s hlavou trochu mele, ale jakmile dosáhnete magickou hranici 80km/hod - vše se uklidní! Své na tom dělá i váha motoru.... Ani kostky nebo město nejsou nepříjemné - snad jen příčné ocelové koleje, tam je to dusot... ale vyšší a dobře zvolené pneu (tvrdost předních/zadních), to je 80% úspěchu.
Jenom - jak jsem psal - na převažující dálnici nad 150/180 se to prostě musí přezout... Při "nastavení" na dálnice je auto tvrdší, má větší spotřebu, menší akceleraci = krouťák, a je "moc živé" v ruce...
A to moc praktické není - ale nepovažuji to za zásadní problém, volím stálé obutí podle převažujících podmínek = do 150km a horší okresky + karavan a zimní provoz (tedy 16" plech / 205 / vepředu letní - vzadu celoročně zimní, index tvrdosti +1 = tedy 91 / předepsáno 88 - a to sedne vždy, a na všem) ..
Mimochodem - zkoušel jsem "maximálku" (na německé volné dálnici) - při tachometrových 230km/hod jsem měl ještě k dispozici kousek volného pole na otáčkoměru, i při 200 tlačí do zad - ale dál jsem nešel - byl jsem před vzlétnutím :-) :-) :-) ....
Takže i po čase - nadšení a těšení se na každou další jízdu.
Nutím pořád rodinu, abychom už někam jeli - i když jezdím i služebně každý den.
A i kdyby něco "odešlo"? To potěšení ze skvěle nastaveného auta mi opravdu stojí za jakoukoliv opravu...
Tak někdy příště... W.
Doplnění recenze po zimním provozu:
__________________________________
Tak máme po první zimě - a přidávám pár zkušeností po nějakém tom dalším tisíci najetých kilomerů (stav nyní 69700) - v první řadě mne v zimě překvapila poměrně velká přetáčivost zádě při výjezdu ze zatáčky na kluzkém povrchu - vše se uklidnilo až při použití speciálních pneumatik s větším množstvím rovných vodících drážek v dezénu (tedy ne šípy !!).
Jinak - stoupavost na jakémkoliv povrchu - 100+%, vodivost ve sněhové břečce, na čistém sněhu i náledí - 100%, vodivost na větší vrstvě vody skvělá - prostě - těžký předek na pneu 205/16 tady boduje a nemá konkurenci. Stačí si ohlídat rychlost nájezdu do zatáčky - lehce přidat - a jedete vždy a všude jako po kolejích, s příjemným tahem čumáku ať to klouže jak to klouže... Ostatní s lehkými benzinovými čumáky stojí na kraji - a vy prostě jedete....
Znovu apeluji na všechny pisálky, kteří rádi přispívají do diskuzí pod recenzemi a vůbec nevnímaji autorovo využívání vozu - pokud už musíte něco psát, pište na dané téma - těžko bude Váš příspěvěk k nevhodnému závodnímu využití tohoto vozu ideální, když majitel potřebuje auto ke karavanu a na zimu do hor - veškeré (až pitomé) připomínky k výhodám lehkých - i když třeba výkoných - benzinových motorů jsou tady k ničemu, sílu nafty a přítlak těžkého předku v zimě ničím nenahradíte, tak jako fantastickou stoupavost i držení v zatáčkách na sněhu při převalování těžkého a silného motoru v otáčkách kolem 2000 je prostě na zimu ideál - lehký benzin, co se musí pořád točit, je mi prostě k ničemu. Tak jako kombík s těžkým zadkem a lehkým předkem je v horách katastrofa, tak je benzin před karavanem cesta do pekel - v jízdních vlastnostech i ve spotřebě.
Tak diskutujte prosím k tématu - potřebuji vůz do hor, na zimu do stoupání a před karavan. Ne závodní benziňák !!!!!
Takže závěrem - jízdní vlastnosti v zimě hodnotím opravdu jako nepřekonatelné a skvělé (až na ten přetáčivý zadek, s tím se prostě musí počítat a hlídat ho - to jsem jinde neznal...), pro karavan je tohle opravdu luxusní auto - spotřeba na dálnici na rovině do 95km/hod kolem 6,5 litru, při 100-110km/hod kolem 9-10 litrů. Průměr při cestování s tunovým karavanem na okreskách máme kolem 8-9 litrů, na dálnicích o litr víc. Loudat se umíme za 6-7 litrů na 100km... Snad jenom si myslím, že tady bude více trpět hydraulické uložení zadní nápravy - občas je cítit lehké zavlnění zadku při extrému = vítr, nerovnosti, míjení vozidel na dálnici - snad hydraulika, snad vyšší pneu...
Jinak spotřeba solo s rodinkou - v klidu do 90km/hod se pohodlně vejdeme do 4 litrů (3,8 - 4,2), to samé ve městě - při sportovnější jízdě kolem 5,5 - to samé v zimě. Za 6 je to už hodně ostrá jízda v horách a nebo na dálnici a spěchání ve městě. Vše je to o využívání setrvačnosti, terénu, vhodném obutí i o údržbě - viz někré drobné úpravy výše popsané.
Ještě jedno zjištění mne utvrdilo v luxusním využití tohoto modelu = lůžková úprava.
Při plném položení sedáků získáte 2 lůžka o délce cca 2m (nutno vyplnit mezeru mezi předními posunutými sedačkami a zadními položenými opěráky např. nafukovacím polštářem - my používáme sedačky z člunu) a s šířkou v ramenou kolem 130cm, se středovým stolečkem mezi hlavami pro lampičku. Ležení doporučuji podložit molitanem (např. 2m molitanové vložky do plastových zahradních křesel), protože zadní plocha opěradel na kterých ležíte není polstrovaná.
Jinak při použití pro cestování - LUXUS. Přespíte tak pohodlně kdykoliv a kdekoliv - spaní není třeba balit a máte takový minikaravan pro cestování. Na střechu box pro zavazadla (úložné prostory na drobnosti máte i pod nohama) + předstan = stačí střecha na čtyřech nohách (využijete za auto nad otevřený kufr) a máte 100% pojízdný stan pro dva. My takto zvyšujeme kapacitu našeho karavanu na pohodlné spaní pro +2 dospělé osoby.... Opravdu - skvělé. Snad jen jedno vám bude vadit jako nám - díky elektrickému ovládání zadních oken musíte větrat celými dveřmi... škoda. Okna fungují jen při zapnutém zapalování = při automaticky rozsvícených světlech / to je dost nepoužitelné :-)...
Takže?
Pro moje využití = 100% volba. Malé nedostatky se učím nevnímat, a jinak je vše jen ideální... Snad vše vydrží a bude držet jako doposud - a pokud hledáte nějaké vhodné auto pro Vás a pro Vaše využití - snad jsem Vám trochu pomohl.
Civica v naftě s motorem 2,2 iDTEC volte na převažující ježdění v horách, na sněhu, v zimě a na břečce - na dálniční přesuny a nebo klidně i před karavan s váhou kolem 1 tuny.
Určitě Vám dovolí i sportovnější svezení - v zimě těžko najdete konkurenci. Těžký čumák se prořízne jakoukoliv břečkou a zatlačí vzorek do plného záběru všude kde to klouže (i na mokré trávě před karavanem - už jsme se otáčeli bez problému i tam, kde by jiní potřebovali řetězy nebo čtyřkolku...)
Pokud bych neměl karavan a nežil bych v horách, mám 1,8 benzin - na nového Civica si ale už moc nemyslím, protože upustil od sklápěcích zadních sedáků - a to je pro mne například nepřekonatelný bonus. Kdo nezkusil - těžko může hodnotit... Také přesun nádrže opět dozadu je pro mne zklamání - prostorově a s ohledem na jízdní vlastnosti v zimě.
Takže - to je asi vše - více se už v této recenzi asi neobjeví - snad jen to, jak dlouho nám vše vydrželo.... A to - doufám - bude až za hooodně let.
Takže - přeji každému majiteli tohoto vozu hooodně najetých kilometrů a ať Vám dělá Hondička alespoň takovou radost a dokonalou službu jako nám - W.