Jízdní vlastnosti, prostor v interiéru, zpracování
Doplnění recenze po 26 měsících provozu a 21.000 najetých kilometrech. Vozidlo je stále absolutně bez závad, bez reklamací, vše funguje jak má. S ničím nebyl sebemenší problém, dokonce i multimediální systém funguje bez zaváhání, což dnes není u mnoha značek zcela obvyklé. Druhá servisní prohlídka proběhla po druhém roce provozu a 20.000 najetých kilometrech, stála 7.000,-Kč. Olej to mezi výměnami žádný nespotřebovalo, tedy alespoň měřitelné množství. Servis Subaru tam dává 5W40 Motul. V zimě jsme s autem byli týden v Tatrách krátce po sněhové kalamitě a bylo úžasné užít si s XV jízdu v hlubokých vyjetých kolejích, v navátém sněhu, prudkých stoupáních a klesáních na zasněžených cestách, až nám bylo líto, že ke konci dovolené začal sníh odtávat. Dlouhodobá průměrná spotřeba benzinu dle palubního počítače je 7,6 l/100km. Při druhé servisní prohlídce, tedy po dvou zimách provozu, včetně pobytu na horách a v létě u moře jsem podrobně prohlédl auto i ze spodu. Byl jsem překvapen, že je téměř netknuté. Žádná povrchová koroze na nápravách, nápravnicích, výfuku či podlaze. Oproti předchozímu modelu XV to je zjevný pokrok, čemuž zřejmě přispělo i to, že ramena náprav jsou vyrobena z hliníkové slitiny. Jelikož máme doma stejně starého Kamiqa, který se navíc v zimě nikam na hory nepodíval, schválně jsem obě vozidla v tomto porovnal a zjistil jsem, že Kamiq už má některá místa na zadní nápravě napadená povrchovou korozí, stejně tak už i přední vinuté pružiny začínají rezavět. O hloubkové korozi zadních brzdových kotoučů ani nemluvě. XV se tedy v tomto ohledu jeví jako podstatně odolnější, což nahlodává obecně přijímané tvrzení, že škodovky nereznou a japonci ano. Co bych vozidlu vytknul a zapomněl jsem to uvést v původní recenzi? Boky kufru by mohly být potažený kobercem, plast co tam je se může poškrábat. Lze to řešit originál gumovou vanou s vysokými bočnicemi, která je však jako doplněk zbytečně drahá (cca. 5000,-Kč). Komu by nějaký ten škrábanec v kufru případně vadil, tak si jí však stejně koupí.
Doplnění recenze ze dne 18.11.2024
Stav km nyní: 30.000 km
Doplnění recenze po třech letech a třech měsících provozu a najetých cca. 30.000 km. Jelikož jsme s naším XV letos započali čtvrtý rok provozu, máme za sebou 3 zimní období a blíží se čtvrté, troufám si říci, že některé postřehy z provozu už můžou leccos napovědět i optikou dlouhodobějšího uživatele. Prvotní nadšení samozřejmě dávno upadá a člověk bývá mnohem kritičtější než v prvopočátečním nadšení z nové věci. Co tedy přinesly uplynulé měsíce a roky provozu našeho SUBARU?
Začněme pozitivními poznatky. Co nepřestává bavit na tomhle vozidle, jsou jízdní vlastnosti na všech površích, za všech povětrnostních podmínek, kultivovanost jízdy, komfort podvozku, jistota v extrémních podmínkách (sníh, led). V době minulé i současné každý měsíc vystřídám i díky zaměstnání celou řadu vozidel různých značek i stáří a s klidným svědomím můžu konstatovat, že defacto všechna současná Subaru, tedy XV (nyní Crosstrek) nevyjímaje, na této podvozkové platformě v uvedených ohledech mezi mainstreamovými značkami těžko najdou konkurenci. Ano, můžeme se zde bavit o výkonu motoru 1,6, který je skutečně určený vysloveně pro pohodové řidiče bez nároků na výrazně dynamickou jízdu. Ale když se pohybuji v hranicích legálních rychlostí a v běžném provozu, s autem nejsem ani jsem nikdy nebyl brzdou provozu. Taktéž jsem nikdy neměl problém bezpečně předjet pomaleji jedoucí vozidlo. Navíc motor je velice tichý a kultivovaný a to i při dálničních rychlostech. Vždy, když se vracím za jeho volant po použití právě nějakého z těch ,,oturbených,, rychlíků, XV mi vykouzlí na tváři úsměv právě díky své plynulosti jízdy, která vyplývá ze sice decentnějšího, ale ve všech rychlostech a otáčkách lineárního zrychlení, okamžité reakci na přidání plynu, absenci jakýchkoliv vibrací a parádního, výborně utlumeného zvukového projevu. Zvuk motoru boxer má prostě své kouzlo. Vše samozřejmě do jisté míry závisí na vyrovnání se s určitým specifickým charakterem CVT převodovky. Lineartronik v naší základní výbavě nemá pádla pod volantem na volbu virtuálních převodových stupňů a tak řidič, aby zamezil zbytečnému skokovému podřazování a vyhánění motoru do vysokých otáček, musí se naučit citlivější práci s plynovým pedálem. V tomto smyslu je někdy méně lépe než více. Pokud tedy nechceme při každém razantním zrychlování vyhnat otáčky motoru do výšin, je lepší plyn dávkovat s větším citem. Na dálnici to pak především značí rozumnější využívání adaptivního tempomatu, kdy je lepší nastavit odstup od vpředu jedoucích vozidel na delší vzdálenost, aby vozidlo při každém předjíždění nereagovalo na poslední chvíli a nehnalo automaticky auto do zbytečně vysokých otáček s cílem rychle dohnat přednastavenou rychlost před tím ztracenou pozdním, ale razantním zpomalováním.
Dále co je třeba ocenit je zpracování interiéru. Přestože design je už na dnešní dobu trochu zastaralý, zpracování a použité materiály jsou na velice slušné úrovni a nikde nejsou známky nějakého opotřebení. Interiér nevrže ani nechrastí. Při parkování ve městě člověk ocení skutečně malý poloměr otáčení a výborný výhled z vozu. CVT je pak ve městě také přínosem, jelikož citlivost a plynulost při popojíždění je například ve srovnání s DSG převodovkami používané v řadě jiných vozidel nesrovnatelná.
Co se týče spotřeby, ta se pohybuje od 7,3 do 8,5 podle stylu jízdy. V náročném profilu silnice, tedy v kopcích a ve ztížených podmínkách samozřejmě může vystoupat až k 9-10l/100km, ale dlouhodobý průměr máme cca. 7,9l/100km.
Dále musím opět zmínit pozitivní zjištění, co se týče antikorozní ochrany. Nejvíce rizikový je u dnešních aut v tomto ohledu podvozek. Subaru XV má větší část podvozku zakrytovanou, na některých místech má zvýšenou ochranu z výroby, na některých dodatečnou ochranu od importéra a několik málo míst, zejména v oblastí po kufrem, je opatřeno jen lakováním. Nikde se ovšem ani po více než třech letech provozu nevyskytly stopy po korozi. Další kritická místa jsou nápravy a jejich součásti. Jelikož jsou samotné nápravy údajně vyrobeny ze slitiny hliníku, nenesou žádné stopy koroze. Kde jsem však po třetí zimě našel na několika málo místech náznaky povrchové koroze, jsou nápravnice. Jedná se však o zcela minimální výskyt a proti stejně starým vozidlům některých jiných značek je to celkem slušný výsledek a pro mě samotného příjemné překvapení. Dá se říci, že podvozek vypadá stále skoro jako nový. Dokonce jsem nenašel ani žádný spojovací materiál (šrouby, matky) s náznaky počínající koroze.
A nyní se dostávám k negativním poznatkům, které se týkají v některých případech pouze naší základní výbavy, v některých případech všech výbav, někdy jde o čistě subjektivní pocity, že něco by mohlo být vymyšleno a vyrobeno lépe, někdy se jedná o maličkosti, někdy však i o zásadnější výtky. Některé věci jsem již zmínil v hlavní recenzi, ale přesto považuji za potřebné je připomenout.
Začněme vnější částí vozidla. Za největší nedostatek v této oblasti považují v recenzi již zmíněný negativní sklon spodní části profilu dveří a s tím spojený přesah předních kol, kdy pak odlétající kamínky od pneumatik (zejména v zimě při aplikaci posypu na silnicích) částečně otloukají lak na uvedeném místě dveří . Už po první zimě jsem do okamžiku dodatečné aplikace folie měl záseky v laku, které by později zcela určitě začaly korodovat. Nemůžu to nazvat jinak než konstrukční chybou, kterou o to víc nechápu u vozidla, u kterého se předpokládá, že nebude jezdit jen a pouze ve sterilním prostředí letních německých dálnic. V podstatě každé dnes používané vozidlo to má z výroby vyřešené, pouze SUBARU XV ne, dokonce i nový Crosstrek je v tomto smyslu stejně chybně vyroben. Ano, dá se dokoupit zmíněná folie, dají se dokoupit zástěrky, dá se koupit a namontovat plastový nástavec na prahy, ale proč to proboha není vyřešeno z výroby? Stačilo by v daném místě na dveře nalepit kus plastu a bylo by to vyřešené. Mimochodem některé verze v USA jsou už s takovouto ochranou prodávány jako nové.
Další věcí, kterou musím zmínit je spíše vlastnost než chyba, na kterou si každý vlastník tohoto auta musí zvyknout. Vzhledem k charakteru motoru, specifickým výfukovým svodům, použitím tepelných štítů a jejich vystavení vysokým teplotám, je každé zastavení vozidla po delší jízdě doprovázeno výrazným praskáním a lupáním vycházejícího z těchto tepelně namáhaných součástek. Do jisté míry je to přítomné u každého vozidla, ale zde hovořme v tomto smyslu o skutečně nezvykle intenzivním hluku. Není to však vada, ale vlastnost.
Další takovou vlastností jsou na můj vkus extrémně vysoké otáčky po studeném startu. Ty dosahují téměř 2000 což mi přijde absurdně moc, navíc do zařazení ,,D,, je řídící jednotka takto drží nekonečně dlouho.
Jestliže musím ocenit vcelku slušnou odolnost laku proti odletujícím kamínkům, tak naopak musí zkritizovat jeho odolnost proti agresivnímu působení zbytků hmyzu, smůle a jinému obdobnému znečištění. Doslova po pár hodinách působení zaschlých zbytků hmyzu se nevratně začne v některých případech ničit lak. V případě metalických laků tuto skutečnost nemohu potvrdit ani vyvrátit, jelikož ho nemáme. Řešením je tedy co možná nejdříve z laku tyto nečistoty odstranit. U žádného auta, které jsem kdy provozoval, jsem tento problém v takovém měřítku nezaznamenal.
Nyní přejdu k interiéru. Záměrně se nezabývám prvky výbavy, jelikož tyto si může každý dohledat a jsou dané. Každý kupující by si měl dopředu před koupí ujasnit, co v autě chce mít a co může postrádat, a podle toho vybírat. Zaměřím se tedy na funkčnost toho, co v našem XV je. Automatická klimatizace funguje dosud bez problémů, nemusela být doplňována. Infotainment také běží bez problémů, telefony se přihlašují na první pokus. Vzhledem k tomu, že toto XV nemá bohužel bezdrátové Android Auto (tudíž ani Apple Car play), musí se připojovat přes USB, což funguje sice dobře, ale je trochu zkomplikované umístěním k tomu určeného USB A konektoru, který je ,,utopený,, v přístrojové desce před voličem převodovky, kam je ne zcela ideální přístup. Jelikož mu chybí podsvícení, v noci je připojení kabelu velmi obtížné.
Jako u celé řady jiných japonských aut obdobného konstrukčního stáří absentuje podsvícení ovladačů, stahování skel zadních dveří. Taktéž automatické dojezdy oken jsou přítomny pouze u předních dveří. Oboje sice patří do zmíněné kategorie výbavy, kterou si dopředu má každý potenciální zákazník ohlídat, já se ovšem přiznám, že jsem to přehlédl a u toho podsvícení si ani nejsem jistý, zda to v seznamu výbavy bylo uvedeno.
To je asi tak vše, co mne napadá. Nechci se příliš opakovat. Všechny ostatní aspekty a poznatky z provozu XV popsané v hlavní recenzi se nezměnily. Úplně na závěr pak musím uvést, že vozidlo dosud nemělo žádnou závadu. Nicméně se v během podzimu sporadicky objevil jistý problém, který je v procesu řešení. Při velmi pomalé jízdě, například při parkování , se v některých případech ozve zpod vozidla jistý pazvuk, který je víceméně slyšitelný pouze vně vozidla, v interiéru není prakticky zaznamenatelný. V rámci servisní prohlídky nebyla příčina zjištěna ani se technikům nejprve nepodařilo tento nestandartní zvukový projev vůbec zachytit. Nyní je to v procesu řešení a o výsledku samozřejmě napíšu. Auto se jinak chová naprosto normálně ve všech režimech jízdy a ani diagnostika nikde nehlásí žádnou chybu. Podotýkám, že vozidlo je stále v záruce (5 let, 200.000km). Přes tuto prozatím malou ,,kaňku,, na jinak čistém štítu spolehlivosti XV, musím konstatovat, že manželka pro níž bylo vozidlo primárně kupováno, je s ním naprosto spokojená a rozhodně by ho neměnila.