Hodnocení a zkušenosti s autem
Hledal jsem prostorné auto se silným, úsporným a spolehlivým motorem. Grand Scenic III (2009-2016) po prvním faceliftu (na jaře 2012 - již má LED denní svícení) mi padl do oka už v době, kdy byl nový na trhu (sloužil třeba v ročním testu ve Světě Motorů).
Po letech cestování vlakem s ruksakem na zádech jsem usoudil, že je čas si jej koupit, ale výběr ojetých 1,6 dCi nebyl moc velký, všude jen samá 1,5 dCi (a řemenové rozvody u kterých nehodlám platit jejich výměny). Řemen pohonu příslušenství mají oba motory, 1,6 dCi má spolehlivý řetěz co nechrastí ani u Trafiků III s 300 000 km na hrbu.
Samotné 1,6 dCi 96 kW je na trhu od roku 2012 (nahradil předchozí stejně výkoný 1,9 dCi) a v nabídce vydržela až do ukončení výroby v roce 2016. Je to příjemná, silná a dynamická motorizace (daleko výkonější 2,0 dCi je už víceméně vzácné). V neposlední řadě je to spolehlivý a opravdu úsporný motor.
Primárně jsem hledal pětimístnou variantu, sice vozím v autě převážně vzduch a pár věcí, nouzová sedadla v kufru bych ovšem nevyužil a mít rezervu v kufru je super (sedmimístný ji mají pod vozem). O tom, že hledám prodlouženou verzi Grand (délka 4560 mm a rozvor 2770 mm) jsem psal. Bylo to jednak proto, že se mi neskutečně líbí a hlavně kvůli praktičnosti. Do krátké varianty Scenica se pohodlně usadí pouze ti vpředu. Zadní pasažéři i náklad v kufru mají místa méně. Naopak v Grandu, který místem div ne hýří mají všichni prostoru dost. Kufr je doslova bezedný a k zaplnění je třeba mít dva nákupní vozíky vrchovatě plné a ještě by se něco málo vlezlo.
Vůz z léta 2012 měl při koupi v září 2018 najeto „hrozivých“ 197 000 km. Výbava Dynamique, 1,6 dCi 96 kW. Z důležitých komponentů bylo vše původní, motoricky naprosto v pořádku, předchozí majitelé se starali velmi dobře, jen olej měnili v rozmezí 20-30 tkm (z čehož u aut pravidelně šílím a okamžitě přecházím na kratší interval, což všem ostatním také vřele doporučuji).
Ihned po koupi tedy vyměněn olej v motoru a všechny filtry (olejový, kabinový, vzduchový a palivový) + dezinfekce klimatizace. Dále vyměněn řemen pohonu příslušenství vč. vodní pumpy a také proběhla výměna oleje v převodovce.
Přes diagnostiku jsem si nechal zkontrolovat vstřikovače i zaplnění filtru DPF - hodnoty ukazující na minimální opotřebení mě mile překvapily.
Inu motor pro Trafic III co má zvládat intervaly výměny oleje 2 roky/40 000 km musí něco vydržet (tyto vražedné intervaly fakt nezkoušejte - z motoru neteče olej ale kaše).
V Traficu III se motor občas zapotí - zvlášť když veze 9 lidí (s lehkou nohou, ovšem stále svižně dokáže jezdit kolem 7,5 litru).
Takže pro GS III je to skvělý a úsporný motor, 1,6 dCi 96 kW si v mém autě jen tak vyklusává, v Megane III/IV potom vyloženě relaxuje.