spotřeba
ovládání
dostupnost servisu a náhradních dílů
prostor pro nohy na zadních sedačkách
úzká karoserie
výkon ve vyšším zatížení
levné plasty v interiéru
Po 6 měsících provozu a 12.000 najetých kilometrech:
ad 1) Úvod
Můj názor na Rapida se nezměnil.
ad 2) Vzhled
Stejné jako v bodu 1).
Projel jsem pár zemí Evropy. Pokud auto udržuji v čistotě, nemám nejmenší problém zaparkovat ho kamkoliv na povolená místa, aniž by vůči ostatním autům v očích lidí budilo negativní názory (píše si lidi odfrknou nad zabláceným Jaguarem...). Nejkritičtější názory na Rapida vznikají pouze v Česku.
ad 3) Vnitřní prostor
Již je to přes půl roku, co jsem přesedlal z mnohem větší C5 do Rapida. Citelně menší prostor mě však příliš neutiskuje. Jediné, co mi vadí, je občasná válka o loketní opěrku. Jinak nemám problém. Když vezu maximálně další tři lidi, nikdo si zatím nestěžoval. A pokud ano, tak na nižší strop nad zadními sedadly. Prostor na kolena a v kufru téměř vždy přivolá slova chvály a obdivu.
ad 4) Motor a výkon
V letním období dovolených jsem měl dostatek příležitostí projet auto v různých režimech od couravého po krvavého. Můžete jet za 4,5, ale také za 10 l/100km. Zarazil mě odlišný průběh výkonu motoru mezi terénem spíše rovinatým a hornatým. Po rovině jede Rapid vzhledem ke svému papírovému výkonu velmi solidně, v kopcích jakoby se polekal a zatáhl ruční brzdu. Rozdíl je opravdu značný. Jasně, namítnete, co bych nechtěl od 66kW, ale nějak pocitově bych si představoval krapet lepší výkon oproti agilitě na rovině. Vždyť na německé dálnici se mi podařilo po rovině dostat tachometr až na 190 km/h, kde se ručička zastavila. Pak trochu fouklo a šlo to dolů. Cítím, jako kdyby někde nad prostředkem výkonu byla lehká brzda na SW řídící jednotky, která lehce ubere na výkonu, který právě v kopcích šofér potřebuje.
Dlužím ještě zkušenost, pokud narvu auto až po střechu: 4 jízdní kola na střeše, 4 chalani uvnitř a každý plnou polní v kufru. Spotřeba rázem naskočila až k 10 litrům. Přes 120 km/h auto nešlo vůbec a abych se k té rychlosti přiblížil, muselo být bezvětří a úplná rovina. Na takové stěhování auto fakt není. Cestovní ideál cítím do třech lidí s batohy.
ad 5) Řízení a ovládání
Rychle jsem si zvykl na tvar a velikost auta a jízda v přeplněném centru města je najednou jednodušší oproti mamutí C5. Dlažební kostky a vymlácené přejezdy jsou bohužel citelný problém. Teď na zimu jsem obul již zmíněné 14‘ zimáky a skutečně se ještě trochu zlepšil jízdní komfort. Bohužel se však auto stalo nestabilní v zatáčkách. Rozdíl od letních 15‘ je velmi znát. Nenáročný řidič si bude lebedit v komfortu, běžný si již začne stěžovat na stabilitu. A sportovec si taková kola vůbec nekoupí. Na příští zimu je asi vyměním za větší. Také s nastupující zimou se zvedá spotřeba. Logicky. Teď na podzim je průměr cca o 0,5 litru vyšší. Ve městě pochopitelně ještě více.
ad 6) Závady
Ani po půlroce mého provozu (cca 12.000km) mě nepřekvapila žádná závada. Nyní má auto po celkových 18 měsících najeto 24.000 kilometrů. Olej a filtry jsem měnil v 18.000 – cena 3.800 Kč. Po městských kostkách začíná drobně drnčet sluneční clona o strop auta na straně řidiče (po sklopení v pohodě), jinak žádný jiný nepatřičný hluk. Také si jeden nenechavec „vypůjčil“ vyhřívané zrcátko na straně řidiče.
ad 4) Závěr
Zatím si nestěžuji, naopak. Vzhledem ke všem vynaloženým provozním nákladům je cestování poměrně levné a při troše opatrnosti i bezpečné. A o to mi jde. Auto musí dobře sloužit a nemělo by se stát upírem, který vysává svého majitele. Jiná věc je, pokud majitel z nějakého důvodu vysáván být chce...
Doplnění recenze ze dne 02.04.2018
Tak zima je za námi a je za mnou také první servisní kontrola po 30.000 km. Celková kontrola dle předpisů a výměna pylového filtru (olej je vyměněn již dříve) za 1.300 Kč. Při kontrole zjistili, že baterie je nabitá pouze na 17%, což mě docela překvapilo, neboť trochu pochybný systém Start-stop pokud možno pravidelně vypínám a nemůžu si vzpomenout, že bych nechával po odchodu z auta zapnuté nebo zapojené jakékoliv „spotřebiče“. Jinak prý vše funguje na 100% včetně alternátoru a jiné chyby nenašli. Kde tedy udělali „soudruzi“ chybu? Po dvaceti měsících normálního provozu? To mi neřekli ani v servisu. Baterii tedy nabili a uvidíme co dál.
Během zimy jsem samozřejmě sledoval běžné jízdní parametry, výkony a podmínky při zimním cestování autem. Asi nikoho nepřekvapí, že průměrná spotřeba během zimy vylezla skoro o litr a vzdálenost pro zahřátí motoru na provozní teplotu se natáhla dle podmínek na několik kilometrů. V uplynulých mrazivých dnech jsem využíval i vytápění sedadel. Jde na dva výkonové stupně, přičemž po cca 10 minutách se automaticky přepíná z vyššího na dlouhodobý nižší. A je to dobře, protože za tu dobu je sedadlo schopno se velmi výrazně rozehřát, až to může být pro chlapa nebezpečné. V zimě po zapnutí cítím teplo již ani ne za půl minuty i přes zimní bundu a lyžařské kalhoty. Ovšem samotné topení skrze ventilátory je docela slabé, mohlo by mít větší intenzitu teplejšího proudění vzduchu. Naštěstí maximální rozmrazování předního skla proudem vzduchu funguje relativně rychle.
Při jedné cestě na hory jsem se také dostal do prekérní situace, kdy mi krachlo půjčení autoboxu (rakve) na lyže. Otevřel jsem tedy kufr a modlil se. A věřte nebo ne, do kufru a samozřejmě skrze sklápěcí zadní loketní opěrku jsem nacpal dva páry dospělých sjezdovek ve vaku včetně hůlek, jedny dětské lyže a dokonce i snowboard s vázáním! Kdo zkoušel někdy manipulovat se SNB v kufru auta, ví, jaká je to ohromná neskladná kráva s délkou přes 140 cm a šířkou jak žehlicí prkno. Pak už bylo hračkou to vše v kufru obložit čtyřmi bágly s lyžařskými botami, čtyřmi taškami se zimním oblečením na týden, čtyři přilby a páteřák a ještě zbylo místo i na mamutí tašku s jídlem a dvaceti pivy. Další dotazy na velikost kufru Rapida?
Jedna z mála věcí, která mi na autě dlouhodobě vadí, je občasné bouchnutí, ťuknutí, cvaknutí a jiné klepnutí kdesi v útrobách auta, které bych nespojoval s odletujícími kamínky. Nevím, co to je a objevuje se to velmi nepravidelně. Někdy párkrát za jízdu, jindy zas ne. Jinak zimní startování i v -18st probíhalo naprosto bez problémů. Také jsem si ověřil, že na trase Praha – Hradec Králové, kde pravidelně jezdím maximálně do 6 l/100 km při 130 km/h i při trochu více zatíženém autě, dokáže silný protivítr výrazně zamávat se spotřebou. Zaregistroval jsem i 7,4 l/100 km při stejné rychlosti a zatížení.
Na začátku léta 2018 nastal opět čas k výměně oleje a filtru. Auto má nyní 39.000 km. Ročně najedu 15 - 18.000 km, takže v tuto dobu mám v plánu každoročně dopřát mému autu nové náplně, což se před dovolenou zrovna hodí. Pro jistotu jsem nechal zkontrolovat i stav baterie, která byla po zimě téměř vybitá. Po přečtení některých inspirativních článků jsem změnil svůj jízdní režim z kopců. Mívám častěji zařazenou rychlost a dlouhodobé plachtění na neutrál jsem téměř přestal používat. A vida, baterie vykazovala téměř 90% nabití, což je dle vyjádření technika v servisu perfektní. Po kontroverznímu systému „Start-stop“ je „Inteligentní dobíjení“ další pochybná drobnost vymyšlená Unií kvůli zběsilé honbě za nižšími emisemi. A pak bývají řidiči, jako dříve já, překvapeni, proč jim nechce skoro nové auto dobíjet baterii...
Letos jsem svého Rapida hnal kvůli dovolené až na Makarskou. A stalo se to, co jsem si vůbec nedokázal představit a hlavně jsem to ani neplánoval: jeli jsme v pěti cestujících (!!) s plným kufrem dovolenkového materiálu. Věcí bylo tolik, že jsem musel využít celý prostor až ke sklu pátých dveří. (Problém nastal s ledničkou. V kufru auta není instalován elektro vstup. Musel jsem pomocí prodlužky propojit lednici s jediným existujícím vstupem mezi předními sedadly). Pak jsem si ale řekl, nu což, alespoň se ukáže, čeho je Rapid se 66kW pod kapotou schopen. A věřte nebo ne, nebylo to vůbec zlé! Na déjedničce (pokud to tedy vůbec kvůli dopravním omezením jelo) jsem na tempomat nastavil 140 km/h a auto naložené k prasknutí udrželo i do obávaných kopců na D1 skutečně nastavenou rychlost. Samozřejmě, pokud mě v kopci zpomalilo pomaleji jedoucí auto nebo kamion, Rapid pak téměř nebyl schopen zrychlovat. Bylo nezbytné podřadit. To se pak alespoň pozvolna ručička rychloměru mohla posouvat k rychlejším hodnotám. Dále to šlo přes Rakousko i Slovinsko stále 140. Na hranicích s Chorvatskem a na mýtné bráně u Záhřebu, jsem vždy strávil v koloně skoro hodinu, klimatizace běžela na plné obrátky. Zbylých asi 400 km do cíle jsem již na nic nečekal a tempomat jsem posunul ještě o kousek na 145. Výsledek v cíli dle počítače? Cesta cca 1.100 km, průměrná rychlost 92 km/h a spotřeba 6 litrů! Čekal jsem minimálně sedm, takže jsem byl výsledkem velmi překvapen. Kontroloval jsem to vždy úplným dotankováním a skutečná spotřeba byla pouze o desetinu horší.
Cesta zpět byla podobná v jízdních režimech (místo Rakouska a Slovinska bylo Maďarsko), jen odpadlo čekání na hranicích a přibylo pekelné vedro, kvůli kterému klima běžela naplno. Ovšem déjedničku jsem již jel s vidinou domova celou na 150 km/h. Je neskutečné, jak se s tím malý motůrek statečně popral. Dokonce jsem měl ke konci cesty ještě lepší pocit z výkonu a zrychlení nežli na začátku, kdy to do kopců vůbec nezrychlovalo. Možná v tom měl prsty „lepší“ benzín natankovaný mimo Česko. Doma mi počítač ukázal parametry zpáteční cesty: průměrná rychlost 101 km/h, spotřeba 6,1. Tedy s tolerancí jedné desetiny skutečných 6,2.
Co se týče cestovních nákladů, jízdních parametrů a výkonů a relativně slušného komfortu cestování (nepočítaje jízdu ve třech jako sardinky na zadním sedadle), jsem stále spokojen a nabízené svezení je pro mě přijatelné. Někdy je třeba se přizpůsobit autu v kopcích a odhadu při předjíždění, ale není to nic, kvůli čemu bych nemohl spát. Opět se ukázala velikost kufru, který pojme kvanta tašek a materiálu. Neopravené části na D1 ale způsobují v autě solidní rachot a občas jsem měl pocit, že se mi palubka rozpadne. Horší je však vítr, jak jsem již dříve zmínil. Výrazná nestabilita ve větru působí občas skoro nebezpečně. V Chorvatsku při výjezdu z tunelu mě jednou náraz větru docela vyděsil (o posádce ani nemluvě) a chvíli trvalo rozeskákané auto uklidnit. A pak i sebe… Také začíná být patrné postupně se objevující jemné drnčení v plastech pravých předních dveří a u palubní desky zvláště na hrbolech. Asi se začínají ukazovat ty nekvalitní materiály. Dále mi můj pocit říká, že při hodně naloženém autu již nemá spojka ve výdrži a záběru skoro žádnou rezervu nebo velmi malou. Neznám výsledky měření profesionálů, ale pokud se na ni trochu přitlačí, brzy začne být cítit a tuším, že víc už nemůže. Potvrdil se mi tímto můj prvotní pocit od počátku vlastnictví Rapida, že spojka by mohla mít větší pevnost a odolnost. Oproti mé minulé „cépětce“ je skutečně téměř papírová. Pardon, asi srovnávám nesrovnatelné… Při naloženém autě je zle, když otáčky spadnou cca pod 1300 například při průjezdu ostré horské zatáčky v kopci na dvojku. Auto se skoro hned zastaví. Takový způsob jízdy Rapid vyloženě nesnáší. Také brzdy mají se zatíženým autem trochu více práce, nežli jsem si původně myslel (asi chybí vzadu ty kotouče u této motorizace), ale alespoň krátkodobě jsou schopny auto ubrzdit, aniž by začaly pocitově vadnout. To vše ukázala zatím jediná cesta s opravdu maximální zátěží, kterých však moc nejezdím. Jinak vše ostatní je stále ve výborné kondici a funguje, jak má.
Již se nebudu sáhodlouze rozepisovat a popisovat další jízdní výkony v těch kterých podmínkách, další naměřenou spotřebu a dělit se o elementární poznatky, které jsem v základu již popsal a na které přijde každý, kdo do Rapida sedne a „něco málo“ s ním najede. Budu se soustředit pouze na momentální stav auta, jeho výdrž a míru jeho opotřebení, případně popisovat nastalé problémy.
Přišlo léto a sním i moje pravidelná výměna oleje. Mezi loňskou výměnou a tou letošní auto najelo jen necelých 13.000 km. V rámci výměny jsem nechal zkontrolovat klimatizaci a došlo k její vyčištění a výměně pylového filtru. Běžná kontrola všech ostatních základních funkcí pomocí diagnostiky ukázala 100% stav. Opět se musím vrátit na problematiku inteligentního dobíjení (dále jen ID). V zimě se opět na displeji párkrát rozsvítil nápis o slabém akumulátoru, byť již přes rok jezdím s vědomím, že auto svůj akumulátor běžně nenabíjí, pouze ve specifických případech a k tomu jsem upravil svůj způsob jízdy. V létě bývá vše v pořádku, takže „problém“ vzniká jen v zimě. Začal jsem si proto dopisovat přímo se servisními zástupci ve Škodovce s žádostí, aby mi tedy vysvětlili, zda je chyba někde v autě nebo mám stále rezervy ve svém způsobu jízdy. Na můj první dotaz mi začali vysvětlovat funkci ID. To jsem ale vědět nepotřeboval, takže jsem poslal dotaz číslo dvě. Na ten odpověděli, ať si baterii i alternátor nechám zkontrolovat v autorizovaném servisu. Jenže tam bylo také vše na 100%. Víc jsem se od nich nedozvěděl. Zadal jsem tedy ještě dotaz kamarádovi do technického vývoje Škody, který mi sdělil, že na vině může být baterie od výrobce Moll, která je všeobecně problémovější a v servisu ji obyčejně mění za Vartu. Takže zde je asi další cesta – v případě dalších problémů, výměna baterie. Ale vzhledem k ceně asi budu muset počkat, až definitivně klekne, neboť je auto stále v záruce a kvůli pár nápisům na displeji ji samozřejmě měnit nebudou…
Jinak auto je po třech letech provozu a necelých 50.000 najetých kilometrech ve výborné kondici. Mnou již popisované drobné drnčení ve dveřích a na velkých nerovnostech i v palubní desce se zatím nijak nezhoršuje. Jednou mi na displeji vyskočila výstražná hláška, že mám vyměnit vadnou obrysovou žárovku v zadním světle. Při kontrole jsem ale nenašel problém. Hláška zmizela po příštím nastartování auta. Tak jedeme dál!
Doplnění recenze ze dne 3.8.2020
Další rok uplynul a můj Rapid se podrobil první větší servisní prohlídce. Má najeto lehce přes 60.000 km a je čtyři roky v provozu. Ještě před tím však absolvoval první povinnou STK, zde bez ztráty kytičky. Vše bylo bez zjištěných závad, emise se pohybovaly ve spodní třetině povolených limitů. Servisní prohlídka byla tentokrát trochu dražší, došlo kromě výměny oleje i k výměně brzdové kapaliny, svíček, pylového filtru a již opotřebovaných stěračů. Zároveň došlo ke kompletní kontrole auta a splnění všech předepsaných úkonů (mj. světla, nastavení ostřikovačů, kontrola rezervy, brzdového systému, obou náprav, motorového prostoru atd.). Cena proto byla 9.500 Kč. Hned druhý den po servisce jsem absolvoval několik set kilometrů po Německu. Zaregistroval jsem významné snížení hlučnosti již tak dost tichého motoru při nízké až střední zátěži. I na kvalitním povrchu při 70 km/h v podstatě není motor vůbec slyšet, registruji pouze lehký hluk od pneumatik (letních!). Změna ve výkonu motoru subjektivně nenastala, ale motor trochu lépe reaguje na plynový pedál. Olej a nové svíčky asi musí být někde cítit.
V zimě se opět párkrát na displeji objevila hláška o slabé baterii, ale to již neřeším. Start-stop vypínám pravidelně a z kopce co nejčastěji jezdím se zařazenou rychlostí kvůli nabíjení. Den před serviskou jsem dokonce jel 300 km v krásném počasí s maximální snahou o využití dobíjení a stejně mi pak naměřili pouze 40% nabití baterie. Přitom kontrola zjistila bezvadný stav akumulátoru i alternátoru. Dobíjení je prostě nutné zlo, které svou prací vytváří nějaké malé promile emisí, proto pracuje s minimální snahou o plné nabití a udržuje plánovaně akumulátor v jakémsi minimálním režimu, aby auto bylo vůbec schopno nastartovat a jet. Tímto se již nebudu dobíjením zabývat do doby, než nastane nějaká zásadní změna.
Kondice auta po čtyřech letech je stále téměř 100%, dlouhodobá průměrná spotřeba po posledních 10.000 měřených kilometrech je 5,6 l/100 (kombinace všech jízdních režimů město / mimo město / dálnice). Stále na hrbolech lehce drnčí oblast od pravých předních dveří, ale nijak se to zatím nezhoršuje. Jinak lze konstatovat, že za celou dobu provozu a po 60.000 km nebyla zjištěna jediná závada vyžadující opravu (kromě ukradeného zrcátka – viz výše), pokud tedy budu brát dle mého poddimenzované nabíjení jako fakt, který je daný výrobou a tudíž v pořádku.
Pokračuji v kontinuálních recenzích Škody Rapid 1,2 TSI 66kW. Myslím, že takovéto pravidelné hodnocení může přinést kdekomu zajímavý pohled na životnost auta a frekvenci objevujících se případných problémů.
V červnu 2021 jsem byl opět po roce v servisu kvůli výměně oleje, auto mělo tou dobou 75.800 km. Krom oleje byla vyčištěna i klimatizace. Běžná kontrola nezaznamenala jakékoliv závady k servisnímu řešení. Až na baterii. Výše popsaný problém s hláškou na displeji se během zimy pravidelně opakoval, byť to nikdy nemělo vliv na omezené startování. Podrobná diagnostika však ukázala již kritický stav akumulátoru, který po pěti letech provozu musel být vyměněn. Po výměně jsem zjistil, že jsem se nechal ukolébat rychlostí startů původní baterie, neboť ta nová nastartuje i studené auto naprosto bleskově. Tak snad bude zase chvíli klid. V době psaní tohoto dodatku má auto po dovolených asi o 5.000 km více. Za poslední rok jsem nezaznamenal jakýkoliv jiný problém, nežli již popsané drobnosti. Dá se tedy říct, že v současnosti Rapid po pěti letech provozu a ujetých cca 80.000 km funguje stále perfektně bez závad, krom té výměny baterie. Výkon a hlavně dlouhodobá spotřeba kolem 5,7 nevybočuje z již popsaného vyjádření a lze ji charakterizovat jako výbornou.
Opět po roce přicházím s další recenzí na Rapida. V červnu (95.000 km) jsem navštívil pravidelnou prohlídkou na STK s výborným výsledkem. Stav bez závad. Emise se za dva roky od minulé prohlídky zhoršily řádově o pár tisícin v měření CO a naopak zlepšily v CO2. Oba výsledky jsou hluboko v limitech daných výrobcem. Nyní jsem nechal opět po roce vyměnit olej, všechny filtry a brzdovou kapalinu. Baterie vloni nová měla naměřeno 75%. V zimě jsem registroval občasné bouchnutí a vrzání od přední nápravy. V servisu zjistili, že již nejsou úplně v kondici silentbloky a stabilizátory, ale ještě není nutná jejich výměna. Opět se mi potvrdilo, jak si člověk postupně spolehlivě zvykne na pomalu zhoršující se stav věci. Po výměně oleje okamžitě registruji ztišení chodu motoru v nízké až střední zátěži a hladší start a volnoběh. Nový olej prostě dělá motoru dobře a rok nebo nájezd kolem 15.000 na jednu náplň rozhodně není vyhazování peněz do kanálu. Od minulé výměny vloni jsem tentokrát víc jezdil a najel asi 20tis km a to tedy považuji za skutečně maximální hranici nájezdu na náplň. Monstrózní ceny benzínu před dovolenou mě donutily častěji jezdit v rámci nebo poblíž rychlostních limitů a hned se to projevilo na spotřebě. Zde jsem si stanovil svůj nový rekord s nájezdem lehce přes tisíc kilometrů na jednu nádrž v kombinovaném režimu město / mimo město / dálnice. Pohled na to číslo byl super, stejně tak i klidné a tiché plachtění krajinou. Jenže jako vášnivému motoristovi mi prostě občas chybělo nějaké to krátké zablbnutí a zazlobení. Při jedné takové ostřejší krátké vyjížďce pár týdnů po výměně oleje jsem zjistil dvě závady naráz: brzdy v posledním tažení a spojka již téměř ve stadiu smrti, kdy začala lehce prokluzovat při nároku vysokých výkonů. Po necelých 100.000 km bylo třeba oba díly vyměnit. Pár dní před dovolenou byl tedy docela spěch. Ale vše se podařilo. Došlo tedy po loňské výměně akumulátoru poprvé na větší opravy s výměnami již opotřebených dílů na mém Rapidu od poloviny roku 2016, kdy byl uveden do provozu. Opět musím zopakovat výše zmíněnou myšlenku o zvyku na horší podmínky. Cestu ze servisu s novou spojkou a brzdami jsem si tak užíval, že jsem objel navíc půlku města. Takže nyní shrnu události letního období: úspěšná STK a emise (akorát se zde nepřišlo na ty brzdy a spojku), výměna oleje, filtrů a brzdovky, nová spojka a brzdy.
Doplnění 3.9.2024.
Posunul jsem se v čase a s přeskočením jedné recenze po výměně oleje jsem letos (2024) na jaře měnil olej asi při 132.000 km. V červnu auto opět bez ztráty kytičky prošlo skrze STK. Nyní v létě jsem na nájezdu zhruba 145.000. Asi po ujetí 120.000 se začaly zesilovat již dříve zmíněné rány od přední nápravy na nerovnostech a hučení od předních kol. Došlo na výměnu silentbloků a stabilizátorů. Trochu se to zlepšilo, ale nezmizelo. Dle servisu se jedná o horní uložení tlumičů, což prý nelze opravit, pouze vyměnit celé tlumiče. Tlumiče samotné jsou ale ještě v pořádku. Čekám tedy s výměnou na jejich rozsypání nebo mě to už přestane bavit poslouchat. Uvidíme, co nastane dříve. Také byl vyměněn náboj levého předního kola s ložiskem a hučení přestalo. Zde bylo na vině právě to ložisko.
Během letního cestování na dovolené nastal jiný problém: v autě píplo a rozsvítila se polovina všech oranžových kontrolek na tachometru: ABS, ASR, airbag, couvací asistent, tlak v pneumatikách… Auto jinak jelo normálně, ale pravděpodobně nešlo to ABS a airbag, což jsem stylem jízdy ani nevyzkoušel a při couvání nefungoval pípací asistent vzdálenosti. Během dovolené se kontrolky rozsvěcovaly a zhasínaly nepravidelně a na sebe nezávisle. Po příjezdu domů v servisu zjistili závadu čidla otáček v pravém předním kole. Celý náboj tedy vyměnili a od té doby auto opět jezdí bez problému.
Za dosavadní životní cyklus Rapida konstatuji, že cca do 100.000 km a sedmi let stáří jsem neznal na autě problém. Pak se již občas něco našlo, co bylo potřeba opravit nebo vyměnit. Nejsem takový znalec, abych určil, zda již u některých dílů nastal jejich čas z důvodu stáří nebo nájezdu nebo jsou to nějaké mimořádnosti.