Hodnocení a zkušenosti s autem
Vybral jsem si ji jako své první auto. Když jsme se na ni s kamarádem jeli poprvé kouknout, ještě mi ani nebylo 18. Týden jsem o tom přemýšlel a pátral po internetu co mě čeká, mezitím jsem oslavil 18tiny a udělal závěrečky v autoškole a po nich jsem se rozhodl že ji beru. Je to pocit, co už ve mě zůstane na zbytek života, když jsem tam v ní seděl s klíčema a smlouvou... S mým prvním autem, za mé vydělané peníze. To přeju zažít všem :).
A teď k autu, Ibizka byla tedy dovezená z Itálie, koroze po 12 letech vůbec žádná, samozřejmě italové se s tím moc ne*erou, takže škrábance se najdou (hlavně zadní nárazník).
Nájezd 183 tisíc kilometrů si myslím, že by vzhledem ke stáří a povaze toho auta mohl odpovídat. Původní majitelku se mi povedlo zkontaktovat jednou, ale odepsala pouze, že to bylo její dcery a že se o to dobře starala, kilometry mi nepotvrdila a už se neozvala.
Začněme odspodu. Málo které auto je tak tvrdé jako Ibiza, každý hrbol vám dá sežrat a občas máte pocit, že jste na té díře museli nechat aspoň jedno kolo. Na druhou stranu to pěkně sedí a jakmile sednu do nějakého jiného staršího auta - golf, oktávka apod. mám pocit, že hrozně plavou. Trošku se to zlepšilo s novými zimačkami, ty staré co byly k autu na origo seat 16 byly asi opravu hodně staré a ztvrdlé. Na léto budu mít nové 15 tak uvidím, jestli se to trošku zlepší.
Motor:
Hodně lidí mě od 1.4 TDI odrazovali. Ale v zásadě to není tak špatná volba, bereme-li verzi (jako mám já) bez DPF. 59 kw není žádná raketa, ale jako první auto pro mě myslím akorát. Při chladném ránu, když usednete do vašeho miláčka vás čeká zvuk, jako když hodíte železný kýbl ze schodů. Opravdu obzvlášť u promrzlého motoru je to slušný rachot. Ale dá se na to zvyknout, stačí pustit rádio dostatečně nahlas. Než se motor ohřeje tak vůbec topení nepouštím a vystačím si s vyhřívaným potahem - voda je na provozní teplotě tak po 5 km, když to necháte pár minutek bublat na volnoběh tak i celkem o dost dříve - tolik k tomu, že se TDI na volnoběh neohřeje, možná ne na provozní teplotu ale trochu rozhodně ano a vůbec to netrvá dlouho, tak akorát na oškrabání.
Využitelné otáčky jsou tak někde mezi 1900 - 3500. Podtáčet to na méně než těch 1800-1900 je podle mě trápení toho motoru... Ne prostě s tím 50 na 4ku nejezděte. Když se to turbo u těch 2 tisíc chytne, dostavuje se kopanec a zrychlení, které ale zase velmi rychle ustává, člověk se s tím musí trošku naučit.
Při 130 to točí 3 tisíce a už je to poměrně dost hlasité, na dálnice tedy nic moc.
Spotřebu mám dlouhodobou 4.8L, jezdím jak město, tak dálnice tak i okresky. V klidu 90-100 na dálnici jsem se byl schopen dostat i na 3.5L/100km. Olej to prakticky nebere, když nejezdíte jak prase. Když jsem jel nějakou delší trasu a dával jsem tomu trošku na dálnici (150+), tak jsem pak třeba deci až dvě dolil, za těch 7 tisíc co s tím mám od výměny jsem dolil tak cca 300ml a to jen proto, že se mi nelíbilo být těsně nad MIN na rysce.
Pomineme-li tedy akustický projev a vibrace, je to slušný a úsporný motor. Při výměně spojky jsem obzvláště ocenil, že nemá dvouhmotný setrvačník.
Exteriér: Po koupi měla hodně zašedlá zadní světla, asi od sluníčka z Itálie, rozleštit to nešlo, všechny jsem dohromady sehnal za něco málo přes tisícovku, tak jsem je prostě vyměnil. Mám 3. dveř variantu a dveře jsou tedy celkem neprakticky velké, také příliš nedrží otevřené v těch polohách. A kkdyž zavřete dveře se staženým okýnkem, zvenku to hodně připomíná zvuk zavírající se plechové popelnice, ale to jen tak na okraj :).
Interiér:
Tvrdé plasty všude, mě to nevadí, někomu možná jo. Sedačky jsou celkem pohodlné, nevím co víc k tomu dodat, žádný luxus to není, ale jediné co mi vyloženě chybí je loketní opěrka, kterou si asi dodělám.
Když pominu nějaké ty drobnosti a opravy. Je to dobré auto, co mě levně doveze kam potřebuji, vše důležité jsem po koupi dal do kupy a doufám, že nás čeká ještě hodně kilometrů