absolutní spolehlivost, prostornost, variabilita
Pro úplnost ještě doplňuji následující info:
1) K vnitřnímu prostoru
Při mé výšce 185cm lze snadno najít vhodnou pozici za volantem, přičemž na zadní sedačky si za mě sedne i dospělý člověk s výškou kolem 190cm a zároveň bude mít rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. Jev v této kategorii vozů naprosto nevídaný. Schválně jsem nedávno obešel několik autosalonů různých značek abych si v reálu otestoval jaká je v tomto parametru situace u vozů této třídy dnes. Výsledkem bylo zjištění, že auta, přestože ve většině případů narůstají na vnějších rozměrech, uvnitř je situace jiná. U většiny zkoušených aut B segmentu byl prostor na zadních sedačkách doslova tristní. Buď scházel prostor na nohy, nebo nad hlavou, většinou oboje. Zejména vozy koncernu PSA (Citroen C3, Peugeot 208), ale i Nissan Micra, Renault Clio či Toyta Yaris jsou v tomto parametru značně horší než 15 let starý Jazz a u některých typů jsou zadní sedadla buď jenom pro nouzové cestování nebo pro děti do 10 let. Ještě větším prostorem pro zadní cestující disponuje nepřekvapivě jen nová Honda Jazz. V době kdy se vyráběl Jazz I, tedy 2001-2008 neměl v tomto ohledu konkurenci žádnou. Velikost kufru musím opravit, činní celých 380l, tedy ne 350l jak jsem uvedl v původní verzi recenze. K tomuto objemu je zapotřebí připočítat ještě volné místo pod zadními sedačkami čímž dostaneme prostor, který v této kategorii aut neměl konkurenci a překonává řadu vozů o třídu vyšších.
2) K odolnosti
Neskutečnou odolnost necharakterizuje pouze například výdrž původního výfuku, který ani po 15 letech provozu a dnes už cca. 160.000km, není výrazněji napadený korozí, ale také to, že na vozidle jsou stále původní brzdové kotouče, které jsou ještě tloušťkou stále v normě dané výrobcem, přestože přední se již brzy budou hlásit o výměnu. Zadní vydrží ještě nejméně 30.000,-km. A brzdy, to je další věc, která Hondu Jazz posílá na samotný vrchol B segmentu té doby. Nejen, že velmi dobře brzdí, ale ani opakovaným prudkým bržděním neklesá jejich účinnost. Jedním z možných vysvětlení je, že jsou kotoučové vpředu i vzadu, což opět v této třídě dnes již téměř nevidíme. A řeči o tom, že u této třídy vozů pak kotouče zadních brzd předčasně korodují a je to zde spíše nevýhoda, jsou v případě Hondy Jazz zcela liché. Nic takového se neděje a brzdy fungují i po značném nájezdu naprosto perfektně. Jak je pak smutné, když před námi stojí například velice pohledný, sportovně vyhlížející a robustní nový Nissan Juke na kterém nám doslova do očí bijí přes elektrony nepřehlédnutelné bubnové brzdy na zadních kolech. A to si piště, že alespoň esteticky a obrazně, kola leckdy dělají auto.
Ale zpět k autu. Brzdové destičky se již měnily 1x vpředu. Brzdy neměly nikdy tendenci pískat nebo nějak drhnout. Na autě jsou původní všechny díly podvozku včetně tlumičů a nic nevykazuje žádné vůle nebo znatelné opotřebení. I na rozbitých cestách je podvozek naprosto pevný a nehlučný. Jak jsem se již zmínil i interiér je značně odolný proti opotřebení. Materiál potahu sedaček je velice robustní a nikde nemá tendenci se odírat. Výplň sedaček nejeví sklony k prosezení. Veškerá tlačítka, a to jak na palubní desce, tak třeba ovladače oken, nemají sklony o oděru a vypadají stále jako nové. Dokonce ani pedály nemají výraznější sklony k opotřebení a nelze podle nich spolehlivě odhadovat skutečný kilometrový nájezd. Úplně na závěr je poctivé uvést, že v interiéru nenajdeme měkčené plasty.
3) K servisu
V tomto bodě je zapotřebí uvést několik podstatných skutečností. Auto samo o sobě je neskutečně spolehlivé a odolné (jak již bylo uvedeno, měnilo se pouze ložisko PZ kola při cca. 120.000km). Honda však neponechává nic náhodě a má velice poctivý servisní plán. Olej se mění maximálně po roce či 15.000km. Po 40.000,- km je předepsána kontrola vůle ventilů, případné seřízení. V reálu se drobnější korekce u mého auta dělala až při nájezdu cca. 120.000,-Kč. Po 120.000km je předepsána výměna oleje v manuální převodovce a palivového filtru, který je umístěn přímo v nádrži a jeho výměna není úplně jednoduchá záležitost. Motor samotný, přestože že má 8 ventilů a nemá VTEC, disponuje dvěma svíčkami na válec což samozřejmě prodraží jejich výměnu. Rozvody jsou řešeny řetězem, který je zde skutečně bezúdržbový a žádné problémy s ním ani při značných nájezdech nejsou. Tolik asi k servisu a servisním zkušenostem.
4) Závěrem k jízdním vlastnostem
Honda Jazz I generace je jízdně čitelné, poměrně pohodlné, při většině otáček poměrně tiché auto. Přestože je primárně určeno pro městský a příměstský provoz, dá se při troše skromnosti použít i jako rodinné auto na delší cesty. Disponuje na výkon motoru poměrně těžkými převody, které sice snižují spotřebu a hlučnost při dálničních rychlostech, ale výrazně ubírají na pružnosti. Motor má sice lineární nárůst výkonu, ale bez větší razance. Pětistupňový manuál motoru umožňuje držet na pětku při 130 prakticky stejné, možná i menší otáčky než dobovému dvoulitrovému Accord, přičemž Accord má dvojnásobný výkon a téměř dvojnásobný maximální točivý moment.